Valp och motion?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 122
A

anja23

Hur är det egentligen med valpar och motion?
Vår 9 veckor golden går vi aldrig promenader med, men vi släpper henne lös på gräsmattan där hon springer omkring för fullt några minuter.
Får hon inte vara ute och springa och leka så river hon nästan lägenheten av all racing här inne, med sladdningar in i möblerna.

Jag läste nånstans att valpen kan känna själv hur mycket den klarar av.
dvs att den slutar springa och busa då det är nog.
Stämmer detta?

Jag vill ju inte att hon ska förstöra lederna, men det känns elakt att inte låta henne bli av med överskottsenergin som kommer ibland.

Sv: Valp och motion?

När våran vovve var valp så sprang han runt, busade osv inne i huset som en galning, och gjorde därav av med mycket energi.

Sen när vi gick ut brukade vi släppa honom på gräsmattan, där han också sprang runt och busade tills han kom på att han blev trött och lade sig pladask på marken av utmattning, för att sedan resa sig upp efter fem minuter och busa vidare. Det såg för sött ut! :love:

Vi gick en runda på ½-1 km de första veckorna, sedan ökades det. (för att träna koppelträning och visa honom runt området, miljöträning, träffa andra människor och hundar osv)

När våran vovve var valp så sprang han runt, busade osv inne i huset som en galning, och gjorde därav av med mycket energi.

Sen när vi gick ut brukade vi släppa honom på gräsmattan, där han också sprang runt och busade tills han kom på att han blev trött och lade sig pladask på marken av utmattning, för att sedan resa sig upp efter fem minuter och busa vidare. Det såg för sött ut! :love:

Vi gick en runda på ½-1 km de första veckorna, sedan ökades det. (för att träna koppelträning och visa honom runt området, miljöträning, träffa andra människor och hundar osv)

Okej, vad har du för ras?
Jag tänkte eftersom just golden har rätt känsliga leder, hur mycket som är okej för dem?

Jag har en schäferblandras.

Jag vet ingenting om just golden, så det får någon med mer erfarenhet svara på.

Jag tror dock att man inte ska gå för långa streckor på en gång, utan att öka succesivt ju mer valpen utvecklas, växer och ju bättre kondis och styrka den får.

Jag har alltid varit ute och strosat från dag 1 i valpens takt.... har väl inte kommit så många hundra meter per gång.... :rofl: utan fokus har varit på inkallning, lek, kontakt osv. detta har jag gjort oavsett ras... allt från chihuahua till flat :)

jag har en borzoi, men dem ska helst inte motioneras eller tränas hårt under hela deras första år!

Upp till han var 4månader var vi bara hemma i trädgården, kanske bära honom en bit in i skogen och träna, annars kördes han alltid i bilen till nya ställen.
sen upp till 7 månader fick han springa löst i skogen, gick ungeför 400-500meter, han sprang ju säkert mer än så. Han får även vara vid sjön och bada och leka flera dagar i veckan.

Nu är han 8månader, jag brukar gå en sväng med honom 2 dag ungefär. kanske sammanlagt 1km i mycket lugn takt där vi vilar och leker/badar.

Utöver detta är han nästan dygnet runt i trädgården (han får precis som katterna springa ut och in som han vill)

För att stimulera hans vardag tränas det dressyr (har en egen appelplan - föredetta fotbollsplan) och så får han köra sök efter mat och godis. Leka med andra hundar, stads och annan miljöträning berikar också vardagen.

Han är verkligen ingen stillasittande hund, det ska vara fart hela tiden och jag låter honom springa. Hur skule man kunna stoppa en vinthund:angel:

Jag ser nu att hans kropp orkar mer och jag har i samråd med veterinär och uppfödare kommit fram till hans träningsplan.

Nu ska vi succesivt börja träna lättare kondionsträning vilket jag tycker görs bäst i skog och mark där han musklar sig fint.

Nästa år kommer det bli inslag av mer fysiska utmaningar, men inte under hans första levnadsår för det syns på hans ben direkt om han överansträngt sig!

Så jag hade nog väntat lite med långa promenader, och sen att valpen får göra allt i sin takt! Nu vet jag inte om goldens är like extrema som min ras i växten men det är ju ändock en stor ras där mycket kommer att hända.

Men långsiktig träning, rätt foder etc ger en hållbar hund.

Jag måste nog ha formulerat min fråga ganska konstigt. För det jag egentligen undrade var inte om eller hur mycket jag kan promenera med henne.
Utan jag ville veta om det räknas som motion, (alltså sån motion hon inte ska ha som sliter på leder mm.) om hon själv springer och busar utomhus.
Hon tycker själv det är himla kul, men jag vill inte att sladdningarna och glädjeskutten ska förstöra höftleder m.m.

Valpar ska väl ändå busa och studsa runt för egen maskin? Min uppfödare hade som krav att min valp fick vara lös och springa och busa så att hans kropp skulle må bra. En av hans kullsyskon fick inte göra det, utan bara vara kopplad. Han blev snabbt felställd i fram och sprang med bakbenen in under sig på något skumt vis. Som tur var upptäckte dom det snabbt och en massa bus lös i trädgården gjorde att han blev "rätt" i kroppen igen. Att springa lös och busa och kunna vila när den vill måste väl ändå vara valpens naturliga sätt? Vilken valp stojar och busar inte runt för fullt emellanåt? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 282
Senast: tuaphua
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 292
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 407
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka