Vad är det som gör att den har så blå ögon? Jag tycker inte att den ser frisk ut med dem, även om det är fint. Vad för ras?Visa bifogad fil 56071
Den här lilla parveln följde jag med min mamma och hämtade idag. De där blå ögonen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det som gör att den har så blå ögon? Jag tycker inte att den ser frisk ut med dem, även om det är fint. Vad för ras?Visa bifogad fil 56071
Den här lilla parveln följde jag med min mamma och hämtade idag. De där blå ögonen
Inget att vara nojig för,se till att valpen är vacc.Skönt att höra att det är normalt
En grannes valp har dock insjuknat i parvovirus fick jag höra i torsdags, vet inte hur det gått men får reda på mer om nån timme.
Så nu blir man ju nojig för det med om vi får hem en valp
Inget att vara nojig för,se till att valpen är vacc.
Denna valp var vaccinerad 2 ggr men inte tredje...
Har läst på lite (med reservation för "lite") att det är 3 sprutor och att en valp inte anses ha fullt skydd förrän 2 veckor efter tredje sprutan, vilket tidigast är 16-18 veckor? Låter det rimligt? (Ska naturligtvis kolla upp mer och prata med uppfödare så fort vi får reda på om där är en valp för oss)
Ja så kan det vara. I Sverige där smittrycket är lågt vaccinerar vi bara vid 8 veckor och 12 veckor men trots vaccination kan valpen smittas, oftast händer det mellan de veckorna eller strax efter 12 veckor pga ett ”glapp” i bildandet av antikroppar. Det finns valpar som drabbas av parvo i Sverige också även om det är ovanligt.
Se till att valpen minst fått en vaccination från uppfödaren och försök vara försiktig med kontakter med andra hundar (och håll dig långt ifrån de med parvovalpen eftersom parvovirus är jättesvårt att sanera i omgivningen).
Det finns bra information från svensk myndighet här:https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/parvovirus-hos-hund-canine-parvovirus-cpv-2/
Men å så söt Vad är det för ras?Visa bifogad fil 56071
Det är en American Hairless Terrier. De flesta individerna i rasen har gråa eller bruna ögon men de individerna som är bluefawn tecknade har ofta blå ögon.Vad är det som gör att den har så blå ögon? Jag tycker inte att den ser frisk ut med dem, även om det är fint. Vad för ras?
Hon är så fulsöt Det är en American Hairless Terrier.Men å så söt Vad är det för ras?
Supersöt i mina ögon! Mvh nästan 17 år med kines ❤Hon är så fulsöt Det är en American Hairless Terrier.
Haha, nej jag kom på bättre tankar! Jag föll för welsh corgi cardigan redan för ett år sen och ställde mig på kö. Sen har jag velat mellan cocker och cardigan. Nu kan jag inte ens förstå hur jag kunde tveka .@Lillstrumpa det där ser inte ut som en cockerspaniel ..
Angående godisbelöning så träna det när valpen är hungrig och låt den jaga godisbiten i din hand eller lite lek med leksak och belöna med godis och beröm massor när den tar godiset. Träna korta stunder ett par gånger om dagen med max fem-tio godisar men gör det till en rolig grej. Det lönar sig att " träna" in godisbelöning, då kan man belöna med allt. Mina tre hundar tar allt från tråkigt torrfoder till smaskig skinka med glädje (då har två av dom varit väldigt kräsna). Se till att använda riktigt små bitar då valpar blir mätta snabbt.
Haha, nej jag kom på bättre tankar! Jag föll för welsh corgi cardigan redan för ett år sen och ställde mig på kö. Sen har jag velat mellan cocker och cardigan. Nu kan jag inte ens förstå hur jag kunde tveka .
Tack för bra tips!! Hon gillar ju röstberöm så kombinera dom borde gå bra .
Jag testade med både torrfoder och köttbulle nu efter att jag skrev inlägget och hon tog båda med glädje faktiskt!
Passa på att träna in alla belöningar redan nu när hon är valp så blir träningen lättare sen, alltså godisbelöning, kampbelöning och jaktbelöning (tex boll). Det är jättebra att kunna variera belöningarna efter vad man tränar in sen.
Ja jag tycker ju helt opartiskt att min welsh corgi cardigan Nessie är världens bästa hund!
Mjukost har även fått vinthunden här hemma taggad på träning, testa det? Baconsmak är populärast härOmgång 2 på grundlydnadskursen. Inser att jag behöver bättre godis. Ska testa med korv och köttbullar nästa gång. Denna gången övade vi hundmöten och att kliva i en låda. Trodde inte jag skulle lyckas få honom att kliva i lådan med alla ben samtidigt men det gick! Helt plötsligt stod han där i den lilla lådan med alla tassar innanför. När han väl gjort det en gång var det dock som att han tänkte "okej, nu har jag gjort mitt, nu lägger vi ned det här" för efter det gick det inte att få honom att kliv i lådan ens med en tass, då hade han stämplat ut helt och ville åka hem. Så på det hela taget är jag nöjd även med dagens prestation även om han hade oerhört dåligt fokus i hundmötena och absolut totalvägrade att sitta.
Nu är vi möra i ärthjärnan och det blir horisontalläge resten av eftermiddagen.
Omg valparna föddes igår
4 pojkar och 4 flickor.
Bara hålla tummarna nu att allt går fortsatt bra och att en av flickorna blir vår. Men vi vet ju inte "var på kölistan" vi är så