Vallfråga

P

piggis_83

Nu är det såhär att troligtvis kommer min granne ta rätt på hö (på sina marker) till mig i år. När jag frågade om han kunde göra det, så sa han att det är inte de allra nyaste vallarna och att det är lite maskros på någon vall (bara så jag skulle veta om det). Gör det något för hästarnas del? Att det är lite maskros i??
När är det "lämpligt" att slå? Han sa att hans typ enda möjlighet är att ta det under semestern (han brukar slå då, men har innan sålt till andra), så i mitten på juli ungefär. Är det för sent, så näringsämnena hinner sjunka för mkt? Det beror ju självklart på hur det växer nu o om/när det blir bra höväder.
Jag har 2 halvblod o vill ha lite "lagom" näringsrikt hö, inte för kraftigt men absolut inte för lite/dåligt heller! Och ja, jag ska ta analys...
 
Sv: Vallfråga

piggis_83 skrev:
Nu är det såhär att troligtvis kommer min granne ta rätt på hö (på sina marker) till mig i år. När jag frågade om han kunde göra det, så sa han att det är inte de allra nyaste vallarna och att det är lite maskros på någon vall (bara så jag skulle veta om det). Gör det något för hästarnas del? Att det är lite maskros i??
När är det "lämpligt" att slå? Han sa att hans typ enda möjlighet är att ta det under semestern (han brukar slå då, men har innan sålt till andra), så i mitten på juli ungefär. Är det för sent, så näringsämnena hinner sjunka för mkt? Det beror ju självklart på hur det växer nu o om/när det blir bra höväder.
Jag har 2 halvblod o vill ha lite "lagom" näringsrikt hö, inte för kraftigt men absolut inte för lite/dåligt heller! Och ja, jag ska ta analys...

Det låter varken som en idealisk vall eller som den bästa tid att skörda. Fast om du har möjlighet att tacka nej till höet om analys visar på dåliga värden, så är ju ingen skada skedd.

Hälsning Maja
 
Sv: Vallfråga

vi har maskros i vår gamla vall och slog den 15/7 förra året.
det är inte idealiskt enligt alla foderböcker, men till våra övergödda fritidshästar blev det helt ok. det blev 8,7 MJ och 34 smrp.
 
Sv: Vallfråga

ok jag ska fundera lite till på det. hoppas han kan slå tidigare än så!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 658
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 408
Senast: Nixehen
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 108
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp