Vallfröblandning?

Sv: Vallfröblandning?

Jag hade nog försökt övertala bonden att så in i skyddsgröda, så får ju både du och bonden ut något även första året.

Tidigare har vi provat att så in i ettårsgräs (westerwoldiskt rajgräs) men det var många kassa magar då. Man lär så länge man lever, och teorin om rajgräset skriver jag helt under på.

Vill du försöka släppa redan år 2 hade jag bett om något starkt rotbildande, så det blir en tålig svål att gå på. Har man oskodda hästar blir det ju något mildare, men många är de som släpper på för tidigt och sedan inte får någon tillväxt framöver.
 
Sv: Vallfröblandning?

Konstigt kanske något de ändrat nu vi beställde inte 300kg utan bara till typ 3 ha när vi fick lagt till en del annat.
Men kolla med dem i vilka mängder de rena gräsfröerna av var sort säljs. Kanske går de att köpa separat i relativt liten mängd, blanda ihop det själv är ju inte svårt iom att det handlar om så liten mängd.
Jag hade satsat på att så in mer än deras rekommendation det är ofta lite av minimängder och ofta är det ganska glest på fältet första året när det inte handlar om större mängd kan man ju kosta på sig att dra till rejälare med frömängden. Sist vi sådde in ren vall utan skyddsgröda så sådde vi 35 kg per ha, nu var det ren vall hade tom ökat det mer till bete handlar ju inte om några stora summor 10 kg hit och dit när man bara skall så in lite.
 
Sv: Vallfröblandning?

Jag hade nog försökt övertala bonden att så in i skyddsgröda, så får ju både du och bonden ut något även första året.

Tidigare har vi provat att så in i ettårsgräs (westerwoldiskt rajgräs) men det var många kassa magar då. Man lär så länge man lever, och teorin om rajgräset skriver jag helt under på.

Vill du försöka släppa redan år 2 hade jag bett om något starkt rotbildande, så det blir en tålig svål att gå på. Har man oskodda hästar blir det ju något mildare, men många är de som släpper på för tidigt och sedan inte får någon tillväxt framöver.

Ja det är en bra idé. Han är absolut inte omöjlig så det ska vi nog kunna komma överens om.
 
Sv: Vallfröblandning?

Konstigt kanske något de ändrat nu vi beställde inte 300kg utan bara till typ 3 ha när vi fick lagt till en del annat.
Men kolla med dem i vilka mängder de rena gräsfröerna av var sort säljs. Kanske går de att köpa separat i relativt liten mängd, blanda ihop det själv är ju inte svårt iom att det handlar om så liten mängd.
Jag hade satsat på att så in mer än deras rekommendation det är ofta lite av minimängder och ofta är det ganska glest på fältet första året när det inte handlar om större mängd kan man ju kosta på sig att dra till rejälare med frömängden. Sist vi sådde in ren vall utan skyddsgröda så sådde vi 35 kg per ha, nu var det ren vall hade tom ökat det mer till bete handlar ju inte om några stora summor 10 kg hit och dit när man bara skall så in lite.

Nej det är ju inte fröna som blir den stora kostnaden.
 
Sv: Vallfröblandning?

Det får bli en blandning från svenska foder, "hästbete"

35% timotej
35% Ängsvingel
15% Ängsgröe
15% Rödsvingel

20 kg/ säck.

Bonden hade köpt 10 kg häst/fårbete så beroende på vad den blandningen innehåller så drygar jag ut det hela med den annars får jag väl köpa 2 säckar av förstnämnda.

Kan man spara frö till nästa höst om man vill bättra på efter betet?
 

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 339
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp