Vallhund till fårflock

Jozze

Trådstartare
Tankarna på att ha en vallhund till hjälp inför eventuellt införskaffande av en fårflock à ca 60 djur har dykt upp. Jag tror att det skulle kunna vara väldigt roligt att ha en hund att arbeta med, och kanske skulle det även underlätta arbetet?

Det finns ju ett antal raser för vallning. De jag först kom att tänka på var Border Collie och Working Kelpie. Sedan läste jag i en annan tråd att Gnist har en Lappsk vallhund (tror jag att det var?) till sina får, och det finns säkert fler raser att botanisera bland.

Är det någon här som har en vallhund som den jobbar med i ungefär en så stor flock som 60 djur? Vilken ras har ni, och varför valde ni den? Använder ni den för att valla nöt också (kan också bli aktuellt nämligen)?

Hur lång tid tar det att träna upp en vallhund? Kan jag inbilla mig att jag kan ha ett heltidsjobb vid sidan av vallträningen, eller är det många långa timmars träning per dag?

Hur funkar hundens arbete över säsongen? Jag antar att man inte flyttar runt flocken så väldigt ofta, utan kanske byter hage någon gång under sommaren och sedan eventuellt flyttar den inomhus under stallperioden. Vad gör (man med) hunden när den inte arbetar aktivt med fåren?

Alla tips och berättelser om era arbetande vallhundar mottages tacksamt! :laugh:

Sv: Vallhund till fårflock

Jag har ju bara använt mig av BCs till både får o nöt.
Du hittar väldigt välformulerade svar på dina frågor på http://www.svak.se/
Läs alla artiklarna under menyn på "köpa BC?" samt kolla igenom under rubriken "fråga svak"

mvh

Tack, det var en bra sida! Jag tittade mest på Working Kelpieklubbens hemsida (samt en del på Kelpieklubbens hemsida, men de hade ju ingen info alls om vallning vad jag vill minnas, så de används kanske mer till bruks?) i natt och där stod det inte så mycket.

Verkar sannerligen enklast att köpa en upptränad hund, men jag ställer mig lite frågande till priset. Kostar verkligen en BC-valp så lite som 5000 kronor? Det är vad de har skrivit på SVAKs hemsida. Även 15000 kronor för den fulltränad hund tycker jag låter väldigt billigt, det är ju nästan vad man får betala för en valp inom många raser.

Har du själv tränat upp din/a hund/ar? Kan du inte beskriva lite hur du arbetar med dem, det skulle vara roligt att läsa :laugh:

Jag ska även läsa vidare på SVAK, har gått igenom ca hälften av frågorna och svaren.

En BC-valp från en seriös uppfödare kostar runt 8-9 000:- och du kan få tag på en tränad hund för valpppris och uppåt, beroende på hur tränad den är, om den är gk vallhund, hd-röntgad, stam osv.

Jag har haft både BC och lapps vallhund och en lapsk vallar mkt bra och med mer tryck än de BC's jag haft. Är således nöjd med båda raserna som rena arbetshundar, men lapskorna ligger mig varmare om hjärtat :love:

Det lät mer rimligt än 5000 kronor. Men varför säljs en tränad hund till valppris? Det måste ju ligga otroligt mycket tid och kostnad bakom en (nästan) vuxen tränad hund, även om den inte gått vallprov? Men det kanske inte är vanligt att de duktigare hundarna går så billigt?

Är det liknande prisbild för lappar?

Kan inte du (också) berätta lite om hur arbetet med hundarna ser ut? :laugh: Det var nog faktiskt när jag läste om dina lappar i en tråd för något år sedan som jag blev intresserad av vallning från första början, men jag har aldrig haft anledning att ha en vallhund eftersom jag inte hade kunnat erbjuda den vallning. (Det kan jag inte i dagsläget heller, men ett frö har såtts och jag spinner som alltid vidare i 180 :D)

Priset beror ju på hur långt hunden kommit. Är den tänd och sedan inte gjort så mycket mer än lite balansering och fösning ex.vis så är den inte värd lika mycket som en hund som kan skickas på hämt och där fjärrdirigeringen kommit en bit på väg. Ju mer hunden kan och ju duktigare den är desto dyrare är den i regel. Fast i gengäld kan du också köpa en medelålders tävlad hund för ganska moderata priser. Min första BC var en äldre vuxen hd-röntgad tävlad och meriterad hund som vi köpte i princip för valppris. Han lärde mig massor iom att han kunde allt, men ändå behövde tränas om för att fungera på större flockar än 10 djur.

Man börjar ju redan under späd valpålder med att ta med valpen till djuren för att den ska tända. Vissa tänder till snabbt och andra tar mer tid på sig. När valpen är tänd är det dags att börja träna och det iaf jag börjat med är ju balansering och stoppet och sedan avancerar man ju från det med att lära in nya kommandon allt eftersom hunden lär sig och utvecklas. Gäller både lapskor och bc.

De har några olikheter i sitt arbetssätt som man måste ta hänsyn till, men i grunden tränar man dem på ganska lika vis.

Mkt arbete är det, men väldigt roligt och man ska absolut gå kurs! Till att börja med nybörjarkurs och därefter fortsättningskurser och det gäller att träna en hel del hemma mellan kurstillfällena om man ska komma sig nånvart.

Ja det låter som mycket jobb! Och absolut skulle jag få gå kurser, mååånga! :D Kan ju ingenting om vallning, så jag har ju mycket att lära mig om det blir aktuellt :)

Hur ser hundens arbetsår ut då? Vad använder du hunden till mer exakt? Hur stor fårflock har du?

Blir mer och mer sugen på att skaffa får efter att ha läst på lite!

Nu har vi ju inga får alls pga min ryggskada, men när vi hade får hade vi runt 130 tackor, 4-5 baggar + lammen då över vår/sommar.

Hunden används ju för att flytta fåren, hämta dem för koll och räkning, sära ut får som ska hem/till slakt osv. Även under vintern finns det arbete för hunden i det dagliga arbetet med djuren. Ex.vis om man ska köra in balar och överlag vid utfodringen kan hunden vara bra att ha med för att det ska gå smidigare.

Även vintertid kan man behöva flytta om djuren i fårhuset/sära ut något djur osv. + att man tränar hunden inför sommarens mkt hårdare arbete givetvis.

Jag är ju otroligt sugen på att skaffa en liten flock får igen, det ska jag villigt erkänna :angel: Får se hur det blir längre fram. Hund har jag ju redan, om än han börjar bli lite till åren :D

Jag vill slå ett slag för Australien Kelpie. Vackra, vakna och visst, krävande i ung ålder men det är en fröjd att se dom arbeta! En av deras egenheter när det kommer till vallning är att dom springer på fårens ryggar ibland, ser läckert ut:)
Lycka till!

Det låter som om en border collie skulle passa dig. Vill man ha en vallhund som inte kräver lika mkt vid sidan om skulle jag rekommendera isländsk fårhund.

Men BC eller de andra raser som nämnts i tråden vore nog något för dig.

Du har ju australian shepherd också, jätte trevlig och intelligenta hundar, vackra dessutom:laugh:

Jag vill slå ett slag för Australien Kelpie. Vackra, vakna och visst, krävande i ung ålder men det är en fröjd att se dom arbeta! En av deras egenheter när det kommer till vallning är att dom springer på fårens ryggar ibland, ser läckert ut:)
Lycka till!

Om ts skall ha hunden till vallning så är Working Kelpie (Australian Stoc Dog) ett betydligt säkare val.

Jag håller med o slår ett slag för WK istället, som för övrigt är den av kelpisara som jag sett springer på fåren;)

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL och delvis trådkapning... Ursäkta!

Det verkar finnas väldigt många BCkullar hela tiden, dvs MÅNGA vallande BC:valpar till salu. Finns det verkligen avsättning för dem alla? Är fårägarna väldigt många? Behöver man, om man har en rejäl fårflock, kanske fler än en BC/vallhund?
Inget kritiskt i min undran, jag bara funderar lite, för jag ser jättemånga BC-kullar...

Min erfarenhet är snarare att folk vill ha en bc till annat, t ex lydnad, agility osv, och för att kunna hålla sin bc lycklig skaffar man sig även lite får;) Rätt eller ej? Vad vet jag? Många fastnar för vallningen som "sport"/aktivering, och har alltså fåren för hundens skull, inte hunden för fårens skull;)

Min erfarenhet är snarare att folk vill ha en bc till annat, t ex lydnad, agility osv, och för att kunna hålla sin bc lycklig skaffar man sig även lite får;) Rätt eller ej? Vad vet jag? Många fastnar för vallningen som "sport"/aktivering, och har alltså fåren för hundens skull, inte hunden för fårens skull;)

Det är ett inte helt ovanligt scenario.
Angående LenaFs fråga så tenderar man att ha flera hundar, bl a för återväxtens skull, det ta ju flera år att få en hund duglig till arbete.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 196
Senast: HeleneK
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar