Sv: Valp 2013

Wissla är min! Fast jag vet inte vem som är Wissla än, det dröjer ett par veckor till :)

Har du fått hem R än?

Så spännande! Och vilket fint namn! Då ses vi kanske på nästa års kennelläger? Nej jag hämtar honom den 28:e. Lille Sarek blir av med sina kottar i morgon :(. Så han ska få läka ihop lite först. Men när han är hämtad får han nog en egen tråd :). Hoppas nu bara att vovvarna kommer överens och så!

Det gör vi alldeles säkert! ;)

Håller tummarna för att allt går bra med operationen och att pojkarna funkar tillsammans!

Svårt förstå det bara gått fem dagar sen han kom till oss ,känns som han alltid varit en del i familjen.
Rumsren-träningen går över förväntan, fast å andra sidan hade jag förväntat mig att få torka kiss över hela huset:D.
Troligtvis för att hunden min familj skaffade när jag var barn var en 2,5 årig tax som bott i hundgård hela sitt liv,och aldrig någonsin på 12 år blev rumsren

Pga av olika omständigheter fick han debutera på ridskolan redan i går, och skötte sig med bravur. Gick fint i kopplet och satt så snällt bredvid mig i stallgången när hästarna släpptes ut.

Dottern knäppte den här bilden häromdagen och jag bara älskar den
8_520b6979e087c30ab7830f4d.jpg

Vi räknar nog med han blir som en storpudel i storlek

Vad jag läst mig till ska väl en storpudel vara mellan 45-60cm i mankhöjd och aussi-hannar 51-58 cm . Pappa pudel är i alla fall av den nättare sorten storpudel
Han var störst i kullen och vägde 5 kg på veterinärbesiktningen för två veckor sen.

Sen gör ju pälsen att han ser mycket större ut än han är, det blir inte lika mycket hund kvar när han badats :p

Heterosis effekten på valpar efter 2 renrasiga föräldrar kan göra att valparna blir större o grövre än sina föräldrar, denna effekt används vid produktionsdjurs avel, t ex grisar.

Fast om den bara vägde 5 kg vid 8 veckor kan den ju inte bli hur stor som helst. Min förra vägde 9 kg och slutade på drygt 35 kg och kelpien som vägde 4 kg verkar ha landat på 18,5 kg.

Fast om den bara vägde 5 kg vid 8 veckor kan den ju inte bli hur stor som helst. Min förra vägde 9 kg och slutade på drygt 35 kg och kelpien som vägde 4 kg verkar ha landat på 18,5 kg.

Nu vet jag inte vad Fäis vägde vid 8 v ålder, men han var minst av alla i kullen, men var betydligt mindre än den minsta tiken.
Vid 12 månaders ålder vägde han 22 kg o tikarna låg på 13, de kunde smita ut mellan spjälorna på kogrindarna när de inte ville vara med o fåren blev för läskiga. Han blev 68 i manken o vägde 28 i sin glans dagar vid ca 4 års ålder, de två tikar som uppfödarna behöll kam aldrig över 17 kg. Varken tik eller hane var speciellt stora. Nu var det inte heterosis effekt som spökade, utan NZ gener som slog ut i full blom hos Fäis, både till storlek, utseende o sätt att valla på. Fadern fick 73 avkommor, ingen annan blev som Fäis, vare sig utseende, storlek eller sättet att valla på. Han såg ut o var som en tvättäkta NZ BC.

Det måste ändå vara relativt ovanligt? Eller så fick han inte tillräckligt med mjölk av mamman? För alla valpar jag har känt till har hållit ungefär samma storleksfördelning från det de varit små tills att de blivit vuxna, +/- några %. Dvs de minsta valparna har även blivit minst som vuxna men kanske inte lika mycket mindre som de var när de var små.

Nyfiken - vad är NZ bc? :)

Våran gamling var också minst i kullen, blev lika stor som den största i kullen, 30kg och 65cm.

Sam idag.
2013-08-16102915_zps0c3fc4f0.jpg

Dottern vill hemsk gärna syssla med agility, varit hennes dröm sen länge
Vi får se, underbar är han hur som och lika morgontrött som resten av familjen

*kl*
Jag har fått ett väldigt tråkigt besked idag :( så nu längtar jag ännu mer efter valpen. 12 dagar kvar till BF inklusive idag.

Det måste ändå vara relativt ovanligt? Eller så fick han inte tillräckligt med mjölk av mamman? För alla valpar jag har känt till har hållit ungefär samma storleksfördelning från det de varit små tills att de blivit vuxna, +/- några %. Dvs de minsta valparna har även blivit minst som vuxna men kanske inte lika mycket mindre som de var när de var små.

Han föddes minst, var den som var mest framåt, varje morgon när familjen kom ner från övervåningen så hade han tagit sig ut ur valplådan o hittat på bus. Från valphagen av kompostgaller ute så rymde han konstant o vallade gårdens frigående höns.

Det är nog inte så vanligt, jag ville mer poängtera att genetik inte är så enkel o att ibland kan anlag hoppa över flera generationer innan de framträder igen.

Nyzeeländsk BC. Fårbönderna på NZ behövde hundar med större bröstkorg o mjukare bett som klarade av de stora avstånden, flockar på tusentals får som oxå inte bet hål, när de bet, så de avlade in stående fågelhundar i sina BCs.

Knapplån

Ikväll hämtar vi äntligen hem Russel!! Såå nervös och förväntansfull på samma gång. :) Nu har jag städat hela lägenheten och plockat undan allt valp-förbjudet, bädden är framplockad och matskålarna diskade. Bara valpis som fattas med andra ord! :)

Hur har det gått med hämtning och hemkomst?

kl
Hälsade på alla wapparna ikväll igen! 5 veckor gamla och helt underbara allihop på sitt sätt. Fullt ös på alla och massor med lek och bus, både med oss och med varandra.
Skulle kunna tänka mej att ta hem alla 8 nu på stuts men får vänta ett par veckor till och då ska jag ha hunnit bestämma mej för vilken som ska med hem också..
Tyvärr glömdes det totalt bort att tas bilder idag, vi lekte en massa istället! Får försöka komma ihåg det nästa gång.

*kl*

Om 4v får jag äntligen hämta hem denna ljuvliga Amstaff-tösen! :love: Håller på längta ihjäl mig! :D Samma uppfödare som min nuvarande hund, han blir morbror :) Ska bli roligt att inta ringen igen, var länge sedan nu :)

IMG_2711.JPG-for-web-normal.jpg

Bilden lånad från uppfödarnas hemsida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka