Valp som drar i koppel

melvin

Trådstartare
Min fyra månader gamla Labrador drar ibland ganska rejält i kopplet n är vi är ute och går. Är det lugnt omkring oss kan han gå fint och lyssna på mig när jag säger "srtanna", och går med slakt koppel. I skogen kan han gå lös och följa mig fint och ha koll på mig om jag gömmer mig och så. Men när han går i koppel så gör han så att så fort han får syn på något som ens är lite spännande tokdrar han, samma kan gälla när det luktar spännande på backen. Jag vill verkligen inte att han ska dra, samma sak gäller att jag inte vill behöva släpa honom iväg från det där spännande han har upptäckt. Det jag funderar på är litegrann hur mycket man kan kräva av honom, jag tycker personligen inte att han ska få lov att dra i kopplet alls, men hur fint kan man begära att han ska gå när han är så ung? Jag har provat att stanna när han drar, och visst stannar han och tittar på mig, men sedan drar han lika mycket igen.

(Vi ska gå valpkurs, men i väntan på att den ska starta så är jag mycket tacksam för lite tips)

Sv: Valp som drar i koppel

Skaffa en klicker och klicka in hunden så att den förstår att klicket betyder att h*n har gjort något bra. T ex är du alldeles tyst och väntar tills hunden tittar på dig, då klickar du och ger en liten godistugga. Gör detta en liten stund varje dag tills h*n förstår.

När du sen går ut så ta med klicker och godis. När h*n gör rätt d v s går fint utan att dra så klickar du. Varje gång h*n börjar dra så stannar du och väntar tills h*n tittar på dig. Då klickar du och ger godis. I början kommer du kanske 3 steg innan h*n drar igen. Inget nej och rytande när h*n drar och inga ryck i kopplet när h*n gör fel. Utrusta dig med tålamod för det kommer att ta ett tag innan det blir befäst.

Om du träffar någon som du vill att hunden ska hälsa på så gör ett avslut innan h*n får hälsa, t ex sitt och sen varsågod eller vad du nu vill säga när det är tillåtet att hälsa. När hunden har lärt sig att titta på dig istället för att dra iväg mot det den vill hälsa på så har ni nått målet. Då har du en hund som tittar på dig för att fråga om h*n får hälsa istället för att bara dra iväg. Om du inte vill att hunden ska hälsa just då, så tala om för den ni möter på ett trevligt sätt att ni tränar och gå vidare.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 286
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 100
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 189
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka