I vanlig ordning är min hjärna fullständigt dum i huvudet, ingen nyhet där. De senaste dagarna har mitt habegär fullständigt exploderat efter att ha pratat med en rad valpköpare som köpt av den tjeckiska uppfödaren jag haft kontakt med. Så nu har min hjärna, ett år i förväg, fått för sig att resan för att hämta valpen skall planeras, och det är nu. Idiot. Har dock inte pratat med uppfödaren om det iom att det som sagt är ett år kvar ungefär utan detta är mitt egna spånande.
Alt 1.
Bila ned från Skåne till Tjeckien, hämta på plats, bila hem med hunden i skuffen.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljett tor, ev övernattning om man inte orkar sova i bilen.
+ Man får träffa uppfödaren och hennes hundar på plats hos kenneln.
+ Man kan lägga upp resan som man känner, ta det i den takt man känner för.
+ Man har koll på hunden hela vägen.
- Tidskrävande.
- Övernattning på ett eller annat sätt krävs.
- Kan bli bökigt om bilen mot förmodan skulle lägga av så man blir stående längs vägen någonstans.
- En landsgräns extra att passera.
Alt 2.
Bila till Berlin (eller liknande) från Skåne och möta upp kurir/uppfödare där (ca halva vägen för båda). Är beroende av om uppfödaren är villig att göra en sån deal såklart.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljetter, reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Mindre resekostnad för en själv.
+ Går att köra i ett sträck utan övernattning om man pressar lite.
+ En landsgräns mindre att passera.
- Extra reseersättning för kurir/uppfödare.
- Fortfarande lite bökigt om bilen på något sätt inte går att köra vidare med pga haveri eller olycka.
Alt 3.
Få hunden skickad med uppfödare/kurir till Danmark eller Sverige beroende på vilken färja/flyg och rutt man väljer. (Om uppfödaren är villig att ordna det så).
Kostnad: Lite diesel + värdeminskning (beroende på ankomstplats), reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Förhållandevis kort bit att köra (om ev flyg inte går till Landvetter eller Arlanda vill säga......)
+ Avsevärt mindre egna resekostnader så länge man slipper köra uppåt i landet.
- Högre reseersättning för kurir/uppfödare.
- Svårare att veta hur resan har varit för hunden.
Alt 4.
Flyga ned till Tjeckien och flyga hem med hunden i bagaget.
+ Går relativt fort, kan flyga tor samma dag om man har tur med avgångarna.
+ Troligen det billigaste alternativet resemässigt förutsatt att man startar och landar på Kastrup.
- Hunden flyger som gods, dvs omöjligt att veta hur den har det under flygningen.
- XXL-flygburar är inte gratis, om man inte lyckas hitta någon som har en att låna ut.
- Risk för strul på flygplatsen om man har otur.
- Kan behövas övernattning om man har otur med flygavgångarna.
Lite grovt utstakat sådär. Det finns andra varianter och kombinationer på samma tema men dessa alternativen är de mest sannolika känner jag. Har säkert glömt något. Hur hade ni resonerat?