Valp hjälp!

V

Ville

hej!
är ny här men hopas att någon har lust att hjälpa mig ändå!
Jag har en 11 veckors valp (gråhund) jag har lite frågor om:

Hur långt (länge) kan man gå med en så gammal valp, man springer ju så många gånger?

Hur ska jag få honom att sluta jaga katt stackarn? som tur va är katten snäll men det blir lite tröttsamt för honom!

Hur mycket kan man träna med honom? han har lärt sig sitt och kommer nästan alltid när man ropar!

Förslag på sånt som man kan aktivera honom med!

det vore jätte snällt om alla ni hundvana människor här kan hjälpa mig!

det är svårt, det är den första egna hunden jag ska uppfostra!

Tacksam för hjälp!
MVH Charlotte
 
Sv: Valp hjälp!

Du ska inte gå promenader alls med valpen i ett sånt här tidigt skede. Busa och lek bara och rasta honom. Man ska inte ställa för stora krav på en liten valp, men sitt , ligg och inkallning kan ni såklart öva på. Jag tycker man kan börja ställa mer krav vid 6-7 månaders ålder. Då kanske man kan börja lite med fot och så..Annars tycker jag att en valp helt enkelt ska få svara valp.
Förhoppningsvis säger katten ifrån själv och då inser hunden att det inte var ngn ide att jävlas med det djuret ;) ..
Lycka till!
 
Sv: Valp hjälp!

hej!
är ny här men hopas att någon har lust att hjälpa mig ändå!
Jag har en 11 veckors valp (gråhund) jag har lite frågor om:

Hur långt (länge) kan man gå med en så gammal valp, man springer ju så många gånger?

Hur ska jag få honom att sluta jaga katt stackarn? som tur va är katten snäll men det blir lite tröttsamt för honom!

Hur mycket kan man träna med honom? han har lärt sig sitt och kommer nästan alltid när man ropar!

Förslag på sånt som man kan aktivera honom med!

det vore jätte snällt om alla ni hundvana människor här kan hjälpa mig!

det är svårt, det är den första egna hunden jag ska uppfostra!

Tacksam för hjälp!
MVH Charlotte

He he... var i exakt samma sits som du för ett par månader sedan och jag känner igen mig. Jag var också helt förvirrad....

Som MrsScabtree säger så ska du helst inte "motionera" valpen alls. Bara bus och lek och kiss o bajs:D

Aktivera honom genom att umgås med honom. Min kille älskade och bita i saker och bära runt på dem. Bitleksaker är nästan ett måste.

Du kan ju träne enkla grejor som sitt och inkallning men bara så länge valpen tycker det är skoj och om den inte gör som du vill så låt det vara. Ställ inga krav. Bra saker är att börja vänja den vid kloklippning, borstning, tandborstning och all vardaglig hantering. Det är nog för valpen att klara av.

Hur du ska göra ang katten vet jag inte, har inte katt. Men det hade ju varit jättebra om katten själv hade kunnat säga ifrån när det var nog.

Lycka till och oroa dig inte för mycket! Kram
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 282
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 674
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej ! Det är så här att jag har idag fått hem min bordercollie kille på 6 år till min lägenhet (har bott hemma hos mamma och pappa...
Svar
7
· Visningar
1 615
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp