valp och äldre hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 222
M

Monkmonk

Har en äldre stövare på 8 år. Han har lite emot andra hanhundar ( vilket inte är så ovanligt) iallafall, tror ni det skulle vara någon skillnad på en han-valp ? jag menar orsaken till att han inte gillar andra hanhundar är ju säkert att de vill försöka bossa över honom .
Och hur ska man "vänja" den äldre hunden med valpen , och tvärt om ?

Sv: valp och äldre hund

Några bekanta till oss hade en hanhund på 5 år som var hur trevlig som helst, förutom mot andra hanhundar.
De skaffade sig ännu en valp, en hane. Det gick jättebra under valptiden, sen när valpen blev större och började att bli könsmogen, markera revir osv gick hundarna inte ihop alls, det blev bråk och deras första hanhund blev riktigt aggressiv mot den yngre hunden, trots att de varit i stort sett bästa vänner i början.

Detta var dock bara en historia, i andra fall kan det ju gå hur bra som helst.

Ja, jag vet ju inte hur han blir sen men :)
Han är inte den som bara flyger på men kan resa ragg och det då man möter annan hanhund när man är ute, morra lite svagt och det..
dock så brukar släkt vara här med deras hanhundar, terriern går han inte alls ihop med ( terriern är ganska byrsk han med ;) ) men med golden-hannen brukar det gå ok, de kan ligga ned ca 5 meter från varandra.
men man vet ju aldrig innan man provar :)
dock är det ju besvärligt med tikar också under löptiden :p

dock är det ju besvärligt med tikar också under löptiden :p

Oh ja, det har jag erfarenhet av! Våran hanhund blir helt tokig när det är löptikar omkring. Han gnäller och gnäller och gnäller och går runt i huset som om han vore superrastlös. Och man måste ha honom kopplad vid promenader under den tiden, då jag inte riktigt litar på att han väljer mig framför en snygg löptik..

Vår hanhund funkar inte med andra vuxna hanhundar. Det funkar så länge de är valpar/unghundar men inte när de blir vuxna. Visserligen finns ju chansen att det skulle funka om en valp hade flyttat in här och hela tiden stått under den vuxna hunden i rang, men vi vågade inte chansa, utan skafffade en tik. Vi har valt att kastrera båda, först hanen för att vara helt säker när lillan skulle börja löpa, och sedan tiken, på rek av vet för att slippa PYO, juvertumörer mm. Alternativt kan man ju kastrera bara den ena eller om man har möjlighet att lämna bort den ena hunden vid löp(det är ju ändå bara 2 ggr per år) eller om man verkligen kan ha järnkoll på dem. Jag har inte upplevt NÅGRA negativa effekter på någon av hundarna efter kasteringen.

Har haft olika konstelationer av hanhundar , och det har inte varit några problem när de vet rangordningen. Med så stor åldersskillnad borde det gå bra,men man vet aldrig, kemin kanske inte stämmer

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 285
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 826
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 926
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V