Valp 2015 - del 3

@Tonto så fina bilder! Den sista tycker jag är så himla fräck.

Kl
Idag är vi på resande fot. Perfekt resa med många byten så man kan röra på benen mellan varven.

Första gången vi åker annat än bil och hon gör det med bravur. Sov 40 min buss och nu har vi 50 min tåg kvar innan nästa byte (somnade efter 5 min) :love:

DSC_0471_zps9klirclz.jpg

Tack så mycket! Vi planerar att vandra en del nästa år. Fick nys om Fjällräven Classic nyligen och nu är jag helpepp på att gå den med Tonto, så han måste lära sig att bli buren på mina axlar ifall att han gör sig illa. :)

Och vad duktig hon är som sover så snällt! :love:

Tack så mycket! Vi planerar att vandra en del nästa år. Fick nys om Fjällräven Classic nyligen och nu är jag helpepp på att gå den med Tonto, så han måste lära sig att bli buren på mina axlar ifall att han gör sig illa. :)

Och vad duktig hon är som sover så snällt! :love:

Tycker det är jättebra att de kan det. De kan skada sig under en promenad också så man behöver bära dom. Liten hund är ju bara att ta under armen men hade Bettan vart stor hade jag lärt det där också :)

Hon är grym :love: full kupé och massa dofter. Som gjort för att inte sova. Men antar att det blir lite för mycket så hon inte orkar istället :D mitt enda dilemma är att jag inte vågar resa mig och störa henne nu när hon är så duktig. Mina polkastänger är på väskhyllan :devil:

Tage har C på vänster och B på höger. Trist...
Jag tror inte du kommer märka av det.

En av mina flickor, som jag tog över som vuxen, hade en C-höft vid första röntningen, hon röntgades om ett halvår senare och fick då B.
Det märktes aldrig på henne, hon levde ett aktivt liv, jag cyklade mycket med henne och hon följde med på ridturer. När hon var 9 år fick hon en propp i ryggraden och fick börja på rehab efter det, där var inte heller höfterna något att snacka om. När hon blev äldre blev hon såklart stelare, om jag jämför med min andra tik som hade A-höfter när hon blev äldre så var väl A-hunden något mer rörlig.

Håll honom välmusklad, slimmad och ha jämn aktivitet över året så tror jag inte du kommer ha något bekymmer.

Tage har C på vänster och B på höger. Trist...
Det kommer inte att bli några som helst problem för din schnauzer. Snacket om att det är värre att ha olika grad på höfterna har bara relevans när det är större glapp, c-c är bättre än b-d. Jag skulle se det som att din hunds höfterna är nästan felfria. Eftersom det är så lite som skiljer från ua-höfter kan det vara värt att röntga om honom om ett år när han har fått mer muskler.

Jag tror inte du kommer märka av det.

En av mina flickor, som jag tog över som vuxen, hade en C-höft vid första röntningen, hon röntgades om ett halvår senare och fick då B.
Det märktes aldrig på henne, hon levde ett aktivt liv, jag cyklade mycket med henne och hon följde med på ridturer. När hon var 9 år fick hon en propp i ryggraden och fick börja på rehab efter det, där var inte heller höfterna något att snacka om. När hon blev äldre blev hon såklart stelare, om jag jämför med min andra tik som hade A-höfter när hon blev äldre så var väl A-hunden något mer rörlig.

Håll honom välmusklad, slimmad och ha jämn aktivitet över året så tror jag inte du kommer ha något bekymmer.
Tack för att du delade med dig, det känns fint att läsa om andra hundar som haft ett fint liv och inte varit påverkade :)

Det kommer inte att bli några som helst problem för din schnauzer. Snacket om att det är värre att ha olika grad på höfterna har bara relevans när det är större glapp, c-c är bättre än b-d. Jag skulle se det som att din hunds höfterna är nästan felfria. Eftersom det är så lite som skiljer från ua-höfter kan det vara värt att röntga om honom om ett år när han har fått mer muskler.
Tack för ditt lugnande svar, jag hoppas du har rätt :)

Nikki har under denna semestern hunnit lära sig att simma (och älskar det, tror nästan jag fått en vattenhund istället för terrier), att getingar sticks (fick sig ett stick på insidan läppen), tre fästingar, att folk på landet ska skällas på och att grävlingar är livsfarliga bestar (hon är ingen normal terrier, kutar åt andra hållet när hon ser en grävling). På landet har hon varit en tortyr att ha och göra med, men det märks vad bra det varit för hennes utveckling. Så fort vi kom hem till storstan igen så har hon visat en helt annan mognad, tystare, lugnare och mycket mer balanserad.

Min systers hund har lite dåligt inflytande på henne med, då han skäller på folk han inte känner och att han är så nervös. För Nikki känner att hon måste skydda honom mot allt.

nikkivatten_zpswyj3at4k.jpg

Vi har byggt en hundgård till Chess så vi kan variera att ha henne ute och inne som det passar bäst när hon ska vara ensam hemma :) Den blev riktigt stor så hon lär inte få klaustrofobi :D Flera buskar och träd och så är den inte helt platt utan sluttar på baksidan så vill hon köra sina hofferace där inne så går det :D En fin koja står det där och vi ska bygga en "altan" utanför med tak på så hon kan välja lite. Känns som en lyxig hundgård med tanke på att hon inte kommer vara där på heltid :p Men tråkiga hundgårdar gillar jag inte så denna blir jättebra!

Som jag nämnt tidigare har uppfödaren en kull just nu, med Santos mamma och pappan har väldigt intressanta linjer. En bonus är att där finns två fawn hanar som sambon är intresserad av. Problemet är att vi inte har de pengarna just nu då vi köpt en resa, men uppfödaren har sagt att vi löser det där, att vi kan betala per månad istället . vågar man chansa? Sambon jobbar heltid medan jag pluggar och får CSN. Både mormor och pappa skämmer bort mig i mellan åt så det hade säkert inte varit något problem men frågan är hur kul det är att stå i skuld.. Ååh hur hade ni gjort??

Som jag nämnt tidigare har uppfödaren en kull just nu, med Santos mamma och pappan har väldigt intressanta linjer. En bonus är att där finns två fawn hanar som sambon är intresserad av. Problemet är att vi inte har de pengarna just nu då vi köpt en resa, men uppfödaren har sagt att vi löser det där, att vi kan betala per månad istället . vågar man chansa? Sambon jobbar heltid medan jag pluggar och får CSN. Både mormor och pappa skämmer bort mig i mellan åt så det hade säkert inte varit något problem men frågan är hur kul det är att stå i skuld.. Ååh hur hade ni gjort??
Resan går inte att avbeställa?

Rent generellt brukar jag avråda från att ha hundar på någon form av avbetalning eller liknande, men om du verkligen vill ha en valp så.. :p Du får väl också fråga dig hur troligt det är att en lika bra kull dyker upp igen inom rimlig framtid. För mig var det ju så med Ebrah att det var "nu eller aldrig" om jag skulle ha en hund med liknande stamtavla (vilket jag verkligen ville ha) så då fick jag se till att lösa det. Hade det däremot varit så att kullar som Ebrahs föds lite då och då, då hade jag väntat på det perfekta läget istället.

Om jag var god vän med uppfödaren och litade på att hen var vettig hade inte jag haft problem med det.
Jag delbetalade delvis Ammo.

Om du känner uppfödaren och vet att det är en vettig människa hade jag också kunnat göra en liknande deal. Förvisso hade jag antagligen lånat pengar av någon anhörig istället och betalat till dem i din sits, men det gör du ju som du känner för.
Ibland är det inte bästa läget ekonomiskt men ett bra läge för övrigt. Jag skaffade också valp när jag pluggade, perfekt läge eftersom jag skulle vara hemma i 6 månader, men uselt läge ekonomiskt efter att ha pluggat 2,5 år redan, så jag lånade lite pengar av min pappa för att köpa hunden. Inget jag har ångrat.

Alltså min lilla hund :love:
Nu räknar vi ner inför debuten 20/8 och vi känner oss så redo. Finslipar på sättandet framför och ingång bakom med sättande. Det är en ren fröjd att träna.

Däremot försöker jag komma på hur vi ska värma upp inför starten. Generellt krävs det att hon taggas upp lite extra för att vara riktigt med. Lite dragkamp och mycket beröm. Jag har dåliga tävlingsnerver (det blir bättre med rutin) och vet att jag får ta det som det kommer. Men jag blir så stel när jag är nervös :p uäk.

Hur värmer ni upp innan start?

Vi har varit lata i sommar gällande träning förutom den lydnaden som blir i vardagen och fysisk motion Men nu har vi dragit igång spårade lite och jag ska försöka få fingrarna ur och lära mig mera om lydnadsmomenten så vi har lite delmål att träna mot :)

Idag har vi provat hopp för första gången och så körde vi lite fotgående :) Sen blir det skogspromenad och eventuellt bad.

Hon fäller nåt otroligt just nu! Är säkert pga att hon nyss löpt färdigt. Flyger runt svart päls ute nu :p

Idag har vi varit på liten utflykt till Ales stenar. Där fick Disa syn på de största och konstigaste fåglar hon nånsin sett i hela sitt snart ettåriga liv - och färggranna var de också!
Det var skärmflygare :) Flera stycken som gled längs stupet ner mot Östersjön i den friska vinden. Disa var grymt intresserad först, men tappade intresset när hon insåg att hon inte kunde dra iväg efter dom. Då fanns det kuligare saker att kolla in på andra hållet istället.

Igår var det intagningstest till agility-träning på klubben, och om två veckor drar kursen igång. Det ska bli roligt att börja med nån aktivitet igen, vi har tagit det lite lugnt här nu i några veckor, och det märktes på Disa igår, hon var grymt taggad!

@Monifa - lycka till den 20:e!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka