Efter en minst sagt spännande resa (inställda flyg, ombokad och försvunnet bagage) tillsammans med @Milosari så är vi hemma nu!

Xarko har lite mer social osäkerhet än vad jag förväntade mig, men han är nyfiken och glad - så jag tror det kommer ge med sig med tiden. Han ska bara få träffa vettigt hundfolk och äta godis/leka så ska det nog ge med sig. Tror delar av det kan ligga i att bott med bröder och sin pappa så att han inte fått chansen att bygga eget självförtroende liksom.
Otroligt enkel hund i övrigt, har mycket nytta av att han är så burtränad som han är - flygningen var nemas problemas, noll stress när han blev avlastad. Han chillar även i bilen iom burvanan.
Vi passade på att gå lite sighseeing i Frankrike påvägen mellan Bordeaux och Toulouse vilket inte var några problem, vi fick både kyrkklockor och ambulanser på köpet. Han är dessutom skottfast så det är toppen. Han är en tänkare när han ser något nytt men blir inte särskilt belastad och kommer över allt fort så det ska nog bli toppen detta!

(Bild från vårt turistande i Bergerac)
Visa bifogad fil 153264

Han är så stooooor :D
Grattis, härligt att han äntligen är hemma!
 
Efter en minst sagt spännande resa (inställda flyg, ombokad och försvunnet bagage) tillsammans med @Milosari så är vi hemma nu!

Xarko har lite mer social osäkerhet än vad jag förväntade mig, men han är nyfiken och glad - så jag tror det kommer ge med sig med tiden. Han ska bara få träffa vettigt hundfolk och äta godis/leka så ska det nog ge med sig. Tror delar av det kan ligga i att bott med bröder och sin pappa så att han inte fått chansen att bygga eget självförtroende liksom.
Otroligt enkel hund i övrigt, har mycket nytta av att han är så burtränad som han är - flygningen var nemas problemas, noll stress när han blev avlastad. Han chillar även i bilen iom burvanan.
Vi passade på att gå lite sighseeing i Frankrike påvägen mellan Bordeaux och Toulouse vilket inte var några problem, vi fick både kyrkklockor och ambulanser på köpet. Han är dessutom skottfast så det är toppen. Han är en tänkare när han ser något nytt men blir inte särskilt belastad och kommer över allt fort så det ska nog bli toppen detta!

(Bild från vårt turistande i Bergerac)
Visa bifogad fil 153264
Han har många fina bitar och är mer skeptisk än osäker tycker jag. Tog ju inte många sekunder innan han var riktigt kelig. Tror inte bara att det är bra smak ;). Jag är lite såld och tror att det här kommer bli en hund som är riktigt rolig att både leva med och träna med :)
 
Efter en minst sagt spännande resa (inställda flyg, ombokad och försvunnet bagage) tillsammans med @Milosari så är vi hemma nu!

Xarko har lite mer social osäkerhet än vad jag förväntade mig, men han är nyfiken och glad - så jag tror det kommer ge med sig med tiden. Han ska bara få träffa vettigt hundfolk och äta godis/leka så ska det nog ge med sig. Tror delar av det kan ligga i att bott med bröder och sin pappa så att han inte fått chansen att bygga eget självförtroende liksom.
Otroligt enkel hund i övrigt, har mycket nytta av att han är så burtränad som han är - flygningen var nemas problemas, noll stress när han blev avlastad. Han chillar även i bilen iom burvanan.
Vi passade på att gå lite sighseeing i Frankrike påvägen mellan Bordeaux och Toulouse vilket inte var några problem, vi fick både kyrkklockor och ambulanser på köpet. Han är dessutom skottfast så det är toppen. Han är en tänkare när han ser något nytt men blir inte särskilt belastad och kommer över allt fort så det ska nog bli toppen detta!

(Bild från vårt turistande i Bergerac)
Visa bifogad fil 153264
Åh, så roligt att han äntligen är hemma!! Grattis och lycka till, det kommer säkert att bli superbra!
 
Hej! Är tillbaka på Buke efter lång hästpaus, och har en ny liten valp hemma, en liten whippet-tik. Alltså hon är så fruktansvärt söt men jäklar vad tufft det är ha valp? Har inga biologiska barn men är det såhär det känns med baby blues, haha. Min förra hund var en omplacering och var redan ganska enkel - rumsren, hyfsat lydig, trygg (förutom när han var ensam). Nu är ju allt liksom från scratch, det är ju roligt men läskigt!?

Någon annan som har valp mitt i stan? Alla tips man läser är ju typ "gå till en lugn plats för toalettbesök" osv. Men vi bor omringad av trafikerade vägar, fullt av folk, cyklar, spårvagnar, och det känns som att hon får ångest så fort man går ut. Brukar oftast bära henne över gatan till en park där det är lite lugnare, men där är ju alltid andra människor, hundar osv. Hon vill mest bara springa hem igen. Har verkligen gillat att bo här men vill typ bara flytta nu!! Men här är ju massor av andra hundar inkl. många whippets så jag antar att det går att vänja sig.
 
@Traveller försök om möjligt gå ut tider det är lugnare då folk brukar vara i rörelse mer vissa tider. Kanske gå upp tidigt innan folk kommit igång? Inget jag nånsin skulle överväga på landet men i stadsmiljö skulle jag nog testa det första tiden för att underlätta rumsrenhetsträningen. Alternativt gå ut riktigt sent och sen gå ut första gången efter värsta morgonrusningen.
 
Hej! Är tillbaka på Buke efter lång hästpaus, och har en ny liten valp hemma, en liten whippet-tik. Alltså hon är så fruktansvärt söt men jäklar vad tufft det är ha valp? Har inga biologiska barn men är det såhär det känns med baby blues, haha. Min förra hund var en omplacering och var redan ganska enkel - rumsren, hyfsat lydig, trygg (förutom när han var ensam). Nu är ju allt liksom från scratch, det är ju roligt men läskigt!?

Någon annan som har valp mitt i stan? Alla tips man läser är ju typ "gå till en lugn plats för toalettbesök" osv. Men vi bor omringad av trafikerade vägar, fullt av folk, cyklar, spårvagnar, och det känns som att hon får ångest så fort man går ut. Brukar oftast bära henne över gatan till en park där det är lite lugnare, men där är ju alltid andra människor, hundar osv. Hon vill mest bara springa hem igen. Har verkligen gillat att bo här men vill typ bara flytta nu!! Men här är ju massor av andra hundar inkl. många whippets så jag antar att det går att vänja sig.
Jag bor inte mitt i stan men ändå mitt i ett livligt område både vad gäller människor och hundar men även trafik. Så mycket ljud och rörelse.
Det har fungerat bra med valpar ändå, de har vänjt sig snabbt. Jag har burit ut valpen till det lilla grönområdet mitt emot och alltid satt ner valpen på samma plats (en bit ifrån buskarna). Sen har valpen oftast kissat i gräset och nosat omkring, bajsat i buskarna. I början tar det tid och man får ha tålamod och lite roligt godis med sig, mycket beröm och klapp och kärlek.
Så mitt bästa tips är att skapa en rutin och göra likadant varje gång och gå till exakt samma plats för rastning.
 
@Traveller när jag hade första valpen för länge sedan så bodde jag mitt i stan. Hade en minimal park i närheten.

Gjorde inget speciellt. Valpen fick kort och gott vänja sig vid att "så här är det" och det var inga problem med rumsrenhet eller annat.

Besökte större parker och grönområden mer eller mindre varje dag så jag kunde ha valpen lite lös så den fick tumla omkring mera fritt.
 
Hej! Är tillbaka på Buke efter lång hästpaus, och har en ny liten valp hemma, en liten whippet-tik. Alltså hon är så fruktansvärt söt men jäklar vad tufft det är ha valp? Har inga biologiska barn men är det såhär det känns med baby blues, haha. Min förra hund var en omplacering och var redan ganska enkel - rumsren, hyfsat lydig, trygg (förutom när han var ensam). Nu är ju allt liksom från scratch, det är ju roligt men läskigt!?
Alltså - ja! Det är liknande att ha hundvalp och att ha människobebis! :D Dock går bebistiden över mycket snabbare med hundar, vilket absolut talar till deras fördel (jag tycker inte att det är den roligaste tiden med varken hund eller människa)! Till deras nackdel är de ju fullt mobila små förstörelsemaskiner redan när man får dem - människobebisar är ju lite lättare att ha koll på tills de börjar gå! Om du inte redan gör det så rekommenderar jag att gå en valpkurs! Både för din och för hundens skull - hunden får social träning och du får hjälp och stöd i uppfostran och annat!
Någon annan som har valp mitt i stan? Alla tips man läser är ju typ "gå till en lugn plats för toalettbesök" osv. Men vi bor omringad av trafikerade vägar, fullt av folk, cyklar, spårvagnar, och det känns som att hon får ångest så fort man går ut. Brukar oftast bära henne över gatan till en park där det är lite lugnare, men där är ju alltid andra människor, hundar osv. Hon vill mest bara springa hem igen. Har verkligen gillat att bo här men vill typ bara flytta nu!! Men här är ju massor av andra hundar inkl. många whippets så jag antar att det går att vänja sig.
Med nuvarande hund bor jag ute på landet, men min förra, en cairnterrier, bodde i lägenhet mitt i centrala Göteborg sina första tre år och följaktligen hade vi valptiden där. Klart meckigare med just rumsrenhetsträningen med trapphus och hiss innan man kom ut "på riktigt", men i övrigt tycker jag det gick bra. Min hund var inte av den ängsligare sorten, så han stördes inte av människor, andra hundar, trafik etc. utan var liksom grundtrygg från början. Dock var vi ofta ute tidiga morgnar just för att det var lugnt då - även om hunden inte är så brydd kan det ju vara störigt när jag försöker träna något att det finns för mycket distraherande grejer runtomkring. Vi hade också, trots det centrala läget, ganska nära till både mindre och större grönområden vilket underlättade mycket. Så fort han var någorlunda koppelvan och kunde gå lite längre promenader tog vi regelbundna morgonpromenader i Slottsskogen - kan faktiskt sakna det trots att jag älskar livet på landet!
 
Tack för tipsen och lugnande ord. Vi försöker undvika värsta morgon och eftermiddagstrafiken men man är ju ute så ofta att det är svårt ibland. Tycker ändå att det går långsamt framåt, hon är lite mer nyfiken ute och inte bara rädd. Så det ska nog gå med tiden. Det har ändå bara gått en vecka. Tänker absolut försöka hitta en valpkurs! Och vi bor faktiskt precis vid Slottsskogen, älskade att gå där med min förra hund så bara hon blir lite större, tryggare och mer koppelvan så vet jag ju att det är ett bra ställe att bo med hund.
En av hennes bästa sidor är att hon gillar att sova och gosa så hon sover hela nätterna och vill knappt gå upp, väldigt skönt! Sömnbrist känns som det sista man behöver!
 
Vi jobbar på med miljöträningen här och det går toppen. Vi har både hunnit med stadsparken, gå i djuraffären och klättra på lekplats. Det går framåt med allt och han känns redan socialare.
Hemma har han börjat hitta på lite tonårshyss vilket känns positivt och katten har börjat acceptera hans närvaro med. Det kommer nog bli bra detta!
 
Tack för tipsen och lugnande ord. Vi försöker undvika värsta morgon och eftermiddagstrafiken men man är ju ute så ofta att det är svårt ibland. Tycker ändå att det går långsamt framåt, hon är lite mer nyfiken ute och inte bara rädd. Så det ska nog gå med tiden. Det har ändå bara gått en vecka. Tänker absolut försöka hitta en valpkurs! Och vi bor faktiskt precis vid Slottsskogen, älskade att gå där med min förra hund så bara hon blir lite större, tryggare och mer koppelvan så vet jag ju att det är ett bra ställe att bo med hund.
En av hennes bästa sidor är att hon gillar att sova och gosa så hon sover hela nätterna och vill knappt gå upp, väldigt skönt! Sömnbrist känns som det sista man behöver!
Det där är en av många fördelar med whippet - valparna sover gärna länge på morgonen. Väldigt bekvämt! ;)
 
Det där är en av många fördelar med whippet - valparna sover gärna länge på morgonen. Väldigt bekvämt! ;)
Jag har faktiskt aldrig haft någon hund som väckt mig tidigt på morgonen (om den inte varit sjuk). Vet inte om jag bara haft tur eller om hundarna blir som sina människor? :D Har levt med pudel, riesenschnauzer, cairnterrier och nu isländsk fårhund. Samt under min period utan egen hund varit regelbunden hundvakt åt dvärgtax och grand danois. Samtliga har uppskattat en skön sovmorgon! :)
 
Jag har faktiskt aldrig haft någon hund som väckt mig tidigt på morgonen (om den inte varit sjuk). Vet inte om jag bara haft tur eller om hundarna blir som sina människor? :D Har levt med pudel, riesenschnauzer, cairnterrier och nu isländsk fårhund. Samt under min period utan egen hund varit regelbunden hundvakt åt dvärgtax och grand danois. Samtliga har uppskattat en skön sovmorgon! :)

De lar sig helt klart fran sina manniskor. Jag behover tid att vakna pa morgonen, sa mina hundar lar sig tidigt att lata mig ga upp forst och lata mig ha minst en timma for mig sjalv innan nagon sager nagot alls. Ingen skaller eller gnaller (Inte ens Emma-Sue protesterar nar jag stiger upp och gar ut ur rummet och lamnar alla dar med ordentligt stangd dorr) De sover helt enkelt vidare en timma, eller mer nar de kan, medan jag sitter tyst som en mus framfor Buke och vaknar i mycket lugn takt. :p
 
WhatsApp Image 2024-09-15 at 15.58.31.jpeg

Valp eller någon slags rådjur? Vet inte ibland? :D

Senaste utmaningen är matvägran. Fick färskfoder med från uppfödaren men hon har varit mindre och mindre intresserad för varje dag. Uppfödaren tycker vi ska fortsätta försöka. Jag tycker det är ganska jobbigt och äckligt med denna råa gegga men vill såklart inte byta nu. Läser motstridiga råd om att försöka blanda i annat eller inte. Men lutar åt att det nog är dumt, hon är nog mest kräsen och väntar på något mer spännande. Å andra sidan kräktes hon en gång idag, men äter så mycket krafs på promenaderna att det inte är så konstigt. Hon är pigg och glad i godis så är knappast dålig. Åh vad man oroar sig för allt med dessa små!
 
Visa bifogad fil 153602

Valp eller någon slags rådjur? Vet inte ibland? :D

Senaste utmaningen är matvägran. Fick färskfoder med från uppfödaren men hon har varit mindre och mindre intresserad för varje dag. Uppfödaren tycker vi ska fortsätta försöka. Jag tycker det är ganska jobbigt och äckligt med denna råa gegga men vill såklart inte byta nu. Läser motstridiga råd om att försöka blanda i annat eller inte. Men lutar åt att det nog är dumt, hon är nog mest kräsen och väntar på något mer spännande. Å andra sidan kräktes hon en gång idag, men äter så mycket krafs på promenaderna att det inte är så konstigt. Hon är pigg och glad i godis så är knappast dålig. Åh vad man oroar sig för allt med dessa små!
Testa med torrfoder och se om hon vill ha det. Vet många hundar som tycker rått kött är äckligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 575
Senast: Tonto
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
985
Senast: L(i)FE
·
Kultur Nu har listan över årets sommarpratare kommit. Jag har bara kollat lite snabbt men spontant ser jag fram emot Andrev Walden och Marcus...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 586
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp