Valp med svullen mage efter mat?

R

rocky07

hej. Första gången jag skriver här.

Undrar om någon har varit med om att en valps mage har svullnat enormt efter mat?
Ringde till vetrinär och dem sa att de var att han hade ätit för snabbt och för mycket.
hur mycket ger ni en valp på 8 veckor?

tacksam för svar

Sv: Valp med svullen mage efter mat?

Tycker att alla valpar brukar se lite uppsvällda ut efter att de ätit.

Hur mycket man ger beror ju på hur stor hunden är, ras mm.

En bekants hund åt upp 2 dl mat på mindre än 15 sekunder som valp. Han blev riktigt svullen över magen efteråt, kan säkert vara det som gör det...

Blöt maten ordentligt, då minskar risken att valpen kan slänga i sig maten ...

Vi har haft sådana problem med zaga, det har precis avtagit!

Kan i sällsynta fall bero på leverproblem, med enzymer å annat. Men det är ju väldigt ovanligt så det är säkert för att den lilla magen blev full! :)

Blöta upp maten är bra tips!

Min valp (4mån) har varit sån enda sen vi hämtade honom, han äter sjukt fort.. Vi blötlägger maten men han äter fort ändå, det är inget fel på honom (har kollat). Magen blir normal igen så fort vi varit ute och rastat. Det sitter nog i att kullsyskonen äter upp maten om de inte skyndar sig..

Vi blötlade Zagas mat extremt mycket, först fick det svälla och direkt innan servering så hällde vi på mer vatten..

Nu äter hon torra kulor som badar i vatten . . .

Hon ogillade starkt när vi blötlade hennes mat.

Senast ändrad:

Vi blötlade Zagas mat extremt mycket, först fick det svälla och direkt innan servering så hällde vi på mer vatten..

Nu äter hon torra kulor som badar i vatten . . .

Hon ogillade starkt när vi blötlade hennes mat.

Ja, jag har oxå på jätte mkt vatten, pluss att det får stå ett bra tag, är knappt kulor längre när han får det. Dock så tror jag att han skulle äta det lika fort om det så va 4 liter vatten som maten simmade runt i. Men så har han ju lite konstiga vanor med vattnet oxå..
I vilket fall som hellst så ser han inte ut att må dåligt efter att han slukat maten, utan vi går då ut för att rasta och han beter sig precis som vanligt. I bland får han hicka dock :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 043
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka