Sv: Valp 2013

Men att du vågar låta honom ha en julgranskula(?), jag hade blivit livrädd om jag sett min hund ha en sån men sen är jag kanske nojjig också. :p

Den är i en slags hårdplast som inte går sönder. Sen leker han bara med den då jag har uppsikt på honom. Precis som allt annat han tuggar på.

Aha. Då förstår jag! :)

Har precis låtit Qiwi fått ensamträna drygt 30 min (har tränat kortare tider innan).
Har gått relativt bra, hon hade puttat till ett galler och stresskissat ett par gånger men var tyst och glad när vi kom in igen. :)

Här rullar det på. Magen har nu kommit igång med samband av att vi gav honom annat foder än det vi fick med. Vi ska nu byta till VoH korvarna, dom tillverkas 1km härifrån så de känns lämpligt :D han fick ett smakprov idag och renslickade skålen, innan har han varit dålig på att äta så känns bra att ha hittat något han gillar.

Härligt! :)
Jag har ju Bravo inom köravstånd samt en superbillig återförsäljare. Dock håller inte min gammelhund hullet på dom längre och vill helst ha bägge hundarna på samma foder. Men färskfoder är det få hundar som säger nej till! :p

Aha. :)
Qiwi äter för det mesta bra nu när hon får 3 ggr/dag istället. Igår klickade jag med kvällsmaten som godis och då åt hon fodret med god aptit så tror det handlar om att hon inte tycker det är roligt nog att äta eller nått, knäppfian. :p

Blir valparna stela och så när dom är i en växtfas eller så?

Ailu ser vinglig och stel ut i bakkärran när han kliver upp efter att ha sovit. Ibland verkar den även leva ett eget liv. Är det bara en valpgrej, dvs. inte riktigt koll på motoriken?
En växtfas?
Eller bör jag oroa mig? :(

Dålig kroppskontroll har de ju när de är små, men vingliga har jag inte upplevt? Kan du inte filma?

"växtvärk" hos hund är inte en diagnos, även om de växer fort så ska inte en frisk hund ha ont!

Jo, kan filma imorgon. Har upplevt det sedan han kom hem men vi trodde det va stelhet/värk efter bilresan.
Sen, han ligger alltid direkt på golvet, trots fällar och bäddar, med bakbenen rätt ut bakåt. =-o
Oet är huvudet
Det korta - är kroppen och = är bakbenen
Kan det påverka?

Som du beskriver att den ligger kan vara ett avlastande beteende för hunden, men också inget. Min unghund ligger gärna så, och han är helt bekymmersfri och friröntgad.

Tycker du besvären är mer eller mindre varje gång skulle jag absolut röntga valpen och få den undersökt.

Senast ändrad:

Han besiktigades U.A när vi köpte honom. Båda föräldrarna röntgade.
Har iofs. också varit extremt halt ute idag och igår. Han är ute på gården en del själv, kanske går han och spänner sig eller nått?
Han ska avmaskas denna vecka så vi ska nog till vet iaf. får kolla honom då

Edit:
I.ö är han pigg och glad. Busar som vanligt, äter bra nu när vi bytte mat, sover bra.
Upplever att det är som värst på morgonen och på kvällarna när han är trött.

Senast ändrad:

En vanlig valpbesikitning visar troligtvis inget sådant. Jag kommer inte ihåg att dom böjde eller sträckte bakbenen.

Det du skulle kunna testa är först att klämma igenom hunden själv, ha den ståendes och tryck med tummarna (Mjukt men ändå hårt, tryck på dig själv först och se hur hårt som kan vara lämpligt) på ryggen, länden, höfterna etc och kolla om hunden reagerar på något sätt. Vinklar öronen, slickar sig om munnen är nu trycker på ett visst ställe eller kanske till och med försöker rygga undan. Sedan kan du testa att böja igenom bakdelen. Kolla på länken nedan, 2.30min in. Gör det försiktigt (!!!!) med båda bakbenen och kolla om hunden känns liksidig eller om den spänner sig mer i ena sidan. Absolut inget dragandes om hunden är ovillig, se till att den är bekväm.

http://www.youtube.com/watch?v=jNicE_iH9Uo

De där vågar jag mig inte på. Dels så blir han tokbusig så fort man tar i honom och far runt och bits :D och sen är jag rädd att göra fel.
Har fått två filmer på honom nu. Laddar dom på tuben just nu.

Det skulle kunna vara träningsvärk, men jag tycker att han ser ut att röra bäckenet lite oliksidigt. Kan vara ingenting, men om det är oförändrat även om ett par dagar så skulle jag be en vet. kolla på honom... :(

Sambon sa en annan sak. Vi har ju väldigt hala golv här hemma. Trägolv och plastgolv. Han har ju sladdat omkull en och annan gång mitt i allt busande.
Sen har vi en trapp som han springer i dagligen som han verkar ha det bekymmersamt med, det är fyra trappsteg (två stycken översnöade)

KL

Totalångest!

Har två RR hanar på 7 resp 10 år. Världens bästa polare och de förgyller mitt liv till max.
Hade planer på att köpa valp förra sommaren men tiken gick tom. Har väldigt bra kontakt med uppfödaren så vi pratar ofta. Har en kull nu som inte var intressant först då det inte direkt skulle bli några showstoppers. Nu har det dykt upp en liten herre som är SÅ fin exteriört sett. Mentaliteten är grym och man återfinner linjer från båda mina hundar på mammans respektive pappans sida.

MEN ska jag verkligen ha en hund till? Mina börjar bli till åren och realistiskt sett så kommer ju min äldsta gå ur tiden inom ett par år, men han är ju inte gammal och skruttig. Samtidigt som den andra hunden har ju aldrig bott själv så om han blir själv vid 9 års ålder vad händer då? Jag tänker som så att om jag ska ha en till hund så är det ju nu, jag pluggar och har mer tid för en valp, till nästa sommar är jag klar i skolan och tiden för ensamhetsträning och liknande minskar avsevärt. OM jag ska ha en hund till tycker jag det känns schysstast mot min äldsta att jag gör det medans han fortfarande är pigg. Känns inte särskilt snällt att ta in en galen valp i flocken när han är på ålderns höst.

Snälla hjälp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka