Valp 2014 ?!

Kl

Min lilla Gimli har hunnit bli 13 veckor och har gjort sig mkt hemmastadd här :)

Han är sååå uppskattad av alla i familjen, och han älskar barnen så mycket! Det är väldigt roligt :)

Han är otroligt läraktig och arbetsvillig. Han lär sig nya saker varje dag och lyssnar väldigt bra på det mesta (förutom att sluta bitas, han är verkligen en liten piraya!!).
Inkallning fungerar i princip alltid, även på långt avstånd, han stannar för det mesta när man ber om det (alltid om man har godis;), han kan sitt, ligg, vacker tass, sitt vackert, stå, hoppa, stegra, gå på bakbenen, rulla runt, spela död, gå fot ( korta sträckor), snurra runt (både på alla fyra och på bakbenen), "give me five/ten", krypa, puss, och så övar vi för fullt på att gå slalom mellan benen och att backa mellan mina ben. Jag tycker att han är helt fantastisk och svansen viftar i ett när han får träna!

Jag har även börjat träna honom lite i stallet och det är spännande. Han har fått sitta på min hästs rumpa lite och så har jag övat på att han ska sitta stilla i mitten medan jag logerar hästen runt mig. Dom är mkt duktiga båda två!

Bitandet går väl över, men jag tycker att det är lite svårt att hantera faktiskt. Jag ogillar att använda mig av bestraffning över lag, och försöker använda så mkt positiv förstärkning som möjligt (och ignorera det felaktiga), men just när det gäller denna biten tycker jag att det är svårt. Han måste tex lära sig att det är totalt oaccepterat att bita barnen i händerna/fötterna, så då har jag sagt till på skarpen, men det fungerar sådär. Han slutar för stunden men har glömt det en halv minut senare ;)

Grattis till nytillskottet!
DSA?
Tack. :) glömde ju säga att han är importerad från Norge (med föräldrar från Holland) med en stam som knappt finns i Sverige så det känns intressant. :)

DSA står för Dutch stafford athletics och är en relativt ny tävlingsgren som spridit sig från Holland. Kjapps uppfödare är grundaren för sporten i Norge och den som styrt upp att man nu mer kan tävla även i Norge. Det planeras att starta upp en klubb även i Sverige.
Tävlingen går över 3 dagar och hundarna tävlar i olika grenar. Bland annat 10 miles bredvid cykel, dom tävlar i long jump, high jump, trackmill (springa på bana och jaga en trasa) osv. En fysiskt väldigt krävande sport.
Kjapps mamma har rekordet i trackmill. Räknade ut att när hon tog det rekordet där dom jagar en trasa i 10 minuter höll hon en genomsnittshastighet på nästan 30 km/h. Så det kräver hundar som både är snabba, explosiva och uthålliga. Ska bli spännande att se hur han kan mäta sig på agilitybanorna i framtiden. :) han är av en helt annan typ än staffarna man hittar i Sverige. Väldigt högbent, lätt i kroppen och kommer förmodligen att gå skitdåligt på utställning. ;)
Men jag köpte honom med förhoppningen att få min bästa agilityhund så det gör mig ingenting. ^^

@Aningsfull Låter som en kul blandning av mångkampsgrenar :) Lycka till i framtiden (och hojta gärna till om det är någon tävling på gång någon gång, hade varit kul och se om det inte är mer än 30mil att åka eller så ;) )

Tänkte höra lite med er valp-innehavare hur ni göra med era småttingar när dem gnäller efter uppmärksamhet? Kör ni med ignoreringsmetoden så fort valpen börjar gnälla eller har ni någon verbal reprimand i stil med sshh/tyst?

Min 5-månaders är väldigt pratglad när han har tråkigt och vill ha uppmärksamhet och jag funderar på vilken metod som är bäst för att avvärja detta beteendet. Förstår såklart att valpar kan vara rätt gnälliga, det hör till naturen, men "onödigt" gnällande är ändå inget jag vill uppmuntra genom att ge efter när han sätter igång. Det blir plågsamt i längden med en hund som lärt sig att om han ylar tillräckligt mycket så får han vad han vill ha.

Min nästan-5-månaders har blivit väääldigt bekväm med att roa sig på egen hand och har börjat dra iväg på äventyr och fullständigt strunta i sin skrikande matte. Det har också blivit helt okej att stanna kvar och äta snuskiga grejer trots att matte fortsätter promenaden, helt obrydd. Men jag klarar inte av att bli irriterad på honom, han är alldeles för söt :love::angel:
Men helt klart en ny grej att jobba med nu framöver!

Kl
Bitandet går väl över, men jag tycker att det är lite svårt att hantera faktiskt. Jag ogillar att använda mig av bestraffning över lag, och försöker använda så mkt positiv förstärkning som möjligt (och ignorera det felaktiga), men just när det gäller denna biten tycker jag att det är svårt. Han måste tex lära sig att det är totalt oaccepterat att bita barnen i händerna/fötterna, så då har jag sagt till på skarpen, men det fungerar sådär. Han slutar för stunden men har glömt det en halv minut senare ;)

Som du säger så är ju det där med bitandet nåt som går över väldigt snart, jag hade en riktig liten piraya som inte gjorde annat än bet ;) men nu när han är ett halvår känns det väldigt långt borta. Men ett tips kan vara att sätta valpen bakom ett kompostgaller eller liknande när han går i gång som värst. Själv gick jag in i badrummet när valpen bara skulle bitas, då blev han lite snopen och när jag gick ut var han lugn igen.

Ja, så gör vi när han blir för jobbig, och det fungerar bra för stunden ;)
Men det är rätt fullt upp här hemma med tre barn under 6 år och valp, så det är inte alltid man kan ta hand om situationen på det sätt man vill och i precis det tillfälle jag vill.

Men men, tror oxå att det går över!

Som du säger så är ju det där med bitandet nåt som går över väldigt snart, jag hade en riktig liten piraya som inte gjorde annat än bet ;) men nu när han är ett halvår känns det väldigt långt borta. Men ett tips kan vara att sätta valpen bakom ett kompostgaller eller liknande när han går i gång som värst. Själv gick jag in i badrummet när valpen bara skulle bitas, då blev han lite snopen och när jag gick ut var han lugn igen.
a,

Åh gud, min lille grabb är verkligen en riktig liten Ferdinand. Idag sov han till 09:30 liggandes på rygg brevid mig i sängen, ingen brådska att kliva upp där. Hans smak är dessutom riktigt exklusiv så kastar man en billig boll åt honom är den väl kul så länge den rör på sig, men sen, mja, not so much. Däremot mobiltelefoner, kameror och annan dyr elekronik tjuvar han som en korp och biter som en jäkla piraya. Det går knappt att fota honom för så fort han ser en kamera kommer han springandes med vidöppen mun redo att hugga in.
Jaktlekar över lag är inte så himla kul, däremot kan han kampa med precis allt. För några dagar sedan kampade han ner ett kompostgaller över sig själv så det ramlade över honom med ett brak och han blev liggandes sprattlandes på golvet under det. Då blev han såklart rädd, men man ska inte tro att han lärde sig något av den läxan, det är fortfarande lika roligt att stå och slita i kompostgallren.
Jag har nog faktiskt aldrig varit med om en så lugn valp. Får se vad det blir av honom. Han är ju bara strax över 8 veckor så mycket kan väl hända, men maken till cool kille har jag aldrig varit med om. :angel: När hans sovklocka ringer så lägger han sig och sover, var han än är. Igår sov han sig igenom en 1 timme lång promenad med dom vuxna hundarna. Han älskar att åka sin lilla väska. haha.
10173653_10152484704378030_2237661982579028637_n.jpg

Kjapp växer så det knakar och vår lilla Ferdinand blir galnare och galnare. :angel: Men fortfarande skulle han nog kunna sova sig genom ett krig när han är trött. Gillar att han själmant går och lägger sig oavsett om jag och resten av familjen är i ett annat rum. Han känns väldigt trygg.
Eftersom att vi ska träna och tävla och det onekligen är en fördel med en hund med föremålsintresse så har jag jobbat på med leksakerna och lärt mig hur jag ska leka med honom. Insett att jag har en staffevalp och lugna lekar är ingenting dom förstår. När jag själv tuffade till mig i leken så dröjde det inte länge innan han både jagar bollar och kampar som en piraya även med bollarna (har såna där underbara bollar i nät, perfekta för hundar som älskar kamp).
Lyckades få en bild på honom uppställd igår och han ser onekligen lovande ut. Börjar redan få mer höjd på benen, gillar hans frambensvinklar. Och kolla in muskulaturen som redan börjar synas. :eek: Däremot har han ganska dåligt stop, där finns inget välmarkerat 90 graders stop som staffarna ska ha. ;)
Förutom att leka har jag inte börjat träna något alls med honom. Vi går små skogsutflykter varje dag där han får klättra i blåbärsriset som han vill. Jag belönar naturlig följsamhet och belönar att han sitter när han väntar på godis, har inte lagt till något kommando än dock. Jag har testat att kasta pinnar och kottar åt honom och han slår naturligt på näsan direkt för att komma tillbaka med just den pinnen/kotten jag kastade.
Däremot måste jag nog börja jobba med loss redan nu. För han är envis som synden och i jämförelse med kamp är godis tämligen ointressant så nu när jag fått upp bra lekintresse gäller det att plocka tillbaka lite så att jag kan få honom att släppa också, kommer bli svårare att montera lös honom ju äldre han blir. :angel:
Han är supersocial och framåt när det gäller nya människor, precis som en staffe ska vara. Börjar mer och mer känna att jag fått precis en sån hund jag vill ha. :love:

10802043_10152490634778030_272058361864659839_n.jpg

kl

Filimon börjar bli tuffare och tuffare. Han är inte den där osäkra lilla valpisen han var när jag fick hem honom för en månad sen. Han söker fortfarande stöd hos mig om han tycker att en främmande hund är obehaglig, men han vågar mer och mer säga till om det blir för mycket. Igår kväll morrade han riktigt ordentligt på en påstridig samoyed som han inte alls hade lust att leka med men hittade samtidigt en ny vänn i en ett-årig amstaff-tik. Tyvärr var han lite uthålligare än amstaffen som inte riktigt orkade hålla jämna steg med hans långa borzoi-ben när han väl fick upp farten. Kan inte låta bli att känna mig helt varm när jag tänker på hur mycket han utvecklas hela tiden.

Ååååh @Freyja_bus ser frm emot att träffa Gimli på söndag!! :love:

Kan dessutom sälla mig till den här tråden själv nu! Om några veckor flyttar en lillebror till Zolo hem till oss! :D

img_1119.jpg

Ska bli så spännande med ännu en rottispojke i huset! Eskil ska han heta :D och han och Zolo har samma mamma. Pappan är en liten IPO-hane med mycket tryck, så det blir nog skojiga valpar!

Vad det ska bli av Eskil när han blir stor återstår att se. En brukskarriär blir det iaf, troligtvis främst spår men även lite sök och skydd. Lydnadslydnad kommer vi också köra men fokus ligger på brukset!

Ska hälsa på valparna på lördag, hela 12 godingar :love::love::love:

Min lilla fis är nu dryga 6 månader och vi har typ inte kommit någonstans :angel:

Hon kan sitt och ligg (oftast) med handtecken... Eh ja, detta är verkligen första valpen som jag lärt ungefär ingenting. Vi tränar lite inkallning, kontakt och leker. Känns väldigt konstigt men samtidigt är hon väldigt enkel att ha och göra med. Hon är väldigt enkel att ha lös, väldigt intresserad av folk men håller man bara några meter ifrån så kan hon passera utan problem även lös. Kommer till 9,5/10 gånger direkt när jag ropar även om hon gör annat. Vi tränar även på att hon ska vara mottaglig för att bryta lek med mig/andra hundar. Fungerar hyffsat faktiskt :) Iaf på nära håll :angel:

Åh juste! Idag såg hon en springande hare för första gången, lös. Den var väl på ca 50 m avstånd och hon skuttade iväg några språng för att hon blev nyfiken, stannade upp och kom sedan till en ropande matte och busade järnet! Härligt!

Fortfarande kräsen dock. Kan rata färskfodret (vom og hundemat) och äter knappt korv:meh:
Men ost och applaws torrfoder går helt okej. Även om hon inte är supersnabb och supermotiverad så är det ju bättre än inget antar jag!

Hon gillade dock MUSH B.A.R.F vaisto nöt, ren och lax så funderar på att ha med ett par "köttbullar" ut, bara det att det blir så kladdigt.

En liten bild på skitungen (som faktiskt är ren och nykammad där)...

553243_720475661371732_5807450716356806753_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka