Vallskörd

Luem

Trådstartare
Nu är det så att jag håller på med ett arbete om grovfoder, men det är en
fråga som jag har fastnat på och inte lyckas hitta något konkret svar.

Vid vilka tidpunkter under året sker skörden av hö/hösilage?

Jag förstår att det självklart beror på vart i landet man befinner sig, väder osv.
men generellt. Det är säkert en dum fråga, men skulle vara tacksam för lite hjälp ;)

Sv: Vallskörd

Som sagt så beror det ju lite på var man bor i landet samt hur vädret ter sig. Vi är mjölkbönder och bor som synes i Umeå och tar ensilage till kor och hästar, tar något högre ts-halt till hästarna, det som i folkmun kallas hösilage. Om vädret är som vi önskar så är vi klar med första skörden runt 25 juni och startar med andra skörden i slutet på juli/början på aug. De flesta som tar hö slår ju ut innan axgång men något senare än vid ensilering av foder, detta för att få den bästa torktiden under sommaren.

Kicki :laugh:

Sv: Vallskörd

Vid vilka tidpunkter under året sker skörden av hö/hösilage?

Du hittar årets beräknade och normalårets tidpunkt för förstaskörden här: http://www.freefarm.se/vall/, klicka bara på den prick på kartan som ligger närmast där du bor. Då visas en kurva och ovanför kurvan står datumen. Resterande skördar under året beror på väder, önskad proteinhalt. Vissa år kan det bli både fyra och ibland även fem skördar.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: Yrja
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 796
Senast: machafuko
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 425
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka