Vall med humlelusern

Corax

Trådstartare
En vall men nästan enbart maskros och humlelusern, är det nått för en häst som nyligen haft fång(känning)?
Var tvungen att googla humlelusern för hade aldrig sett eller ens hört talas om det innan igår...
 
Maskros innehåller väldigt mycket socker, skulle jag inte ge till en fånghäst.
Jag vet inte heller vad humlelusern är men om det är en ärtväxt och liknar vanlig lusern så innehåller det mycket mer stärkelse än vanligt gräs, inte bra till en fånghäst alltså. Lusern kan vara ok till fånghästar som en liten del av fodret, för att komplettera protein tex, om huvuddelen av fodret består av hö med låg sockerhalt. Men inte som grovfoder och huvuddelen av födan.
Kort sagt, denna vall är rena döden för en fånghäst. Låt inte hästen äta detta!
 
Visste att jag hade läst om maskrosor någonstans och nu hittade jag det. Läs den här artikeln, står mycket bra om fång och foder där:
http://www.safergrass.org/pdf/Founder_FodderWeeds.pdf
Kathryn Watts är erkänt duktig på det här med gräs, kolhydrater och fång och vad som är bra gräs till hästar.
Läs de andra artiklarna på hennes hemsida också.
http://www.safergrass.org/articles.html
Hoppas nu att man får länka till hemsidor så här och att jag inte gjort något galet. Säg till i så fall så skickar jag PM istället.
 
En fånghäst har inget att göra på en vall. Naturäng med träd och gärna skogspartier är det bästa, men har den precis haft fång ska du var oerhört försiktig med gräs. Någon timme på gräs och resten i grushage. Det är fortfarande kyliga nätter vilket gör gräset till en sockerbomb.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 782
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: gammalek
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp