Sv: Valp 2012

+ chiara

Tack så mycket! Han är verkligen härlig, glad och framåt och helt obrydd när jag slamrar i köket. Jag tappade fodertunnelocket av metall på golvet och han släpade iväg med det. :D Nu har vi dessutom tagit oss genom två dagar utan några missöden inomhus, det känns som en bra start på arbetet mot rumsrenhet.

Håll med om att det är rätt skönt med en valp som sover gott! ;) Man får chansen att pusta ut lite själv...

KL

Idag blev vår grabb 7 månader. Jisses vad tiden går, på gott och ont.

69350_4402935624103_630277857_n.jpg

Vad fort det går :) Fin kille :)

KL

Idag blir Älsa 13 veckor, vi har haft henne i 5. Känns ju superlänge. Dagen till ära väger hon 14,5 kg stora damen. Det är lite kul att väga och se hur hon blir större :D (beter mig som en förstagångsmamma :D )

Tiden går så fort.. jag minns inte ens hur liten Älsa var som 8 v valp. På dessa 5 v har det hänt så otroligt mycket och hon har växt sig både hög och kraftig på kort tid. Det enda jag minns är att hon kunde gå under vardagsrumsbordet med högt huvud. Nu når manken till kanten på bordet så hon lätt lägger huvudet på bordet som huvudstöd :D

KL

Igår kväll var jag borta så jag hade hundvakt och de hade varit ute och busat i snön. Älsa hade busat och sprungit och haft skitskoj och i natt har hon sovit hela natten, helt utmattad :D

Åh, då har hon växt bra :)

När Aska kom hem kunde hon inte hoppa upp i soffan, hon ställde sig med frambenen i soffan, sen kom hon inte längre! Så då lyfte vi upp henne, men hon kom inte ner heller, vilket var ganska skönt, för då visste man var man hade henne. Nu däremot.... hoppar hon både upp o ner... ;)

KL

Åhh nu skrev jag ett långt inlägg och råkade radera allt *sur* orkar inte skriva om allt :( Regnet öser ner och jag försöker samla energi att gå ut. Jag är fortfarande hängig och sväljer taggtråd. Har suttit och läst lite om foder idag, hur länge man håller på med valpfoder etc. Enl det jag har läst ska storvuxna hundar över 40 kg ha valpfoder ända till över 1 års ålder. Kan inte minnas att det var sådana råd när jag hade min Newfoundlandsvalp i slutet på 90-talet, eller? Det är så mycket jag har förträngt.. Likadant det här med att blöta fodret.. hur länge håller man på med sådant?

Mina har fått valp/juniorfoder tills de slutat växa och sedan gått över på vuxenfoder. Blötar alltid torrfoder, även om gammelgubben är 10år och tiken snart är 3 låter det aldrig svälla men alltid vatten på. Den yngsta hetsdricker efteråt annars och det resulterar i kaskadspya..

/LL

Kl
Det är dyrt med valp. Igår strök mitt ena glasögonpar med - tugg, tugg, kras, kras.

:o fort gick det säkert oxå.. Tur att du verkar ha ett par till då iaf så du inte står helt utan. Det vore nästan katastrof, jag har äntligen införskaffat ett extra par utifall att mitt favoritpar går sönder. Jag är rätt duktig på sånt själv..

Jag hittade en bra sida när jag skulle kolla om det foder jag ger till min vuxna hund fungerar även till valpen. Det som är viktigt är tydligen framför allt mängden kalcium och fosfor och kvoten dem emellan, samt naturligtvis att valpen inte blir för tjock. Det vuxenfoder jag ger hade helt rätt mineralvärden och även i övrigt ungefär samma näringsinnehåll som valpfodret(något mer protein och fett men eftersom jag har en aktiv valp så är det inga problem) så jag håller på att fasa över redan nu.

Länk till sida som anger minimi- och maximivärden av olika ämnen för både valp- och vuxenfoder.

Tack för länken! Ska kolla in den mer noga senare, det är kanon!

KL

Jag vet ju ingenting om er andra här i tråden, har ni barn? Hur är dom i så fall mot hunden? Jag har en 13 åring samt en 6 åring. 6 åringen var väldigt rädd för valpen när hon kom, hon är väldigt reserverad mot djur överhuvudtaget och är ingen direkt djurälskare. Hon tycker dom är söta men det är allt. Sakta men säkert har hon iaf börjat vänja sig med vår hund och igår lekte hon t.o.m med henne i flera timmar :) Skönt att se :) 13 åringen är däremot som mig, älskar alla hundar och skulle kunna ha hur många som helst. Hon tar enormt stort ansvar när det gäller denna hund, sköter mat och är den som oftast går ut med henne, borstar, tränar, ja det mesta. Det är skönt. Problemet kommer väl senare när Älsa blir större och kanske väger uppåt 60 kg, vågar man släppa ut smala, korta 13 åringen då? Samtidigt tänker jag att om olyckan är framme och hunden störtar iväg så kommer även jag fara som en vante efter.. Minns när jag hade min Newfoundlandshane, på vintrarna var det lätt att hålla sig för skratt när han drog på de hala vägarna. Han var inte så enkel att fostra på ngt sätt..

På tal om fostra.. på onsdag börjar vi valpkursen :) Spännande!

Jag har ju en 12-åring som har enormt svårt att läsa signaler från djur. Vilket blir tokigt då han vill busa med dom men sen blir ledsen när det gör ont - för valpar gör ju ont - speciellt våra 30 kg´s klumpar. Vi har fått vara noga med att INTE visa honom dumheter (min man tex leker med risk för att få sin nästipp hålslagen). Det går bättre och bättre även om han blir mkt besviken fortfarande när han blir nertrampad i soffan - men han kan nu säga ifrån innan det går överstyr.

Jag har inga barn men jag är lite tveksam till att släppa ut barn på egen hand med hundar, inte bara eftersom det kan vara svårt att hålla ordning på en hund utan också för att oförutsedda saker kan hända. Även den snällaste och lugnaste hund kan bli pårusad av en annan hund t ex, och då kan det uppstå en situation som barnet inte bemästrar.

KL

Vi har varit ute och kört lite inkallningsträning. Gick bra en kort stund men sedan blev hon trött och flamsig. Duktig medan det varade iaf :D

544807_114100555417059_1616257570_n.jpg

381913_114100428750405_1059411165_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023