Valpar 19/4!!!

bettan200

Trådstartare
Min lilla blandistik fick valpar i förrgår! Fyra välskapta och pigga små gossar! Nu till min fråga! Eftersom vi har tre katter i familjen så måste dörren till valprummet vara stängd eftersom jag inte har koll hela tiden då rummet ligger på 2:a våningen. Men nu efter ett par dagar så har tiken börjat att skälla vid dörren och vill komma ut emellanåt. Hon drar en repa och sen vill hon in dit igen. Som ni förstår så kan jag ju inte springa upp o ner för att släppa ut/in hela tiden. Kan man flytta ner mamman o valparn till första våningen på dagarna och sen tillbaks till valprummet till natten?? Det här är både hennes och min första kull. Har bara haft kattungar ett par ggr tidigare. Vad tycker ni? :)

Sv: Valpar 19/4!!!

Våra katter höll sig alltid borta under alla 5 kullar min familj fött upp.
Då hade vi rejält med katter (bor på landet).
För övrigt förstår jag inte varför du inte kan ta ut henne ur rummet då och då eller ha dörren öppen. Vore nog smidigast med öppen dörr, mamman tröttnar nog om hon är där HELA tiden förutom kissepauser..
Hon kanske lägger sig i ett hörn o slutar dia. De gjorde En av våra tikar sista kullen när hon inte fick vara med familjen lika mycket.
Hon tvingades att dia i tre dagar och andra tiden fick valparna ersättning..
Men efter att sluppit ta 100% ansvar 3 dagar så gav hon upp och gick tillbaka till att vara en bra mamma. :)

Varför har du inte tik och valpar med dig på på nedervåningen?
Vad är du rätt för att katterna ska göra?

Jag har flyttat ner familjen nu och det har gått bra! Jag är lite orolig att någon av katterna ska tro att valparna är små smaskiga råttor! :) Men så länge man har uppsikt så verkar inte katterna bry sig så mycket! :)

Jag skulle aldrig röra lyan/boet första två veckorna, absolut inte flytta.
Inte ens lyfta en valp under två veckor om inte nödvändigt.

Kanske luddigt skrivet, jag menar innehållet i lyan/boet, inte boet i sig.

Alltså jag lyfter inte eller baxar runt på någon valp det första två veckorna. Då är det ifred som gäller för både tik och valpar för att undvika stress.
Sen är det ju okej att städa och så. Men jag har inte besök hemma, jag fotar inte, lyfter, eller pysslar med en valp under två veckor, mer än absolut minimum.

De första 2 veckorna har de ju inte så mycket nytta av just kel och liknade, men som du säger bör man ju byta i lådan till dem..
Vi hade inte heller några besökare under första tiden, enbart de närmsta.. DE är ju ganska känsliga.
Dock fotade jag dem varje dag då jag ville kunna ha det dokumenterat för att kunna njuta av nu när de sakta men säkert flyttar..

Mina valpar bodde i köket hela tiden och det fungerade kanon, de första dagarna gick vi upp på natten och kollade dem, mest så de inte låg fel.
Men efter det gick allt kanon.

Lycka till!:) skoj med bilder kanske?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
982
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 028
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka