Sv: Valp 2012

Åh, vad skönt för dig! :).
Här sover valpis hela nätter utan olyckor, händer någon per dag, oftast i hallen när vi tar för lång tid på oss o klä på oss ;).

Aska är 10 v imorgon, hon väger nu 7,6 kg :)

Åh, hoppas någon kan komma med tips!

När min sambo är hemma själv med Aska och hon sätter sig o kissar, så sägen han att hon verkligen väntar tills hon ser honom. Han torkar o rengör, går sen ut med henne. Bara efter 5-10 minuter när dem kommit in, så sätter hon sig igen, på samma plats, o tittar på honom.. Sambon blir såklart frustrerad, inombords. Hon gör alltså inte så när jag är hemma. Varför gör hon så? Vad ska man göra?

Det är precis som hon tänker, om jag sätter mig inne får jag gå ut!
Vi är ute efter mat, lek o sömn. Vad kan man mer göra? :s

KL

Var på utställning lördag och söndag. Och nu har vi fått problem pga oförsiktig och klantig domare :grin: Lördagen gick hur bra som helst, trevlig domare och hunden tyckte det var hur kul och mysigt som helst att stå på bordet osv. Blev placerad som 2a med HP av 7 tikvalpar.

På söndagen var det en annan domare, innan valpen knappt har landat på bordet när han böjer sig över och grabbar tag i halsen och nacken på henne och i princip sliter upp munnen. Hon halkar därför utanför bordet med rumpan och uttrycker sitt missnöje genom att morra till och gny lite :mad: Att morra på bordet är ju typ en dödssynd vilket jag är mycket medveten om, men domaren verka inte inse SITT misstag utan försökte täcka över det och tog chansen att stå inför hela publiken göra det klart för mig att "sådan beteende accepteras absolut inte..." osv :eek: :mad:

Frågan är bara hur man gör nu för att hon inte ska tycka det är obehagligt i framtiden att komma upp på bordet och att främlingar kollar i munnen? Det hela var ju helt klart en obehaglig upplevelse för henne!

Frågan är bara hur man gör nu för att hon inte ska tycka det är obehagligt i framtiden att komma upp på bordet och att främlingar kollar i munnen? Det hela var ju helt klart en obehaglig upplevelse för henne!

Passa på när ni åker till vänner och bekanta, på hundträffar eller till hundklubben att slänga upp henne på ett bord och låt någon komma fram med köttbullar i handen och klämma igenom henne försiktigt!

Problemet i sig har jag ingen lösning på, men gå ut direkt när hon kissar (eller ja, helst innan förstås). Dvs lyft upp henne (de allra flesta slutar då kissa) och ut direkt. Låt henne inte kissa klart inne först, torka inte upp först.

Låt så många som möjligt hälsa på henne (under kontrollerade former såklart), och kolla i munnen om hon är bekväm med det.
Träna på att stå på bord också, både med och utan främmande människor och tandkoll.

Låt så många som möjligt hälsa på henne (under kontrollerade former såklart), och kolla i munnen om hon är bekväm med det.
Träna på att stå på bord också, både med och utan främmande människor och tandkoll.

Antar att man får börja om från början igen. Hon har kunnat det här med bord och visa tänder hur fint som helst. Men efter detta är förtroendet lika med noll. Ska höra med kursledaren på valpkursen om vi kanske kan träna lite försiktigt så att hon tycker det är trevligt när någon hon inte känner kollar i munnen igen.

Passa på när ni åker till vänner och bekanta, på hundträffar eller till hundklubben att slänga upp henne på ett bord och låt någon komma fram med köttbullar i handen och klämma igenom henne försiktigt!

Bra idé, mat säger hon aldrig nej till ;) Man vill ju att hon ska förknippa bordet och visa tänderna med något trevligt och kanske att det kommer en godbit! :idea:

Ett tips från min sida som jag lärt in på både lagotton och nu labben är ett kommando för "stå stilla nu så kommer en människa fram och känner och klämmer, sen kommer belöningen". I mitt fall har jag valt ordet "visa".
Jag har sagt det i samband med att jag själv tittar och känner och klämmer och gett godis, sen när andra (bekanta) gör samma sak och sist när domaren gör det.

fast hon är ju bara 10 v.. jag har blivit enormt tolerant mot hundkiss nu med tanke på alla olyckor varje dag :D

Tre dagar kvar nu...

269885_369510909801838_905006843_n.jpg

Absolut, det är jag med på. Men det är just när sambon är hemma som de händer.
Det händer ungefär 1 gång per dag, att hon kissar inne. Det är till 99.9% när sambon är hemma själv med henne. Antar att det kommer försvinna, men han tycker det är frustrerande, när han "gör samma saker som jag", typ.

För övrigt: tog bilder igår för o jämföra, JIKES!!! vad hon har växt.. Ska försöka sätta mig vid datorn sen, o lägga in här :)

Sambon kanske inte är lika bra på att se när hon behöver gå ut? Han kanske inte tar ut henne lika ofta?

Jag står fast vid tesen "kissar valpen inne är det jag som har missat att den behöver gå ut".

Fast enligt han själv så gör han de, vilket jag tror på. Hon är svår att se de på, för hon bara sätter sig, i princip rakt upp o ner! :).

Men är de för att jag är hemma med henne på dagarna? För ibland gnyr hon lite när jag går hemifrån, trots han är hemma. Dock har hon inte gjort de dem 2 sista gångerna.

Ja alltså, uppenbarligen är det något som är annorlunda. Det mest logiska är att ni inte gör saker på samma sätt, oavsett om ni tror att ni gör det.

Vilken söt "lös" valpmage:love: Väntan på att få hem sin lilla familjemedlem är olidlig!! Jag måste ju vänta ca1,5år till..

/LL

jag är jättekass på att ge råd så här.. för mig känns det som min allra första hund någonsin.. har glömt allt om hur det var att ha valp och hur man gör.. galet :D men konsekvent ut hela dagarna.. men jag tänker lite så.. ni är två individer, det är omöjligt att göra helt lika till 100% även om man tror det och det är väl lite logiskt att hon beter sig på ett sätt mot dig, på ett annat mot honom. Det måste de ju få göra oxå.. jag kanske är helt ute och cyklar och svamlar.. Men jag kan dock märka att min valp beter sig på olika sätt beroende på vem hon är med. Redan fast hon bara är 11 v. Eller i morgon är hon faktiskt 12 v :love:

Ja, det kan faktiskt vara så. Sen har vi konstaterat att jag är mer konsekvent, även "tuffare".

Idag har lillskit lekt med en kompis valp(16 v), dem lekte massor. Dock är han ganska mkt större, men det gick ändå ganska bra. Man fick säga till honom att lugna sig lite. Nu har jag en trött flicka brevid mig, som firar sin 10 v-dag idag! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024