Vallakens intimhygien

Sv: Vallakens intimhygien

dom sköter det själv, gör dom inte det kan man ta ljummet vatten och en trasa och göra rent lite lätt..

luktar det illa och det är mycket smutsig kan du höra med veterinär som kan kolla om något skit kommit in och orsakar tillståndet..

Inget, tror inte man ska pilla för mkt.

Jag gör inte heller något och mina har alltid hållt sig rena.
Har sett ett par valacker med klet på bakbenen från skapet, men vet inte vad man gör åt det.

Jag gör inte heller något, de har egna funktioner för det. Om det skulle bli väldigt kladdigt skulle jag bli bekymrad och kolla upp det, för normalt sett hålelr sig mina fina i skapet.

Jag har aldrig behövt göra något, inte ens när min gamling var 30 år. Men jag fick mig en funderare när jag var och tittade på Linus Andler, polisryttaren. En tjej i ridhuset fick inte riktigt ordning på sin häst (han var irriterad över något, det märktes. Svansen slog som sjutton och han slog sig en och annan gång mot magen). Linus gick fram till tjejen och bad henne hoppa av. Sen stack han näven rakt in under förhuden och drog ut massor med skräp. Tjejen fick en skarp tillrättavisning att så fick man inte låta en häst gå. När han rensat en stund var hästen märkbart lättad och gick sen jättefint. Som sagt, jag fick mig en funderare då. Förmodligen hade hästen någon infektion, men å andra sidan borde det lukta och Linus sagt det också i så fall.
/Sessiagh

Tack alla ni kloka människor. Jag var beskymrat att jag försummade min gubbe ( alltså hästen:p)

Slänger ett öga när tillfälle ges men det är mkt sällan man behöver sköta skapet.

Tidigare vallacker jag har haft har jag inte behövt göra något särskilt med. Nuvarande har en del problem med överproduktion av smegma och ibland får kan klåda och det luktar apa när där samlats massa skit. Jag håller det oftast i ordning genom att tvätta med ljummet vatten och lactacydtvål med oregelbunda mellanrum, när han inte har problem blir det sällan, när han har mer problem lite oftare så brukar det ordna upp sig igen. Hittills har det inte blivit så illa att vi beövt tillkalla veterinär i alla fall.

Tidigare valacker och nuvarande fblherre - ingenting - kan tvätta ur med lactacy nån gång ibland, eller inte göra ngt alls.

Welshkillen däremot behöver lite hjälp med intimtvätten. Annars blir det sanslöst vidrigt, massor med svart klegg, luktar apa och han blir lite svullen.

Delvis trådkap:

Ni som gör rent, hur gör ni? Min påller behöver hjälp med sin intimhygien men anser promt att där ska jag minsann inte pilla. ;) När man väl kommer åt står han som ett ljus. Men på min pålle är det på självaste snoppen som behöver rengöras, kan man komma åt den när den är "infälld"? Är det bara att "gräva" (Försiktigt då förstås) eller finns det känsliga ställen där som inte bör vidröras?

Snoppen ger jag sjutton i, det är själva skapet som blir äckligt. Man tageren diskhandske, vatten och mild två (lactacyd är bra). En svamp gärna med. Och en vattenslang blir ännu bättre.

Sen tar man och blöter hand + svamp, kör in handen och blöter ner. Sen på med tvål, in och gnussa runt, plocka bort ev klumpar man känner. Fortsätt tills det verkar rent. Kan gärna låta tvålen verka en stund. Sen ren svamp och rent vatten och skölj rent. Enklaste är dock spola med LÅGT tryck med vattenslangen för att få rent.

Ingen av mina har minsta åsikter om matte knölar in handen, de står så snällt så. Däremot hissar de upp snoppen typ upp till korset ;) Men snoppen pillar jag aldrig med, där blir det mest de där gula flagorna, och de bryr jag mig inte i. Det är det svarta, stinkande kletet som är grejen, och det är i skapet, iofs ganska högt upp men man kommer lätt åt just för de hissar upp pillesnoppen.

ENSTAKA ggr har jag plockat de värsta flagorna om de varit sederade och stått och luftat apparaturen, men som sagt inte ens de med mycket flagor har haft problem, och flagorna luktar knappt nåt. Till skillnad från det svarta kletet.

Du BEHÖVER btw inte ha handskar, rena händer och korta naglar går bra - MEN, lukten biiiiter sig fast i händerna, och det luktar apa (eller mums då, om du är hund t ex.. urk)

Tack så jättemycket för svar! Ja det var just de gula flagorna jag tänkte på, men då behöver jag inte vara orolig. Tack igen för svaret!! :D Nu ska här rengöras skap!

om jag ser att de är smutsiga så brukar jag lösa det med tvål & vatten. bara att vara idérik ;)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 121
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Luktar gnagare?