Sv: Valp 2012

vad kul :) vi skulle ha träffat en liten schäfervalp i lördags som är 1 dag äldre än Älsa men jag fick förhinder så det får bli en annan gång. Här där jag bor är det inte så mkt lekkompisar. Grannen har en galet stor rottweiler som dock är supersnäll men tror inte det kommer bli en lekkompis, sedan finns en liten terrier och en papillon som Älsa redan växt om med råge båda två. Men ingen av dom är några som vill leka direkt.

Idag blir valpen 12 veckor gammal och dagen till ära väger hon 12 kg. Hon har velat ut två ggr i natt och i morse höll hon på att sätta sig inne och kissa men hann fånga upp henne så hon kissade ute i stället. Stor seger för mig :D Första gången jag hunnit!

*KL*

Igår blev då lillskruttan 8 veckor och idag var det dags för första vaccineringen, chipmärkning och besiktning. Sprutorna var inte roliga tyckte hon men medans papprena fylldes i så la hon sig ner och somnade på bordet, coola tjejen! :love:

Vägde henne där också när vi ändå hade tillgång till en stor våg, 1,7 kg stannade den på :)

KL

Uppdatering från mej och min lilla valp.

Måndag e.m/kväll är det dags för besiktning, spruta och chip, sen får hon följa med mej hem...:love:

http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1025900/images/2012/p1040736_50805519e087c34b0b7760cc.jpg
http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1025900/images/2012/p1040805_508055fae087c34ad479f99a.jpg

Ska även ha hennes bror hemma ett tag nu i början, då min mamma köpt den valpen men behöver ha hjälp med att "toalett" träna innan den kan börja vara hos dagmatten...:laugh:

Hugo till höger, Panda till vänster...
http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1025900/images/2012/p1040789_508055c5e087c34adedd904c.jpg

Mvh Domino_s

Så söta!

Nu börjar det bli nervöst här, imorgon tar jag tåget och är framme fredag morgon(bekvämast med nattåg). Fixade precis försäkring i IF, så det viktigaste är i alla fall klart men det känns som om jag plötsligt är helt oförberedd på att få den här lilla spjuvern i huset!

17026_369904669762462_1167210221_n.jpg

Det kommer säkert gå hur bra som helst! :)

Jag lägger in ett par bilder på vår, extremt snabbväxande tös.
Som jag förövrigt KORKAT nog, lyckade klippa för långt på klon idag. Stackars tjej :'(

643923_10151305230732193_1207287701_n.jpg

Man blir trött av o jaga dammsugaren... ;D

156614_10151305812752193_550494519_n.jpg

Löv är ju såååå roliga och väldigt mumsiga... :)

314118_10151065126122100_402272196_n.jpg

Sötnöt! (Inte alls partisk....)

& påtal om att växa fort...

Jag är inte riktigt nöjd med fodret hon är "uppfödd" på, Doggy, utan vill ha med mer kött och mer för hennes kropps skull...
Jag vet att det finns en fodertråd - MEN! Där diskuteras de mest om alla olika, inte vilket som kan passa vilken hund. (förstår att det är olika också...)

Är det någon som kan hjälpa en vilsen själ, i foderdjungeln? :) PM:a gärna!

& påtal om att växa fort...

Jag är inte riktigt nöjd med fodret hon är "uppfödd" på, Doggy, utan vill ha med mer kött och mer för hennes kropps skull...
Jag vet att det finns en fodertråd - MEN! Där diskuteras de mest om alla olika, inte vilket som kan passa vilken hund. (förstår att det är olika också...)

Är det någon som kan hjälpa en vilsen själ, i foderdjungeln? :) PM:a gärna!

Det är ju omöjligt att säga i förväg vilket foder som passar just din hund. Vill du ha mer kött så finns det några märken med högre halt kött/animaliska produkter t.ex. orijen, acana, standart och Precept Plus och ett antal till.

Ett färskfoder med 100% animaliska råvaror är Vom og Hundemat, de har ett valpfoder som jag själv har gett min valp av tillsammans med ett vanligt valptorrfoder (Tello junior). Men en del är tveksamma till att det är för mycket kalcium i VoH för storvuxna valpar vilket skulle kunna öka risken för ledproblem när de är vuxna. Min hund är inte en storvuxen ras men på gränsen till. Huruvida han har ledproblem vet jag inte förrän han blir röntgad någon gång i vår.

Det finns även några andra färskfoder med hög halt animaliska råvaror men de har jag inte koll på.

Det det på nätet där man kan läsa innehållsförteckningar till nästan alla foder(Torr) som finns att köpa i Sverige och man kan enkelt jämföra dem.

Vi ska fråga i djuraffären, men även rådfråga vet. när vi ändå ska dit och vaccinera :)

Smulis - ja, de får nog bli något sånt ;).

Idag fick jag svar från en närliggande brukshundklubb, att jag är med i valpkursen där! Så den 27/11 är det dags! :)

Vi ska fråga i djuraffären, men även rådfråga vet. när vi ändå ska dit och vaccinera :)

Det är inte särskilt troligt att de har någon riktig utbildning i hundens näringslära. De får sin utbildning från foderföretagen och kommer säkert att rekommendera Royal Canin eller Hills. Tittar man på innehållsförteckningen för dessa foder så kan man få i princip samma sak för halva priset eller mindre.

Men det finns många hundar som växer och mår bra även på dessa foder.

vi börjar den 7 nov, känns som en hel evighet!

KL

'Ibland känns det som att jag tagit mig vatten över huvudet med en valp, det här med rumsrenhet känns otroligt långt borta och jag blir otroligt låg och får dåligt sjä'lvförtroende. Jag vet hur jag vill ha min hund och vilket jobb jag måste lägga ned för att få henne sådan men stundtals är jag alldeles rådvill och vet inte hur jag ska bära mig åt. Bara en sådan sak som sitt och ligg, 13-åriga dottern lyder hon direkt när hon säger orden, mig tittar hon på som att jag är alldeles knäpp. Just idag är jag extra låg då hon har väckt mig varannan timme hela natten.

Godis godis godis
Säger Luff vars valpar just nu är stendöva och inte ens går att locka in med kattmat - koskit är mycket smaskigare.

Äsch, jag har pga sjukdom inte orkat lära vår valp så många kommandon. Sitt kan han, men ligg behöver han fortfarande tydliga handtecken på (och han är snart 7 månader). Det kommer, ta det lugnt och träna vidare :)

vi börjar den 7 nov, känns som en hel evighet!

KL

'Ibland känns det som att jag tagit mig vatten över huvudet med en valp, det här med rumsrenhet känns otroligt långt borta och jag blir otroligt låg och får dåligt sjä'lvförtroende. .

Så kände jag också men helt plötsligt trillade poletten ner och han fattade att det var ute man skulle göra ifrån sig. Det var ganska exakt när han blev 4 månader. Och då hade vi inte hållit på att ge godis och dylikt när han gjorde i från sig ute för han var inte spec. intresserad av godis då utan vi försökte bara förutse när han skulle behöva kissa/bajsa och berömde lite med rösten. Vi har inte heller hållit på att lyfta upp han under tiden han kissat inne utan bara hämtat en trasa och torkat upp och ignorerat valpen.

Angående kommandon så märkte vi att i början innan valpen börjar fatta det där med röstkommandon så måste varje person lära in beteende och kommando från grunden. Nu när vi fått lite rutin och hunden har kopplat att det är rösten som är det intressanta så fungerar den generella inlärningen bättre men fortfarande så blir en del kommandon mer personliga för varje förare.

Hur gammal är valpen nu?
Lycka till!!!

Vår flicka har varit kanonduktig! :)

Först i fredags åkte vi o hämtade pizza (mest för hon skulle vara själv en stund), men det var massor(!!!) av folk, så vi var borta i en timme.. Hon låg så fint i sin bädd när vi kom hem! :)
Lördag - jag sov, efter nattjobb o sambo spelade match, hon var alltså i hallen mellan 10.30-13.30, knäpptyst (jag är lättväckt). Sen var vi tvungna o handla, massor av folk i affären, var borta 1 timme. Låg snällt i sin bädd i hallen när vi kom hem, överlyckliga av o se oss!
INGA OLYCKOR! Överlycklig! Dock säger hon klart inte ifrån, utan vi får gå ut ofta ist.

Kan man på något sätt lära dem de? Eller de kommer med tiden? :)

KL

Tack snälla ni för era kommentarer! Hon är enormt viljestark min tjej, mina händer ser ut som en nåldyna efter morgonens "kamp". Varje gång (nästan) som jag sätter mig i soffan dröjer det inte många sekunder innan hon kommer springande och hoppar upp och tycker att hon ska bita sönder mina händer och tokskäller. Nu är vi hos min mamma och hann precis se hur hon stod på soffan och tog ett steg ut på rumsbordet, tur att inte min mamma såg det' :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V