Valpen trotsar

W

Websters girl

Min fyra månaders (15 kg tunga) valp har lagt sig till med en dålig ovana som jag inte vet hur jag ska tackla.

Han sätter igång och skäller så fort han inte får tillräckligt med uppmärksamhet.
Jag har provat allt från att ta honom i nackskinnet och säga nej till att ignorera honom. Att ignorera fungerar efter en stund men när man är inomhus är det inte lika lätt att ha det tålamodet eftersom man är rädd att störa grannarna.
Han kommer på inkallning därför är han ofta lös utomhus vilket gör att om man försöker ta tag i honom där (när han skäller)"niger" han bara och hoppar undan. Han tycker det är jättekul när matte jagar honom...

Jag vill inte ge honom uppmärksamhet när han ber om det genom att skälla. Är detta något som man promt ska sätta stopp för från början annars kan det ge problem längre fram? Eller ska man tolka det som valpfasoner som mildras med tiden. Försöker han testa mig? Tar jag tag i honom i nackskinnet så fortsätter han skälla och hoppa runder så fort jag släpper. Det är svårt att veta hur sträng man ska vara...
 
Sv: Valpen trotsar

Jag har aldrig haft det problemet, men för att svara på din fråga om det är ett valpbetéende eller inte - jag tror inte det, utan jag skulle nog göra mitt yttersta för att sätta stopp för det på en gång. Min reaktion kanske inte är helt korrekt, men jag hade nog sagt till honom på skarpen att hålla tyst. (Ungefär som en vuxen hund hade gjort mot en jobbig valp.) Hade det varit utan resultat hade jag tagit tag i honom (inte våldsamt, utan helt lugnt) och helt enkelt talat om för honom att lyssna när jag pratar med honom.

Min nuvarande vovve var väldigt rädd för folk och andra hundar när jag köpte henne, och då brukade hon sätta igång och morra och ibland skälla lite försiktigt när vi mötte andra på promenaden. Samt kasta sig undan och skygga när de gick förbi. Det tog väl en vecka, kanske två, men efter att ha sagt åt henne att vara tyst varje gång och istället stå/sitta stilla tills främlingarna passerat så slutade hon med att morra/skälla. De gånger hon inte lyssnade när jag bad henne vara tyst satte jag mig framför henne och talade om för henne att jag menade allvar. Inte på ett argt sätt, utan bara lugnt och sansat.
 
Sv: Valpen trotsar

Jag tycker dina råd låter utmärkta.... Tycker som du att det känns osm något man måste ta tag i men man är ju så osäker med första hunden.
Till saken hör att min valp är inte rädd för något, inte mycket i varje fall.
Någon gång när han hållt på sådär (snygg svenska) så har jag tagit honom och lagt honom på rygg och stirrat honom i ögonen och sagt till honom lugnt och bestämt att nu lägger du av. Då bara stirrar han och så fort jag släpper så fortsätter han likdant.

Eftersom han kommer att bli så stor (New Foundland/Berner Sennen)så har jag och min sambo varit ganska stränga mot honom och jag känner att hårdare än jag har tagit i honom vill jag inte ta.

Finns det månne några andra tips på hur man visar valpen vem som står högst i rang?
 
Sv: Valpen trotsar

Ett tips på att få ett bra ledarskap är ju det "traditionella" med att aldrig låta hunden gå först ut genom dörren, inte hoppa ur bilen förrän man säger varsågod, vänta på maten tills det är varsågod osv. Nu hoppar väl förmodligen inte valpen ur bilen än.... men så småningom. Man får så mkt gratis i sitt ledarskap genom dessa småsaker. Ett annat basictips är att aldrig låta hunden få uppmärksam när den själv vill det (Kanske lite marigt i ditt fall) utan komma på och göra saker när du bestämmer dig för det.
 
Sv: Valpen trotsar

Tack för tipsen!
Han äter aldrig förren han får varsågod men han kan däremot vara duktig på att tränga sig fram. Ska vara mer uppmärksampå det.
 
Sv: Valpen trotsar

Websters girl skrev:
Någon gång när han hållt på sådär (snygg svenska) så har jag tagit honom och lagt honom på rygg och stirrat honom i ögonen och sagt till honom lugnt och bestämt att nu lägger du av. Då bara stirrar han och så fort jag släpper så fortsätter han likdant.

Det där hade jag INTE gjort mot en valp. Det är nåt som lever i hundvärlden att "vargar gör så", men jag har då aldrig sett en varg tvinga någon att lägga sig på rygg.
Hade man gjort så mot en varg så hade den blivit så kränkt, om den inte hade gjort processen kort direkt så hade den aldrig tagit kontakt med människa igen (källa: vargforskare Runar Ness).

Om er valp är så ung och redan ifrågasätter ledarskap så har ni gjort allvarligt fel, och det tror jag inte.

För det första, gå en valpkurs!! Där får ni svar på alla era frågor.

Sen när det gäller skällandet så hade jag bara ignorerat honom, du säger själv att han pockar på uppmärksamhet och det är precis det du ger honom när du skäller på honom. Jag har aldrig haft problemet, men jag hade nog sysselsatt honom innan han börjar, ge honom ett ben eller gör ett godissök så att han får något att göra. Skulle gissa på att han är uttråkad.

För det andra, att han sätter sig och vägrar komma. Jag hade gått därifrån, hunden ska hålla koll på mig och inte tvärtom, och lär man dem det så gör de så.
Skulle tro att det är hans sätt att säga "men jag vill ju vara här längre" och om du då springer efter honom så får han ännu mer uppmärksamhet. Jag går och när hunden kommer så får den massa beröm.

Och se till att aktivera honom lite, jag tror att han "testar" av lite uttråkning, inte för att prova rang. Det bästa sättet att bli ledare över sin hund är att visa dem att man är den bästa på hela jorden. Sysselsätta dem och bygga en bra relation. Har man ingen bra relation i grunden så kvittar det hur mycket ledare man försöker vara, antingen blir hunden nonchalant eller så är den rädd. (I hårda drag)

//E
 
Sv: Valpen trotsar

Var på en föreläsning en gång där en av deltagarna tog upp problemet med skällande hund. Hon fick då tipset att lära hunden skall på kommando för att motverka hundens ihärdiga skällande i tid och otid. Kanske det kan vara ngt?
 
Sv: Valpen trotsar

Jag lärde min voffla från dag ett att innan jag öppnar en ytterdör eller port (bor i lägenhet) så ska hon sitta ner och söka kontakt med mig. När jag säger "kom" så får hon gå igenom dörren. Det lärde hon sig på mindre än två dagar, så det är inte svårt, man måste bara vara konsekvent. (VARJE gång dörren öppnas, och ALLA i familjen måste göra likadant.)
 
Sv: Valpen trotsar

lady_vip skrev:
Hade man gjort så mot en varg så hade den blivit så kränkt, om den inte hade gjort processen kort direkt så hade den aldrig tagit kontakt med människa igen (källa: vargforskare Runar Ness).
För det första, gå en valpkurs!! Där får ni svar på alla era frågor.

För det andra, att han sätter sig och vägrar komma. Jag hade gått därifrån, hunden ska hålla koll på mig och inte tvärtom, och lär man dem det så gör de så.
Skulle tro att det är hans sätt att säga "men jag vill ju vara här längre" och om du då springer efter honom så får han ännu mer uppmärksamhet. Jag går och när hunden kommer så får den massa beröm.
//E

Jag tror på det där med att visa valpen vem som strå högst i rang. Uppenbarligen så funkar det inte på min valp att lägga honom på ryss så därför provar jag andra metoder. Däremot så lägger ju sig hundar gärna på rygg när de vill visa underläge för en annan hund. Det har jag sett flera hundar göra. Jag tar till mig det du säger men tror inte riktigt på det.

Han vägrar sällan komma när man kallar och gör han det så gör jag precis som du säger. Vänder och går... Vet inte var du fick det ifrån att han inte vill komma?

Vi ska gå valpkurs men det är ju kö överallt och man skriver väl hit för att få tips.

Däremot kan jag hålla med dig om att han kanske är understimulerad. Därför har jag den senaste veckan försökt leka med honom mer och vara ute mer. Vi har tre ordentliga "lekpass" utomhus om dagen och sedan brukar vi träna lite på sitt, ligg och "sök godis" inomhus.
Jag ska anstränga mig mer. På dig låter det som att jag har en dålig relation med min hund vilket gör mig lite ledsen för i övrigt uppför han sig bättre än de flesta vuxna hundar vi möter.
 
Sv: Valpen trotsar

Det kanske man skulle försöka med ja... Tack!
 
Sv: Valpen trotsar

Mycket bra tips... Det där med innan man går genom dörr....det ska jag börja med direkt!
 
Sv: Valpen trotsar

Min voffla hade en himla ovana att röra mig med tassarna hela tiden när hon ville ha uppmärksamhet. En dag låg jag på soffan och tittade på TV, varpå hon kom fram och ville gosa och la upp tassen i mitt ansikte så att jag fick en snygg blåtira! :devil: Då lärde jag henne att "skaka hand" med ena tassen på kommandot "Goddag!" och att vinka med den andra tassen på kommandot "Vinka!" och det har faktiskt fungerat. Hon använder sällan tassarna numera när hon ska hälsa på folk eller vill ha gos och kel. Har hört att samma sak ska vara bra för hästar som gärna vill bära saker i munnen eller stegra eller sparka bakut m.m.
 
Sv: Valpen trotsar

Hur lärde du henne det? Enzo gör likdant när man ligger i soffan. Sist fick jag rivmärka av klorna på kinden.....
Han kanske inte är så väluppfostrad trots allt:crazy: :o
 
Sv: Valpen trotsar

Websters girl skrev:
Jag tror på det där med att visa valpen vem som strå högst i rang. Uppenbarligen så funkar det inte på min valp att lägga honom på ryss så därför provar jag andra metoder. Däremot så lägger ju sig hundar gärna på rygg när de vill visa underläge för en annan hund. Det har jag sett flera hundar göra. Jag tar till mig det du säger men tror inte riktigt på det.

Skillnaden är att du tvingar honom att lägga sig, eftersom du tar i honom och lägger honom. En annan hund visar tecken som gör att valpen tycker det är bäst att han visar sig underlägsen, därför lägger han sig. Om detta ska funka för att trycka ner hunden så ska den lägga sig självmant, inte genom att du brottar ner den.


Jag tror inte alls att du är dålig hundägare, tvärtom, du är ansvarsfull som vill ha hjälp. Och jag tror inte alls att ni har en dålig relation, men jag tror att den kan bli bättre och det är nu du har chans att göra de superbra. Jag menar bara att ledarskap inte handlar om att bestämma och sätta gränser. Ett bra ledarskap innehåller så mycket mer och de bästa ledarskapen är där hunden ser så mycket upp till husse/matte (blandat med viss förarvekhet) att de aldrig behöver höja rösten. De är där hunden hela itden frågar om lov i stället för där husse/matte säger "NEJ" stup i kvarten.

Det där med att han inte vill komma fick jag ifrån att du skrev "Han kommer på inkallning därför är han ofta lös utomhus vilket gör att om man försöker ta tag i honom där (när han skäller)"niger" han bara och hoppar undan. Han tycker det är jättekul när matte jagar honom..."
Det där med att han "niger", det är en envit till lek. Många hundar gör så för att lätta upp situationen. Om de ex. möter en hund och det blir spänt mellan dem så kan de bjuda upp till lek för att avdramatisera det hela. Då gör de precis så som du skriver, "niger" och springer rundor.

//E
 
Sv: Valpen trotsar

lady_vip skrev:
Skillnaden är att du tvingar honom att lägga sig, eftersom du tar i honom och lägger honom. En annan hund visar tecken som gör att valpen tycker det är bäst att han visar sig underlägsen, därför lägger han sig. Om detta ska funka för att trycka ner hunden så ska den lägga sig självmant, inte genom att du brottar ner den.

Det där med att han "niger", det är en envit till lek. Många hundar gör så för att lätta upp situationen. Om de ex. möter en hund och det blir spänt mellan dem så kan de bjuda upp till lek för att avdramatisera det hela. Då gör de precis så som du skriver, "niger" och springer rundor.

//E

Ok... det där kan jag ta till mig med att det är skillnad på att brotta ned och på att han lägger sig självmant...

Jag vet att det är som han vill leka när han niger, det är det som retar mig... att han inte fattar att det är allvar...

Jag tycker det bästa verkar att ignorera honom men det går ju inte inomhus. Jag kan ju inte låta honom skälla i flera minuter klockan åtta på morgonen....

Jag håller med om att det är svårt att hitta balansen mellan att hunden har för mycket resepekt för en och att den har för lite. Det sista man vill är ju att han inte ska känna sig trygg med mig. Men eftersom man ska ha honom i tio (minst förhoppningsvis) år så vet jag att om jag tröttnar på honom för att han är olydig är det bara mitt eget fel. Den tanken gör mig smått nervös. Inte för att jog tror att jag skulle tröttna men man vet inte....
 
Sv: Valpen trotsar

Men hur ser det ut när han skäller inomhus?? Hur kan situationen se ut?

Har ha fått mat? Varit ute?

//E
 
Sv: Valpen trotsar

Jadå... Han har får alltid mat när han ska... Och när han vill ut gnäller han och går till dörren och då får han komma ut direkt.

Det är ofta när man sitter i soffan och tittar på tv. Då kommer han och sätter sig framför en. Då brukar någon klappa honom och lägger han upp tassen på ens hand, eller lägger sig på rygg och vill leka... Leker man då inte md honom börjar han skälla. Det räcker inte med att klappa honom....
 
Sv: Valpen trotsar

Han söker er uppmärksamhet, som du förstår.

Jag hade provat lite olika. Dels att typ slänga ut några godisbitar. Ge honom ett ben så fort han visar sig (helst lägga det på hans plats). Eller klappa tills han somnar.

Ett annat bra alternativ är att lära honom "gå och lägg dig". Säg det, res dig och följ honom till hans plats (eller nånstans bara han ligger) och där ger du honom en godis. Upprepa när han reser sig. Snart har han lärt sig kommandot och då blir du av med honom. Han lär sig dessutom att slappna av.

//R
 
Sv: Valpen trotsar

Jag lärde henne "Goddag!" genom att be henne sätta sig ner framför mig, och när jag gav kommandot så petade jag lite på hennes ena framben tills hon lyfte det. Då fick hon massor med beröm och godis. Gjorde om samma sak tills hon hajade att jag ville att hon skulle röra benet utan att jag rörde vid det. Sedan ställde jag högre och högre krav på att hon skulle lyfta hela benet och slutligen lägga tassen i min hand.

"Vinka!" visade sig vara lite svårare för henne. Jag vill ju att hon ska lyfta hela benet och verkligen "vinka" innan hon får beröm och godis. Men i början blev det samma som med "goddag" och jag berömde så fort hon rörde på benet. Sedan dess har jag ställt högre krav, och nu har hon äntligen börjat haja att jag vill att hon ska lyfta upp benet och upprepade gånger föra tassen fram och tillbaka i luften. Men det är väl ingen regelrätt "vinkning" än, men det tar sig!
 
Sv: Valpen trotsar

Gisburne skrev:
Min voffla hade en himla ovana att röra mig med tassarna hela tiden när hon ville ha uppmärksamhet. En dag låg jag på soffan och tittade på TV, varpå hon kom fram och ville gosa och la upp tassen i mitt ansikte så att jag fick en snygg blåtira! :devil: Då lärde jag henne att "skaka hand" med ena tassen på kommandot "Goddag!" och att vinka med den andra tassen på kommandot "Vinka!" och det har faktiskt fungerat. Hon använder sällan tassarna numera när hon ska hälsa på folk eller vill ha gos och kel. Har hört att samma sak ska vara bra för hästar som gärna vill bära saker i munnen eller stegra eller sparka bakut m.m.

Jag som har en väldigt "tassig" hund, har fått lära mig tvärtom. Att aldrig lära in "vinka" eller "tass". Just för att hunden gärna plockar fram det dom lärt sig när de blir frustrerande, dvs MER tassande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 965
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp