Min fyra månader gamla Labrador drar ibland ganska rejält i kopplet n är vi är ute och går. Är det lugnt omkring oss kan han gå fint och lyssna på mig när jag säger "srtanna", och går med slakt koppel. I skogen kan han gå lös och följa mig fint och ha koll på mig om jag gömmer mig och så. Men när han går i koppel så gör han så att så fort han får syn på något som ens är lite spännande tokdrar han, samma kan gälla när det luktar spännande på backen. Jag vill verkligen inte att han ska dra, samma sak gäller att jag inte vill behöva släpa honom iväg från det där spännande han har upptäckt. Det jag funderar på är litegrann hur mycket man kan kräva av honom, jag tycker personligen inte att han ska få lov att dra i kopplet alls, men hur fint kan man begära att han ska gå när han är så ung? Jag har provat att stanna när han drar, och visst stannar han och tittar på mig, men sedan drar han lika mycket igen.
(Vi ska gå valpkurs, men i väntan på att den ska starta så är jag mycket tacksam för lite tips)
(Vi ska gå valpkurs, men i väntan på att den ska starta så är jag mycket tacksam för lite tips)