Hon är mycket välvinklad. Framförallt i nacken :laugh:
IMG_1546.webp

Dom är sååå fina! 😍 Ska du jaga med henne eller ska ni göra nåtannat? För domflesta upp födarna i Sverige iallafall vill väl bara sälja till dom som ska jaga med hunden?
Vi ska jaga. Jag skjuter inte själv (ännu - trots jägarexamen 😅), men har gott om kontakter som vi kan gå ihop med. Hon ska gå jaktprov om allt går som det ska.

Hon är en väldigt lättsam valp så här långt. Inatt sov hon mellan 22-06 innan hon vaknade och behövde gå ut.
Jag har sett tendenser till stånd 2 ggr - häftigt hur mycket instinkter det finns i de små pluttarna!

Hej buke!

Detta är mitt första inlägg även om jag lurat i forumets kulisser som anonym läsare i många år.

Vi ska bli med valp, nämligen en storpudelkille som i skrivande stund är 4 veckor. Även om jag har viss hundvana, så är den lätt på vågen jämfört med många andras här.

Jag vet inte om detta är rätt tråd att fråga i, men hur har ni tänkt kring valpsäkrande av hemmet? Kablar och kattlådan tänkte jag på redan, men är det mer?

Hej buke!

Detta är mitt första inlägg även om jag lurat i forumets kulisser som anonym läsare i många år.

Vi ska bli med valp, nämligen en storpudelkille som i skrivande stund är 4 veckor. Även om jag har viss hundvana, så är den lätt på vågen jämfört med många andras här.

Jag vet inte om detta är rätt tråd att fråga i, men hur har ni tänkt kring valpsäkrande av hemmet? Kablar och kattlådan tänkte jag på redan, men är det mer?
Jag tog undan allt som jag var rädd om och satte kompostgaller framförallt som inte gick att ta undan.

Hej buke!

Vi har bara satt runt makens högtalare, han är inte sugen på att få dom tuggade på. Annars har vi inte gjort något innan..man har som märkt vad som behövts eftersom.

Och mattor, om man är rädd om dem.
Visa bifogad fil 139623
Tyvärr hade jag inga fler kompostgaller hemma när hennes litteraturintresse plötsligt vaknade. Så jag fick plocka bort nedersta raden i stället. Då gick hon på nästa rad 🤷🏼‍♀️
Mattor ja! Noterat.

Svårt med intelligenta raser. Man vet ju inte ifall de kommer att använda intelligensen till att läsa böcker om agility, plugga till läkare eller istället tänker tugga i sig favoritromanen.

I förlängningen gäller väl oavsett att skapa rejäla värden i tillåtna tuggleksaker, men antar att vovven vill prova det mesta åtminstone en gång även om jag kan tycka att det är olämpligt 🤪

Mattor ja! Noterat.

Svårt med intelligenta raser. Man vet ju inte ifall de kommer att använda intelligensen till att läsa böcker om agility, plugga till läkare eller istället tänker tugga i sig favoritromanen.

I förlängningen gäller väl oavsett att skapa rejäla värden i tillåtna tuggleksaker, men antar att vovven vill prova det mesta åtminstone en gång även om jag kan tycka att det är olämpligt 🤪
Ja så är det ju. Jag hade ett mindre berg av tuggvänliga leksaker och dem gillade hon ju också. Men det mesta är ju lika spännande i en liten valps värld. Och även om det är tillåtna saker så är det ju bäst om de inte hamnar i valpens mage, min är 13 månader nu och vill fortfarande svälja allt hon sliter i.

Hej buke!

När nuvarande hund flyttade in som 11 veckors valp hösten 2021 så var jag ganska nyinflyttad på min gård. Det betydde bland annat att de möbler jag hade var dels de gamla från min lägenhet och dels sånt jag fått gratis eller billigt av vänner och bekanta - och det var ju ganska perfekt med både en hundvalp och en ungkatt i huset samtidigt! Inget ömtåligt som kunde gå sönder direkt! :D Jag plockade bort sånt som jag ansåg var direkt farligt för valpen och skaffade en barngrind till utrymmet där kattlådan står (stjäla bajs är bland det roligaste som finns för en liten hund!!! :p). Grinden var också bra för att ge katten en fristad - hon lärde sig snabbt att hon kunde passera grinden men att hunden blev kvar på andra sidan! Hunden har alltid varit snäll mot katten, men de lekte ganska intensivt emellanåt!

Annars är det ju också en bra grej att ladda upp med sånt som hunden FÅR tugga på och avleda med det när det tuggas på en sko, mattkant eller liknande. Samt att tidigt lära valpen att busar och leker gör man gärna ute, inne tar man det lugnt, vilar och blir gosad med! :) Stort lycka till med valpen! :heart

Vi har snart sexmånadersvalp hemma nu. Vi tog bort mattor, fick ställa undan fårskinnsfåtöljerna, inga skor framme och plocka undan en del sladdar och elektronik. Hon vill gärna ta strumpor och vantar. Jag är rädd att hon ska svälja någon strumpa så vi har plockat bort allt sånt också.
Så ovanligt prydligt hemma nu inga sladdar och strumpor som ligger och skräpar😊
Sen köpte vi MASSOR av tuggben i lite olika varianter som jag tar fram och avleder med när valp börjar gnaga på inredning. Och så öser vi på med tomma toarullar som vi lägger godis i, tidningar, tomma äggkartonger mm
Tycker det går bra lite förstörelse har det varit men inga katastrofer.

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 825
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
987
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna