Valp och foder???

B

BabeRuth

Hej

Var och igår och hämtade en hundvalp på 3 månader.
Nu är det väldigt länge sen jag hade hund och har glömt lite.... :confused:
Så det jag undrar är hur mkt och ofta en 3-månaders valp ska äta????
Vi fick tyvärr ingen rekkomendation av upppfödaren.

Jag vet att det ska va lite och ofta.Men hur lite och hur ofta?

Ruth

Sv: Valp och foder???

En tre-månaders valp bör äte 4 ggr per dag.. Mängden beror ju på vad det är för typ av hund, så vad har du för ras??

Förlåt glömde faktist att skriva det :bow:
Men det är en medelstor hund.Blandning mellan Schäfer-Collie-Border.
Jag har gett honom mat igårkväll kl 8 imorse å 12 idag på dan.Men har tänkt själv då:
Ca 1dl torrfoder+lite "burkmat" el makaroner
kl 8-12-16-20 tycker själv det låter lagom.
Har haft hundar i hela livet till för 10 år sen,så det är ju evigheter sen jag hade en valp :love:

Men ungefär när är det man ska ändra på mattiderna??

Ruth

Brukar rekommendera valpköpare 4 ggr/dag, tills valpen är 5-6 månader, sen 3 ggr/ dag tills 9-10 månader och därefter 2 ggr/dag.
Har mina egna, på fri tillgång, från 8 veckor, så det är bara under tiden fram tills då, som valparna har mat-tider hemma hos mig...

Det är ju lite olika på dosering mellan de olika fodersorterna.
De flesta har en hemsida där de anger rekommenderad utfodringmängd/dag.

4 dl/dag låter lite lite för en hund som ska bli så stor.
Bättre att ge en aning mer och skippa makaronerna.
De flesta foder innehåller ändå alderles för mycket spannmål.
(Vad ger du för foder?)

Lycka till med valpen!

Hejsan!

Jag har en collievalp som är snart 5 mån och sedan vi hämtade honom för drygt en månad sedan har han fått ca 9 dl torrfoder om dagen + lite filmjölk uppdelat på 4 mål, allt enligt uppfödarens rekommendation. Han växer bra och är hungrig men inte utsvulten när det är dags för mat.

Senast ändrad:

Lite makaroner och burkmat??
Till en växande valp?
Du får ursäkta men, borde man inte ta reda på lite vad och hur mycket en hundvalp ska äta innan man skaffar den?

vad är det för uppfödare som inte ger rek om vad/hur mkt
valpen bör äta? :confused:

Har en cockerspanielhane på 5 månader, fick hem honom vid tre månader.

Vi gav honom mat efter uppfödarens rekommendation som var:

7.00 - VaniljYoghurt
9.00 - Torrfoder
14.00 - Torrfoder
17.00 - VaniljYoghurt
20.00 - Torrfoder

Sedan skulle man ta bort yoghurten allteftersom valpen inte ville äta den. Det ville han inte redan efter någon vecka. Då fick han:

7.00 - Torrfoder
12.00 - Torrfoder
16.00 - Torrfoder
20.00 - Torrfoder

Sen slutade han för ca 2 veckor sen att äta maten han fick antingen vid 12.00 eller 16.00. Så det blev:

06.00 - Torrfoder
14.00 - Torrfoder
20.00 - Torrfoder

Det fungerar han bra på. Han är som någon annan skrev, hungrig inför nästa mål men inte utsvulten.

Ändra när valpen är redo för det.
Min valp mäter jag inte upp maten åt, så länge han växer ska han få äta så mycket torrfoder han vill. Oftast äter han mellan 5-8 dl per dag mätt med ögonmått. Jag ska börja dosera såfort han är färdigväxt.
Frågade en veterinär, det hon sa var att valpen skulle få äta så mycket torrfoder den vill så länge den växer. Däremot måste man hålla koll på så att den inte blir tjock, då måste man dra ner fodret, annars sliter det på lederna.

Fick du inga restriktioner över huvud taget? Det är ju som viktigt att valpen får behålla sina rutiner. Men det är ju självklart inte ditt fel utan uppfödarens. Men en valp ska ha mat 3-4 ggr/dag och helst samma mat som uppfödaren gett. Men se till att försöka ge den samma tid varje dag och med jämna mellanrum.

vid 07.00 maten var det för att den inte skulle äta något för tungt direkt på morgonen när den vaknade. Vid 17.00 var det ifall den var hungrig. Vet inte helt säkert men har för mig att det var något sådant.

Och varför vanilj? Jo, hunden gillade inte hallon :Angel:, Sen är väll vaniljyoghurt mer neutralt i smaken.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 877
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 802
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar