Vallodling

Mrs_D

Trådstartare
Ni som odlar egen vall, i hur många år låter ni den ligga innan ni bryter den? Plöjer ni upp hela eller gör det i årsetapper? :confused:

En del av min vall skulle jag dessutom i år behöva stängsla in provisoriskt efter 1a skörd till mina kommande föl, den sista föds i juli o blir för sen att skicka iväg på bete. Vad har ni för erfarenheter på kort o lång sikt att använda vallen som bete?

Jag har knappa 10 ha vall som har legat sen 2008, men det året fick jag bara en usel "andra skörd" (i september) pga vädret. Hitintills har jag bara gödslat för första skördden och sedan låtit fältet vara inför en andra skörd och bara tagit det som blivit sas. I år behöver jag mer än vad jag (förhoppningsvis) får på 1a skörden (300 balar 2011) o ska göda efter 1a skörden.

Marken är klass 10 o tydligen perfekt för betor o mindre bra att ha hästar på - skånsk leråker om det har någon betydelse i samanhanget (o jag är en riktig hobbybonde som står o hummar o nickar när bönderna som slår,balar o plastar pratar om väder, vind o marker :o )

Sv: Vallodling

Vi har våra vallar i ca 3 år.

Att beta vall med häst ser jag som negativt-om man ska ta skörd. Jag tycker häst betar bitvis så nära backen, skadar tillväxten.

Men i ditt fall-om du ska beta-så skulle jag låta vallen där bli äldre, då stabiliseras marken upp.

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 424
Senast: Nixehen
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·
Anläggning Hur gör man :angel: En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och...
Svar
11
· Visningar
3 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka