Vallfröblandning?

HannaZ

Trådstartare
Ska ev hyra lite mark av grannbonden till bete kommande somrar. Vad för vallfröblandning ska man välja? Ska inte vara för mkt krut i det. Var kan man läsa mer om sånt här?
 
Sv: Vallfröblandning?

Hittade tex detta från Skånefrö

Betesvall Häst

(28 kg/ha, 10 kg/förp) En uthållig betesvall innehållande enbart gräs, d v s ingen klöver med östrogena ämnen som kan leda till fertilitetsstörningar. Passar för vallar till hästar.

% Art Sort
25 Timotej Comtal
10 Timotej Lischka
10 Eng. rajgräs Herbie
5 Eng. rajgräs Herbal
15 Rödsvingel Reverent
20 Ängssvingel Stella
15 Ängsgröe Balin
 
Sv: Vallfröblandning?

Ofta är de väldigt duktiga där man köper fröer så fråga där. Rent generellt ska man undvika rajgräs till hästar. Det ger visserligen en stark grässvål men innehåller för mycket socker för att vara nyttig för hästar.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Sv: Vallfröblandning?

Eller detta från Forsbeck:

Betesvallfrö F-142
25 % Timotej, Lischka
20 % Ängsvingel, Preval
10 % Eng. rajgräs, Herbie
10 % Eng. rajgräs, Kentaur
20 % Rödsvingel, Gondolin
15 % Ängsgröe, Balin

"Flerårig betesvall utan klöver anpassad för hästbete.
Rekommenderad utsädesmängd ca 25 kg/ha"
 
Sv: Vallfröblandning?

Ofta är de väldigt duktiga där man köper fröer så fråga där. Rent generellt ska man undvika rajgräs till hästar. Det ger visserligen en stark grässvål men innehåller för mycket socker för att vara nyttig för hästar.

Hur är det med rajgräs, är det gott? Eller tar hästarna det sist? Kan man acceptera en viss, liten procent för att göra betet mera hållbart?
 
Sv: Vallfröblandning?

Jag vet egentligen inte. Jag blev rådd att inte så in rajgräs alls när jag skulle bättra på betena. Han jag pratade med då menade att det finns bättre gräs att så in som också är slitstarkt även om rajgräs är väldigt slitstarkt. Nu har jag inte något jättetryck på mina hagar då jag dels bara har två hästar på ganska mycket mark och dels så går de bara där på sommarhalvåret så han ansåg inte att det fanns någon anledning att så in rajgräs då. Man kanske hade resonerat annorlunda om det hade varit en hage för året runt bruk. Tyvärr minns jag inte vad de olika gräsen hette eftersom det är några år sedan nu.
 
Sv: Vallfröblandning?

Rent generellt ska man undvika rajgräs till hästar. Det ger visserligen en stark grässvål men innehåller för mycket socker för att vara nyttig för hästar.

Det är nog inte riktigt sant att rajgräs generellt sett innehåller mycket socker. Däremot kan rajgräs innehålla väldigt höga halter av fruktan:

http://www.safergrass.org/pdf/AAEPposter.pdf

Hästar får dock inte fång av fruktan och ingår rajgräs endast som en liten del av fröblandningen är det inget problem.

Till Hanna:

Du kan också kolla Olssons frökatalog för vallfrö:

http://www.olssonsfro.se/page/index.htm

På sidan 15 hittar du t.ex. denna:

Hästblandning 6
(ersätter Dansk islandshästblandning)
Käringtand 3 kg
humlelusern 3 kg
svartkämpar 1 kg
kummin 1 kg
pimpernell 1 kg
rörsvingel 3 kg
timotej comer/Lischka 3 kg
rödsvingel Gondolin 3 kg
hundäxing Donata 2 kg
Totalt 20 kg/ha

Jag är dock tveksam till rörsvingel eftersom den kan vara infekterad av endofytiska svampar:

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...rmas-20072009/endofytiska-svampar-i-vallgras/

Det lär dock finnas sorter som inte är infekterade.
 
Sv: Vallfröblandning?

Det är nog inte riktigt sant att rajgräs generellt sett innehåller mycket socker. Däremot kan rajgräs innehålla väldigt höga halter av fruktan:

http://www.safergrass.org/pdf/AAEPposter.pdf

Hästar får dock inte fång av fruktan och ingår rajgräs endast som en liten del av fröblandningen är det inget problem.

Till Hanna:

Du kan också kolla Olssons frökatalog för vallfrö:

http://www.olssonsfro.se/page/index.htm

På sidan 15 hittar du t.ex. denna:

Hästblandning 6
(ersätter Dansk islandshästblandning)
Käringtand 3 kg
humlelusern 3 kg
svartkämpar 1 kg
kummin 1 kg
pimpernell 1 kg
rörsvingel 3 kg
timotej comer/Lischka 3 kg
rödsvingel Gondolin 3 kg
hundäxing Donata 2 kg
Totalt 20 kg/ha

Jag är dock tveksam till rörsvingel eftersom den kan vara infekterad av endofytiska svampar:

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...rmas-20072009/endofytiska-svampar-i-vallgras/

Det lär dock finnas sorter som inte är infekterade.

Ang rajgräs, är 15% att anse som "en liten del"?

Rent spontant känns det som att det borde vara positivt med ett större antal olika sorter i vallen.

ska kika närmre på länkarna.
 
Sv: Vallfröblandning?

Tack! Bra med fler namn på producenter så man kan jämföra och höra av sig med frågor.
 
Sv: Vallfröblandning?

Till Hanna:

Du kan också kolla Olssons frökatalog för vallfrö:

http://www.olssonsfro.se/page/index.htm

På sidan 15 hittar du t.ex. denna:

Hästblandning 6
(ersätter Dansk islandshästblandning)
Käringtand 3 kg
humlelusern 3 kg
svartkämpar 1 kg
kummin 1 kg
pimpernell 1 kg
rörsvingel 3 kg
timotej comer/Lischka 3 kg
rödsvingel Gondolin 3 kg
hundäxing Donata 2 kg
Totalt 20 kg/ha

Jag är dock tveksam till rörsvingel eftersom den kan vara infekterad av endofytiska svampar:

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...rmas-20072009/endofytiska-svampar-i-vallgras/

Det lär dock finnas sorter som inte är infekterade.

I länken så nämner dom vildväxande rödsvingel bara men det står också att förekomsten i Sverige är dåligt känd så det kan ju mkt väl gälla odlad rödsvingel också.
 
Sv: Vallfröblandning?

Ska du bara så i en befintlig vall hade jag nog valt utifrån vad som finns i den idag.

Ska den nysås hade jag absolut valt något jag kunde låta betas redan år 2, år 1 är ju ändå redan förlorat.
 
Sv: Vallfröblandning?

Hittade tex detta från Skånefrö

Betesvall Häst

(28 kg/ha, 10 kg/förp) En uthållig betesvall innehållande enbart gräs, d v s ingen klöver med östrogena ämnen som kan leda till fertilitetsstörningar. Passar för vallar till hästar.

% Art Sort
25 Timotej Comtal
10 Timotej Lischka
10 Eng. rajgräs Herbie
5 Eng. rajgräs Herbal
15 Rödsvingel Reverent
20 Ängssvingel Stella
15 Ängsgröe Balin

Denna vallblandning kommer vi att plöja upp så snart vi har fått in andra skörden, trots att jag inte har några känsliga hästar får jag kraftiga reaktioner från hästarna när de äter hö taget från denna vall, de får kraftiga foderränder hur försiktig övergång vi än gör och de får dålig hovkvalitet och tradiga pälsar. Någonting i denna vallblandning är uppenbart inte toppen foder, rödsvingeln och rajgräset är det som vi inte haft innan i någon av vallarna så något av det lägger jag en femma på att det är de reagerar på. Vi valde att så in denna för att vi egentligen skulle ha en del av den marken till hagar och därav behövde lite tåligare gräs än ren vall. Nu har vi ändrat oss så vi kommer att så in ren timotej/ängssvingel där.

Jag kommer aldrig så in något rajgräs eller rödsvingel igen oavsett om det är till bete eller vall.

Ängsgröen är det som är viktigt att ha med om det skall hålla för bete det är ett starkt gräs som tål mkt tramp och som väver mattor av rötterna.
Timotej är något de tycker är gott men det tål tyvärr inte mkt trampskador utan brukar gå ut på något år om man har bete där. Ett gräs vi har mkt av i våra hagar är hundäxing, ett riktigt tåligt gräs som klarar mkt torka utan att vissna helt. Tydligen har man gått ifrån det i vallblandningar för att det lätt konkurrerar ut annat gräs men skall man få något mixat själv hade jag lätt haft med en del sådant.
 
Sv: Vallfröblandning?

I länken så nämner dom vildväxande rödsvingel bara men det står också att förekomsten i Sverige är dåligt känd så det kan ju mkt väl gälla odlad rödsvingel också.

Ser nu att du skriver om röRsvingel och inte röDsvingel...
 
Sv: Vallfröblandning?

Vad sägs opm nåt sånt här?

http://www.kastellegarden.se/Filer/Vallfroblandningar.2013.27dec.pdf

SOBER
15% Timotej Ragnar
45% Timotej Lischka
20% Ängssvingel Laura
10% Ängssvingel Minto
5% Eng. rajgräs Calibra
5% Eng. rajgräs Foxtrot

2-3 årig vall. En ren gräsblandning, lättetablerad, med god återväxt. Kan efterbetas. Utmärkt till hästar.

10% rajgräs, för mkt?


Eller den här:

LEO
15% Timotej Ragnar
40% Timotej Lischka
20% Ängssvingel Laura
10% Ängssvingel Minto
5% Rödsvingel Gondolin
10% Ängsgröe Balin

2-4 årig vall. En ren gräsblandning som passar bra till hö, ensilage och bete. Utmärkt till hästar.

Endast 5% rödsvingel.


Grannen är grisbonde + att han har stora odlade arealer. Ska höra vad han har för tankar, kan dock tänka mig att han inte har så mkt koll just när det gäller bete för häst men jag kan ju ha fel.

Det handlar om 1 ha jag ska hyra i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Vallfröblandning?

Jag hade inte sått någon raj alls det är den mina starkaste misstankar ligger mot att mina reagerar på, raj är ju numera känt att man skall undvika till hästar iom ökad fångrisk, dessutom är raj inget gräs hästarna tycker är gott, raj ingår i blandningarna för att det är ett snabbväxande lättetablerat gräs, dock är det väl just det faktum att det är snabbväxande som gör att det är så hög fångrisk med det.

Att jag kommer utesluta även röDsvingel är bara för att det är det enda gräs förutom raj som vi inte har sått in innan så vill inte riskera att det trots allt är detta gräs som spökar och inte rajen som jag misstänker. Därav utesluts det mer för att verkligen vara på den säkra sidan.

På skånefrö kan du själv sätta ihop exakt vilken vallblandning du vill ha alltså varje gräs för sig och behöver inte välja de färdiga eller så hittar du en färdig som innehåller delar av gräs du vill ha och så kompletterar du med något du vill tillföra.

Den du ger som alternativ sist är inget betesgräs, skall du ha beteshagar är som sagt ängsgröe ett måste för hållbarheten, timotej är inte tramptåligt och kommer att försvinna inom ett par år och ersättas med ogräs.

Skulle jag själv komponera ihop något så skulle jag mixa ängsgröe (ganska mkt av den om du vill kunna använda hagen snabbt och inte har behov av att det växer jättemkt och snabbt mängdmässigt) med ängsvingel några olika sorter helst sena sorter om du bara tänker använda den under sommaren, lite timotej sena sorter och sen en liten del hundäxing. Då har du timotej de första åren och sen tar förhoppningsvis hundäxingen över när timotejen går ut.
 
Sv: Vallfröblandning?

Det är nog inte riktigt sant att rajgräs generellt sett innehåller mycket socker. Däremot kan rajgräs innehålla väldigt höga halter av fruktan:

http://www.safergrass.org/pdf/AAEPposter.pdf

Hästar får dock inte fång av fruktan och ingår rajgräs endast som en liten del av fröblandningen är det inget problem.

Till Hanna:

Du kan också kolla Olssons frökatalog för vallfrö:

http://www.olssonsfro.se/page/index.htm

På sidan 15 hittar du t.ex. denna:

Hästblandning 6
(ersätter Dansk islandshästblandning)
Käringtand 3 kg
humlelusern 3 kg
svartkämpar 1 kg
kummin 1 kg
pimpernell 1 kg
rörsvingel 3 kg
timotej comer/Lischka 3 kg
rödsvingel Gondolin 3 kg
hundäxing Donata 2 kg
Totalt 20 kg/ha

Jag är dock tveksam till rörsvingel eftersom den kan vara infekterad av endofytiska svampar:

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...rmas-20072009/endofytiska-svampar-i-vallgras/

Det lär dock finnas sorter som inte är infekterade.

Aha! Tack för att du rättar mig. Det var några år sedan det var aktuellt för min del så antingen fattade jag fel då eller så mindes jag fel nu.
 
Sv: Vallfröblandning?

Jag hade inte sått någon raj alls det är den mina starkaste misstankar ligger mot att mina reagerar på, raj är ju numera känt att man skall undvika till hästar iom ökad fångrisk, dessutom är raj inget gräs hästarna tycker är gott, raj ingår i blandningarna för att det är ett snabbväxande lättetablerat gräs, dock är det väl just det faktum att det är snabbväxande som gör att det är så hög fångrisk med det.

Att jag kommer utesluta även röDsvingel är bara för att det är det enda gräs förutom raj som vi inte har sått in innan så vill inte riskera att det trots allt är detta gräs som spökar och inte rajen som jag misstänker. Därav utesluts det mer för att verkligen vara på den säkra sidan.

På skånefrö kan du själv sätta ihop exakt vilken vallblandning du vill ha alltså varje gräs för sig och behöver inte välja de färdiga eller så hittar du en färdig som innehåller delar av gräs du vill ha och så kompletterar du med något du vill tillföra.

Den du ger som alternativ sist är inget betesgräs, skall du ha beteshagar är som sagt ängsgröe ett måste för hållbarheten, timotej är inte tramptåligt och kommer att försvinna inom ett par år och ersättas med ogräs.

Skulle jag själv komponera ihop något så skulle jag mixa ängsgröe (ganska mkt av den om du vill kunna använda hagen snabbt och inte har behov av att det växer jättemkt och snabbt mängdmässigt) med ängsvingel några olika sorter helst sena sorter om du bara tänker använda den under sommaren, lite timotej sena sorter och sen en liten del hundäxing. Då har du timotej de första åren och sen tar förhoppningsvis hundäxingen över när timotejen går ut.

Tack för tipsen! Det är som vanligt när man börjar fördjupa sig i ett nytt ämne; en hel vetenskap....
Det är bara för sommarbete vallen ska användas, i allafall inom överskådlig tid. 2 hästar ska beta. Men det kanske kostar mer än det smakar, fast väldigt skönt att kunna ha häst hemma sommartid.
 
Sv: Vallfröblandning?

På skånefrö kan du själv sätta ihop exakt vilken vallblandning du vill ha alltså varje gräs för sig och behöver inte välja de färdiga eller så hittar du en färdig som innehåller delar av gräs du vill ha och så kompletterar du med något du vill tillföra.

Man måste beställa 300 kg på skånefrö om man vill ha egen blandning.

Blir kanske till att komplettera istället om jag inte hittar nåt annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 339
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp