Valp 2014 ?!

Här planeras det valp :D
En till bc ska familjen utökas med då jag önskar mig en till tävlingshund!
Valparna är nu 5 v och vilken det blir bestäms i helgen, men lägger väl ut en bild på en av de tilltänkta småpojkarna :love:
10710591_10153189750817656_1439032059713412404_n.jpg

@fijja Vilken liten mumsbit:love:

Jag "hör" till tråden men har inte vart inne på länge, min lilla är ju redan 11 månader och firar snart sin ettårsdag:banana:Men är liten nyfiken på er som skaffar er 2:a hund eller har gjort det någon gång, hur gammal var er äldre hund, hur länge hade ni haft den? hur såg era förutsättningar ut när det gäller jobb/skola, hade ni gott om hundvakter som kan tänka sig passa 2 hundar? var ni flera i familjen?

Jag är så sugen på en till:angel:, men tänkte försöka hålla mig till min nuvarande är iallafall 2 år eller hellst 3, och så att förutsättningarna och tiden stämmer, men planera kan man ju alltid;)

Usch jag orkar inte vänta längre :P Helt plötslig känns det som en evighet tills min valp kommer hem den 4e nov :)

@canine Jag skaffade min andra när min första var 1 år ca. Jag och min sambo jobbar olika tider, så någon är i princip alltid hemma och min mamma som har en egen hund hade inget emot att ha en till om de skulle vara hundvakt, nu behöver jag hundvakt väldigt sällan och jag har nog fler alternativ om inte hon skulle kunna. Sen som sagt, jag har sambo och vi har tre barn, som skulle kunna hjälpa till om det krisade, men det är ju mina hundar och jag som tar hand om dem (sambon är inte intresserad alls egentligen)
Tycker inte att det är jobbigare att ha två än en egentligen. Kanske beroende på vad man har för raser också iofs.
Tog in min tredje hund i hemmet ett år senare, och det är en bordercollie, det har också fungerat bra, men lite jobbigt är det med alla jäkla päls och skit som han drar in, men det är det värt ändå, men blir mycket städning, och nu är ju bc nummer 2 på ingång ;)

Jag "hör" till tråden men har inte vart inne på länge, min lilla är ju redan 11 månader och firar snart sin ettårsdag:banana:Men är liten nyfiken på er som skaffar er 2:a hund eller har gjort det någon gång, hur gammal var er äldre hund, hur länge hade ni haft den? hur såg era förutsättningar ut när det gäller jobb/skola, hade ni gott om hundvakter som kan tänka sig passa 2 hundar? var ni flera i familjen?

Jag är så sugen på en till:angel:, men tänkte försöka hålla mig till min nuvarande är iallafall 2 år eller hellst 3, och så att förutsättningarna och tiden stämmer, men planera kan man ju alltid;)

Min vuxna fyller snart 6 år. Jag tänker så att när valpen är stor nog att tränas och tävlas ordentligt (om ca 2 år) då är den stora 8 år och jag kan börja trappa ned sakta på hennes träning. Hon kommer fortf hänga med överallt men jag kommer ha en annan hund jag kan köra de allra hårdaste med (förutom träning och tävling så älskar jag friluftslivet så jag åker iväg ibland och cyklar flera mil under flera dagar och åker och vandrar väldigt mycket etc). Jag har kunnat lösa det så att familjen jobbar om varandra. Sedan har jag sparat all semester under ett helt år samt lagt mitt schema så jag jobbat väldigt mycket månaden innan och tagit ut 5 veckors ledighet så jag är hemma heltid nu i början.

@Torktumlare
@fijja tack för era svar. Det jag funderar lite kring är att om man skaffar en aktivare ras som behöver mycket mental träning och få jobba, så är jag lite rädd för att den mindre aktiva/första hunden känner att den hamnar i skymundan, om ni är med på hur jag menar. Tycker ni det är svårt att hålla tiden "rättvis" eller är det så att den andra hunden helt enkelt inte bryr sig? Känns som att det finns en risk för att få dåligt samvete och känna att man måste träna 1 h med cockern bara för att man gör det med Kelpien, som ett exempel. Hundar tänker säkert inte så men man själv gör ju det:angel:

Jag har knappt 2,5 år mellan mina. Ville ha minst 2 år emellan eftersom jag har två hanar. Annars hade nog det viktigaste varit att vardagslydnaden fungerade på den äldre först. Vi är två som jobbar heltid men hade sparat semester (ca 1 månad var) och husse kan jobba hemifrån delvis. Daghusse och dagmatte till vår första hund hade även sagt att de tyckte det var ok att även ta valpen men inte precis från början. Det är först nu när valpen är 4 månader som de i princip har båda på heltid.

@Torktumlare
@fijja tack för era svar. Det jag funderar lite kring är att om man skaffar en aktivare ras som behöver mycket mental träning och få jobba, så är jag lite rädd för att den mindre aktiva/första hunden känner att den hamnar i skymundan, om ni är med på hur jag menar. Tycker ni det är svårt att hålla tiden "rättvis" eller är det så att den andra hunden helt enkelt inte bryr sig? Känns som att det finns en risk för att få dåligt samvete och känna att man måste träna 1 h med cockern bara för att man gör det med Kelpien, som ett exempel. Hundar tänker säkert inte så men man själv gör ju det:angel:

Nu har jag visserligen 2 aktiva hundar (kelpies) men det är inga problem att dela träningen. Den vuxna har tidigare fått träna minst dubbelt så mycket mot vad han behöver så resultatmässigt blir det bättre nu när han får lite konkurrens om träningstiden. Det är i vardagen vi fått varit noggranna med att ge den vuxna egentid och plats eftersom han i börja tyckte valpen och framförallt hur vi betedde oss men den var rätt jobbigt (med all rätt)

@canine

Lite så jag tänker med den stora åldersskillnaden. Sedan hon kommer få vara med alltid trots att valpen gör mycket. Lägger jag ett spår till den som är mer aktiv kan jag lika gärna lägga ett spår till den gamla. Men kanske inte lika intensivt. Men sen kanske jag inte anmäler den gamla till tävling. Men hon får vara med och den lilla får konkurrera lite om bla träningstid osv. För jag tror på att man får ut mer av hundträningen om man tar pauser emellan. Så man tränar den ena medan den andra vilar. Men jag skulle aldrig överträna den ena hunden bara för att den andra behöver. Då är det bättre att jag lämnar henne hemma så hon får mysa lite och ha ensamtid med famjen.

kl

Idag har jag haft min "lilla" rackare i precis en vecka. Känns som han har växt massor redan på den veckan. Han får längre och längre päls och fler och fler lockar, börjar snart bli läge att införskaffa en hundkam känner jag.

Måste säga att allt har gått över förväntan. Hade förberett mig på ett mindre helvete som det ibland kan vara med valpar som gör ifrån sig inne, äter och tuggar på precis allt och gråter ihjäl sig så fort man går på toaletten i 5 min. Men jag får erkänna att inget av det där har hänt, än så länge. Visst, han har nog rivit sönder ett par tidningar, men han är förvånandsvärt duktig på att hålla sig till sina leksaker. Eller så är det matte som är duktig på att välja leksaker som är roligare än stolsben :angel:

20141014_174722.jpg

@canine min äldre är 5 år vilket jag tycker är en bra åldersskillnad. Jag ville egentligen redan köpa valp för tre år sedan men har istället valt att lägga mycket krut på att hitta den rätta kombinationen och satsa på min karriär.

Jag såg till att även försöka utvecklas som hundtränare hela tiden när jag hade den äldre hunden, inte för att jag skulle tävla honom utan mer för att grunda inför framtida hund.

Själv kommer jag inte kunna ha tre hundar vilket också spelade in, hade jag för lite åldersskillnad mellan hundarna skulle jag stå utan en aktiv tävlingshund om X antal år.

Nyfiken; vad ska du ha nästa hund till? :)

@canine min äldre är 5 år vilket jag tycker är en bra åldersskillnad. Jag ville egentligen redan köpa valp för tre år sedan men har istället valt att lägga mycket krut på att hitta den rätta kombinationen och satsa på min karriär.

Jag såg till att även försöka utvecklas som hundtränare hela tiden när jag hade den äldre hunden, inte för att jag skulle tävla honom utan mer för att grunda inför framtida hund.

Själv kommer jag inte kunna ha tre hundar vilket också spelade in, hade jag för lite åldersskillnad mellan hundarna skulle jag stå utan en aktiv tävlingshund om X antal år.

Nyfiken; vad ska du ha nästa hund till? :)

Samma som nuvarande (sällskap och träning) men mer träning, skulle vilja ha en till så det känns lite mer som en "flock", rasen jag vill ha är även min dröm ras, men ville och vill ha mer under fötterna och mer erfarenhet innan jag skaffar den, så därför började jag med en enklare ras nu! :) Men det lär nog tröja ett par år iallafall!^^ Tror inte jag kommer ha tillräckligt bra förutsättningar för en till under de närmsta åren så tänker lägga all tid på den jag har:)

Happ. Tiken jag ville ha valp ifrån har gått tom igen.
Nåja, nytt försök senare. Då blir det kanske något till mig, men det hamnar isf i en 2015 tråd.

@fijja Herregud vilken liten sötnos!

kl

Har beslutat mig att testa en ny matrutin för Filimon. Tycker han ätit lite dåligt de senaste dagarna, eller rättare sagt, ätit väldigt långsamt. I dagsläget får han Royal Canin torrfoder för valpar blandat med fil på morgonen och eftermiddagen/kvällen och sen samma torrfoder fast med keso till natten, enligt uppfödarens inrådan. Dem senaste dagarna har han låtit sin mat stå väldigt länge och bara ätit lite av det då och då när han känt för det och varit hungrig. Är inte helt förtjust i att ha en skål med fil stående ute i rumstemperatur i flera timmar och det går inte att ställa in det i kylen emellan för då vill han inte äta det alls när det är kallt. Så istället har jag tänkt testa att låta en skål med hans torrfoder stå framme som han kan ha fri tillgång till, och sen ge honom sin fil och keso i en separate skål på utsatta tider.

Testade detta i morse nu och det verkade gå bra. Han sög i sig all sin fil och åt iaf hälften av sin portion med torrfoder direkt. Normalt hade han kanske tagit ett par tuggor och sen lämnat resten till senare om jag haft det blandat. Ska testa detta i några dagar nu och se hur det går. Han har bra aptit så det är inte det att han matvägrar, han är bara lite långsam, vilket iof inte behöver vara ett problem, så länge han får i sig tillräkligt.

@fijja Men är liten nyfiken på er som skaffar er 2:a hund eller har gjort det någon gång, hur gammal var er äldre hund, hur länge hade ni haft den? hur såg era förutsättningar ut när det gäller jobb/skola, hade ni gott om hundvakter som kan tänka sig passa 2 hundar? var ni flera i familjen?

Min första var 10 år när valpen Boss kom, därefter spårade det ur lite;)
Mina hundar idag är födda 2009, 2009, 2011, 2011 och (förhoppningsvis) 2014...

Jag har alltid med mig hundarna i jobbet så hundvakt är inte aktuellt. Är ensamstående.

@fijja Herregud vilken liten sötnos!

kl

Har beslutat mig att testa en ny matrutin för Filimon. Tycker han ätit lite dåligt de senaste dagarna, eller rättare sagt, ätit väldigt långsamt. I dagsläget får han Royal Canin torrfoder för valpar blandat med fil på morgonen och eftermiddagen/kvällen och sen samma torrfoder fast med keso till natten, enligt uppfödarens inrådan. Dem senaste dagarna har han låtit sin mat stå väldigt länge och bara ätit lite av det då och då när han känt för det och varit hungrig. Är inte helt förtjust i att ha en skål med fil stående ute i rumstemperatur i flera timmar och det går inte att ställa in det i kylen emellan för då vill han inte äta det alls när det är kallt. Så istället har jag tänkt testa att låta en skål med hans torrfoder stå framme som han kan ha fri tillgång till, och sen ge honom sin fil och keso i en separate skål på utsatta tider.

Testade detta i morse nu och det verkade gå bra. Han sög i sig all sin fil och åt iaf hälften av sin portion med torrfoder direkt. Normalt hade han kanske tagit ett par tuggor och sen lämnat resten till senare om jag haft det blandat. Ska testa detta i några dagar nu och se hur det går. Han har bra aptit så det är inte det att han matvägrar, han är bara lite långsam, vilket iof inte behöver vara ett problem, så länge han får i sig tillräkligt.
Men varför ska valpen ha fil och keso?

Men varför ska valpen ha fil och keso?
Uppfödaren rekommenderade det för att det är snällt mot magen och ger det till alla sina valpar fram tills att de börjar med vuxenfoder. Har inte märkt några negativa effekter av det, han bajsar som han ska, är verken uppblåst eller orolig i magen och tycker det är gott. Vill dock påpeka att det inte handlar om några liter utan det är ett par dl fil två ggr om dagen och en dl keso på kvällen.

Nu har Kross hunnit bli 6 v och tiden går olidligt långsamt. Min snälla uppfödare låter mig dock komma och hälsa på i princip hur ofta jag vill, och i går var jag valpvakt några timmar :love:

10333383_10153218888762656_3322947056437342704_o.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka