Valp 2014 ?!

Plötsligt uppenbarade sig en ny kombination, hos samma uppfödare. Blir den av är jag väldigt intresserad.
Blä. Vill ha valp, helst igår.
En annan uppfödare fick idag 13 valpar och jag dör av söthet. (Är dock inte intresserad av kullen alls, men de är ju lika söta oavsett).

Plötsligt uppenbarade sig en ny kombination, hos samma uppfödare. Blir den av är jag väldigt intresserad.
Blä. Vill ha valp, helst igår.
En annan uppfödare fick idag 13 valpar och jag dör av söthet. (Är dock inte intresserad av kullen alls, men de är ju lika söta oavsett).
Har inte läst hela tråden, vad är det för ras du ska ha? :)

Kl

Idag fyller min lilla fjompis 5 månader. Känns som det var igår jag såg honom på hans första utställning och han precis blivit 4 månader.
Vi har haft ett par dagar av "barnslig trotsunge" som försökt få mig att tro att han glömt hur man går i koppel och varit allmänt tramsig, men vi verkar vara på rätt bana igen nu och han har uppfört sig mer eller mindre exemplariskt. Jag märker också att han blir mer och mer självsäker vid hundmöten. Han försöker inte längre vända om och springa åt motsatt håll när vi möter andra hundar utan håller sig bredvid mig, även om han fortfarande är misstänksam.

Att sitta ned har också blivit hans favorittrick när han försöker imponera på matte, men i dagsläget är det kloklippning vi övar på.

Senaste på Elvis aka världens sötaste
10374520_10152476094518997_8774841913931931074_n.jpg

Jag tittar in här med jämna mellanrum, om drömmer lite om en valp. Men jag BEHÖVER verkligen inte en hund till. Säg att två räcker?

Inte en chans. Jag är på G med hund nr fyra(fem) och skulle egentligen vilja ta två i den kullen. Är inte ens fullt i soffan med tre ju;)

Håll förövrigt tummarna att det föds en tik till mig nu, tiken är parad fem gånger och hanen åker strax utomlands på tävlingsturne så nu må de vara klara! :o

Inte en chans. Jag är på G med hund nr fyra(fem) och skulle egentligen vilja ta två i den kullen. Är inte ens fullt i soffan med tre ju;)

Håll förövrigt tummarna att det föds en tik till mig nu, tiken är parad fem gånger och hanen åker strax utomlands på tävlingsturne så nu må de vara klara! :o

Hehe - visste väl att jag skulle få medhåll här! ;)

Men uppriktigt, hur bör jag tänka? Jag har två hundar på 5,5 respektive 10 år.

Tioåringen är en underbar jycke på många sätt men han har ett bekymmer som jag inte lyckats ta ur honom. Han skäller alltid på andra hundar och tyvärr får han med sig tiken på det. Hon är helt ok om jag går med henne själv på promenad.

Om det blir en hund till så får den inte gå på promenad med skäll-jycken. Helst går jag på separata promenader och så är det nu. Hundarna går sällan på promenad ihop.

Det är bara det om jag har tre hundar så räcker inte tiden riktigt till.

Så det känns lite hopplöst, om jag inte helt sonika skulle ge ansvaret över tioåringen till en familjemedlem och så sköter jag de andra två själv.

Hur gör ni som har många hundar?

Hur gör ni som har många hundar?

Här rastas alla samtidigt när vi går på skogspromenader där alla kan vara lösa och hålla sitt egna tempo och aktivitetsgrad. Längre motionssträckor i koppel går bara de vuxna hundarna, valparna får vänta med det tills de vuxit till sig lite. Sen så kan jag och min man även dela upp flocken oss emellan så vi går varsin promenad med ett par, eller att jag tar min vuxna aussie på en cykeltur och han tar en skogspromenad med resten.

När jag skaffade min första aussie så bodde jag i stan och hade min då 2 åriga dvärgschnauzer som hade problem med möten, både med hundar och människor ;). Det första året fick de gå separata promenader, så min aussie inte skulle ha minsta chans att ta över hans problembeteenden.

Överlag skulle jag inte låta valpar promenera med hundar som har "jobbiga" beteenden för sig, eftersom de så lätt kan apa efter dem :).

Jag skulle rasta de yngre ihop och den äldre för sig.

Här rastas alla samtidigt när vi går på skogspromenader där alla kan vara lösa och hålla sitt egna tempo och aktivitetsgrad. Längre motionssträckor i koppel går bara de vuxna hundarna, valparna får vänta med det tills de vuxit till sig lite. Sen så kan jag och min man även dela upp flocken oss emellan så vi går varsin promenad med ett par, eller att jag tar min vuxna aussie på en cykeltur och han tar en skogspromenad med resten.

När jag skaffade min första aussie så bodde jag i stan och hade min då 2 åriga dvärgschnauzer som hade problem med möten, både med hundar och människor ;). Det första året fick de gå separata promenader, så min aussie inte skulle ha minsta chans att ta över hans problembeteenden.

Överlag skulle jag inte låta valpar promenera med hundar som har "jobbiga" beteenden för sig, eftersom de så lätt kan apa efter dem :).

Ni har förstås rätt! Schnauzern apar efter dvärgschnauzerns beteende när han är med, men utan honom så bryr hon sig inte alls om andra hundar. På sin höjd tittar hon nyfiket efter dem.

Jag skall erkänna att jag inte gjort allt jag kan för att få bort hans (mycket!) oönskade beteende, och nu vid 10-års ålder så har jag väl egentligen mest accepterat att "han är sådan".

Med lite hjälp och envishet hade jag kanske lyckats.

Hmm... ja... då kan jag med andra ord skaffa en tredje? ;) Eller... nej... jag vet inte... :confused:

Jag hade ju en tik som var lite tjurig mot andra hundar och min valp levde med henne (och en till) tills han blev drygt 10 månader. Han apade inte efter. För drygt ett år sedan fick jag hem en ny hund som inte riktigt visste hur han skulle göra vid hundmöten men "valpen" (som är vuxen nu) har inte apat efter den heller. Jag tror inte att den övriga hundflocken påverkar det beteendet så värst mycket faktiskt. Jag hade en annan hund samtidigt som den tjuriga tiken och de levde ihop i 11 år utan att påverka varandras beteenden… Däremot brukar vi förare vara ganska duktiga på att bete oss lite annorlunda när vi har med oss en lite ilsk hund och får möte och det påverkar nog mycket!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka