Välja skola

BusBarro

Trådstartare
Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan.
Vi har jättesvårt att resonera hemma och behöver lite buke-hjälp.

Skola 1:
- Nybyggd fräscha lokaler med bra rolig utegård.
- Ingen sport/simhall i närheten så barnen bussas dit.
- Närmare hemmet.
- Skolans placering kräver att vi tar bilen för att lämna stora killen på skolan och lilla killen på förskolan.
- I det området vi bor kommer alla jämnåriga barn gå på denna skola.

Skola 2:
- Ligger granne med lilla killens förskola dvs vi behöver bara stanna på 1 ställe för att hämta/lämna.
- Äldre lokaler med ganska tråkig utemiljö.
- Sonens två bästa kompisar som han umgåtts med i snart 5 år på förskolan kommer gå här.

Tilläggas ska att på skola 2 har jag hört av föräldrar som har barn i f-klass där nu att det är väldigt rörigt emellanåt och att de har vissa problem i elevgrupperna. Men dessa barn kommer gå upp till ettan nästa år och inte gå kvar där, dock ses de väl på fritids antar jag...

I det stora hela tycker jag skola 1 är mest attraktiv med tanke på att den är så fräsch och jättebra utegård. Men sonen vill inte lämna sina bästa kompisar och får nästan panik när vi pratar om det.

Hur hade ni resonerat?

Du skriver att skolorna är F-3, så då gissar jag att han kommer behöva byta när han börjar mellanstadiet sen?

Jag tänker också spontant att skola 1 är mer attraktiv, men tänker samtidigt att om det enbart gäller F-3 och inte F-9 så är det ju inte ett så långt commitment. Om sonens närmsta vänner går där och det är smidigt logistiskt så kanske det inte är helt dumt heller?

Kan ni cykla/gå till skola 2?

För mig skulle nog det vara en viktig faktor tror jag.
Men känns ju också lättare att välja när man inte har känslor inblandade, men jag hade nog valt skola 2 pga logistiken samt sonens två vänner. Sen lokaler och utemiljö, man kan inte fråga om det ev är på g att rustas upp?

Utifrån vad du skriver hade jag valt skola 2. För att lämning/hämtning blir smidigare och för att kompisarna går där. Hur stämningen blir i barngruppen kan man aldrig veta. Och barnen kan ha det bra även i gamla lokaler (vet av egen erfarenhet). Det som kan bli jobbigt är om skolan plötsligt ska renoveras så det vill man ju gärna veta. Vi har precis fått veta att mina barns skola ska evakueras och alla ska bussas till andra lokaler kommande tre år!

Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan.
Vi har jättesvårt att resonera hemma och behöver lite buke-hjälp.

Skola 1:
- Nybyggd fräscha lokaler med bra rolig utegård.
- Ingen sport/simhall i närheten så barnen bussas dit.
- Närmare hemmet.
- Skolans placering kräver att vi tar bilen för att lämna stora killen på skolan och lilla killen på förskolan.
- I det området vi bor kommer alla jämnåriga barn gå på denna skola.

Skola 2:
- Ligger granne med lilla killens förskola dvs vi behöver bara stanna på 1 ställe för att hämta/lämna.
- Äldre lokaler med ganska tråkig utemiljö.
- Sonens två bästa kompisar som han umgåtts med i snart 5 år på förskolan kommer gå här.

Tilläggas ska att på skola 2 har jag hört av föräldrar som har barn i f-klass där nu att det är väldigt rörigt emellanåt och att de har vissa problem i elevgrupperna. Men dessa barn kommer gå upp till ettan nästa år och inte gå kvar där, dock ses de väl på fritids antar jag...

I det stora hela tycker jag skola 1 är mest attraktiv med tanke på att den är så fräsch och jättebra utegård. Men sonen vill inte lämna sina bästa kompisar och får nästan panik när vi pratar om det.

Hur hade ni resonerat?
Så hans bästa kompisar bor inte nära, på tex cykelavstånd sedan när de är lite äldre?

(Vi erfor nog att kompisar var viktigt och att om de andra är en samlad grupp vänner så var det i alla fall bättre när man såg tillbaka att inte hamna i en ihophållen vängrupp och inte känna dem.)

Senast ändrad:
Hur blir det efter åk 3?

Utifrån informationen som ges hade jag lutat mot skola 1. Förstår att förskolekompisarna är viktiga nu men min erfarenhet är att barnen har växt ifrån sina förskolekompisar och har utvecklat nya och starkare kompisrelationer under F-3. Men det är erfarenhet utifrån mina barn som har lätt för att få vänner, förstår att andra kan tänka annorlunda.

Under lågstadiet är det väldigt skönt att bo nära kompisar eftersom barnen i regel blir allt mer självständiga under de åren. Finns den möjligheten med skola 1 tycker jag det är ett argument.

Att småskyskonet tids nog kommer sluta på förskolan tycker jag också är något att ta hänsyn till. Kommer barnen gå samtidigt på skolan? I så fall vill ni ju antagligen ha båda barnen på samma skola, finns det något som talar för skola 2 då?

Jag hade också titta på sådant som lärbehörighet, elevhälsa och trivsel allmänt, inte kopplat till specifik årskurs (det kan nämligen vara väldigt klassbundet). Elevhälsa är kanske inte viktigt för er men alla påverkas indirekt eftersom brist på speciallärare och andra resurser riskerar att skapa mer jobb för läraren, sämre arbetsmiljö för barnen etc. Kan också vara intressant att veta om det är tvålärarsystem eller inte.

För oss var det självklart att välja den närmaste skolan trots att inga av förskolekompisarna började där.

Men socialt fick barnen betala ett pris. Först på våren var någon som frågade om ”playdates”. Det är inte lätt att ta sig in grupper där de andra har känt varandra sedan förskolestart.

Fördelarna med en skola nära för oss var
1) De nya kompisarna bodde närmare än de gamla.
2) Bättre skolväg så när kompisarna började gå hem ifrån efter mellis kunde våra barn göra likadant. De behövde inte vara kvar själva.

För oss var det självklart att välja den närmaste skolan trots att inga av förskolekompisarna började där.

Men socialt fick barnen betala ett pris. Först på våren var någon som frågade om ”playdates”. Det är inte lätt att ta sig in grupper där de andra har känt varandra sedan förskolestart.

Fördelarna med en skola nära för oss var
1) De nya kompisarna bodde närmare än de gamla.
2) Bättre skolväg så när kompisarna började gå hem ifrån efter mellis kunde våra barn göra likadant. De behövde inte vara kvar själva.
Håller med. För oss med en föräldragrupp som kände varandra och barn som kände varandra dröjde det år och nya inflyttade barn innan sådant fungerade bra. Om föräldrarna är ett team så är de inte så intresserade av att stötta nya kompisar till barnen o inte intresserade av att prata med andra på föräldramöten.

Håller med. För oss med en föräldragrupp som kände varandra och barn som kände varandra dröjde det år och nya inflyttade barn innan sådant fungerade bra. Om föräldrarna är ett team så är de inte så intresserade av att stötta nya kompisar till barnen o inte intresserade av att prata med andra på föräldramöten.

Vilken tråkig erfarenhet. Vi flyttade till en helt ny stad (en plats där alla känner alla sedan urminnes tider) och vi har blivit så väl mottagna. På bara några få månader har barnen fler kompisar än någonsin och andra föräldrar är så trevliga och inbjudande. Mycket bättre än staden vi flyttade ifrån. Skillnader inom landet alltså!

Vilken tråkig erfarenhet. Vi flyttade till en helt ny stad (en plats där alla känner alla sedan urminnes tider) och vi har blivit så väl mottagna. På bara några få månader har barnen fler kompisar än någonsin och andra föräldrar är så trevliga och inbjudande. Mycket bättre än staden vi flyttade ifrån. Skillnader inom landet alltså!
Säkert, absolut, vi trodde nog att det skulle vara supertrevligt i den här villamattan. Men blandade hyreshus, bostadsrätt området vi var i tidigare var mycket mer trevligt och mycket mindre misogynt. (det var väldigt mycket mammapappabarn här, med sociala medie vänlig inredning och beteende, trots att flera är högt utbildade, förra området var kvinnliga brandmän och manliga sjuksystrar och allt möjligt blandat och härligt blandade luciatåg, här var det mer håll dig till ditt kön och håll käften. Läs inte böcker och håll inte på med fantasilekar på förskolan. -typ fröken -ditt barn leker katt" :arghh: till och med vid matbordet, gör någonting. Man bara O_o du vet att det är normalt vad? Och btw om barnen läser så lite att de inte kan fantasilekar borde ni läsa för dem. Inbillar mig faktiskt att jag lyckades påverka dem till att läsa sagor.)

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 490
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar