Sv: Valp utestängd på natten
tiooooooooo
Och nej.
Genetik ar inte till 100% det som formar din hund, eller bebis for den delen, Miljo ar otroligt viktigt i en litens uppvaxt - aven nar de ar ett ar.
Nej det har jag inte påstått heller. Men det har en väldigt stor påverkan.
Inlarning i flockdjur ar i grund och botten baserad pa samma teori, oavsett om det har tva eller fyra ben. Instinkter, right? Sen kan man valja som agare vilka instinkter man valjer att forstarka.
Och instinkter handlar om genetik. Och det är det jag säger, du kan välja vad du vill förstärka, men en trygg hund som blir bortklemad kommer snarare bli ouppfostrad och stöddig, istället för en vek hund som blir stressad och pipig. De föds med olika förutsättningar (sen kan du givetvis få en trygg hund stressad, men det ska mer till)
Ater igen, ska vi ta genetik som grundbasis for beteenden,
Min fd hunds kullsyskon kan man mkt val klassa som problemhund - nu har hon annat hem dar hon fungerar finfint men de problem de forsta agarna hade med henne hade jag Absolut -inte- med min hund. Sa om nu genetik ar helt otroligt utlosande foll det precis. Iofs talar vi inte om tva veka hundar, ingen av dom var/ar chickenshits utan snarare pa andra hallet.
Fast syskon har bara 50 % av generna gemensamt, så de kan absolut bli olika. Det är väl ett ganska tydligt fall där miljö spelar roll dock, när det gäller problem som en ägare till en hund har med inte nästa.
Ska jag vara helt allvarlig tycker jag -faktiskt- att folk som formanskligar, snuttigullar och Jamsar omkring med sina hundar ska ha en fet kanga i arslet. For jag ar -forbannat- trott pa Bortskamda Molly som bjabbar o hoppar o fjantar o fjaskar o stressar o biter i byxben for "hon ar saaa sot!".
Där är jag med dig!
Och annu mer allvarlig:
Folk som inte forstar grundlaggande psykiska reaktioner i stil med Projicering bor inte uttala sig i diskutioner gallande forming utav psyken.
Nu vet jag inte om du menar mig (tror inte det) men faktum är att jag läser psykologi och bedömer mig själv som ganska bra insatt i utvecklingspsykologi. Så det är därför jag poängterar att genetik faktiskt har en rejält stor roll i hur man utvecklas.
tiooooooooo