Välja hund

Sv: Välja hund

Jag vill ju inte att hunden ska bli understimulerad, kommer innte göra så mkt mer än agility (1-32 ggr/vecka) ,dagliga promenader,ha med den överallt, va me i stallet och på ridturen, å va kompis liksom.. det kanske blir för lite aktivitet för en kelpie...

Om det är vad du tänkt stimulera din hund med så råder jag dig till att välja bland sällskapsraserna och stryka både jakt- ( spaniels/retrivers) bruks-(schäfer,rottweiler,doberman) och vallraserna ( kelpie,border collie )


Lycka till i sökandet efter rätt ras
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hund

Vad tycker du (Calazirya) (även andra)verkar vara en bra ras för mig då???
 
Sv: Välja hund

Spetsar är överlag skälliga men på olika sätt. VI har två just nu, en Finsk spets och en Jämthund. Finnspetsen infriar alla fördomar man kan ha om skälliga spetsar, ahn skäller på allt och alla och har alltid gjort. Kunde behövts en del dressyr men pappa har inte tagit tag i det ordentligt. Jämten däremot skäller väldigt lite och i princip bara när hon är i hundgården och något "intressant" händer.

Tidigare Finnspetsar har inte alls varit så skälliga som nuvarande så det beror ju mycket på individen hur de är. Nu har jag inte någon som helst erfarenhet av den isländska modellen men är de som spetsar överlag så är det rätt skarpa hundar med ett visst mått av skällande. Jämte undantagen till viss del. Gråhundarna är mer typiska spetsar.
 
Sv: Välja hund

hej!

Jo,håller med om att det är lite svårt att få fram info om lapphundarna. Jag är väldigt intresserad av den lapska vallhunden och tror att det blir en sån som nästa hund. Har sökt runt så mycket jag kunnat,och har nu tagit steget att ta kontakt med olika uppfödare,och insett att det faktiskt är det bästa,uppfödarna här i Sverige som föder upp lapsk vallhund(lvh) är väldigt trevliga och hjälpsamma!
är du intresserad jan jag skicka ett meddelande till dig med deras mejladresser.
Men jag kan berätta lite kort om vad jag har lärt mig om raserna.
Ingen av dem ska vara överdrivet viltintresseserade,de är ju renvallare från början(och delvis fortfarande,iaf lvh!). Från början var det så att den finska vallhunden mer var runt gården och vaktade och gjorde kortare "uppdrag",de är kortare och kompaktare och är vad jag förstår inte riktigt lika uthålliga som lvh, som är en utpräglad travare,en långdistansare.
MEN till skillnad från andra vallhundar,som ofta har en lite strssad läggning,är en lapska vallhunden en LUGN vallare! Den är pigg på att vara med när du ber om det! Den klarar av att ta det lugnt nån dag då och då när du är sjuk eller så,vilket ju ibland kan bli knepigt med tex tollare som ofta kräver rätt mycket för att må bra.
kopierar in en liten bit av en text en av uppfödarna skickade:
Den lapska vallhundens egenskaper kan direkt härledas ur dess urgamla uppgift att valla ren. Centralt i dess mentalitet är intresset för att arbeta tillsammans med ägaren. Den är signalsäker, uppmärksam och förutseende, håller sig nära och springer inte bort. Lapsk vallhund har vallningsinstinkt, men inte en överdriven sådan. Den vallar inte ständigt allt och alla. Den arbetar, vallar, endast när den ska. Annars är den lugn till sin läggning. Detta gör den väl lämpad som vanlig familjehund.
låter underbart,eller hur!:idea:
 
Sv: Välja hund

Jag tycker rent generellt inte om att tipsa om raser ( Den enda ras jag brukar tipsa om är Schnauzer eftersom jag har lång erfarenhet av den )

Men sätt dig ner och titta i en rasbok ( eller på internet ) på de sällskapsraser som finns och bilda dig en uppfattning vars ras krav!

Lycka till
 
Sv: Välja hund

Det låter ju som en väldigt fin hund.... jag ska inte köpa någon riktigt n har kommit fram till att vänta till sommarn...tror att det är bättre att ta god tid på sig att välja så att det blir rätt...men den lappska vallhunden låter väldigt bra så jag ska försöka få fram lite mer info om dom..men jag återkommer till dig om jag skulle behöva mailadresser !!
Tack för tipset! hade nog aldrig tänkt på den rasen annars...
 
Sv: Välja hund

Jag har bara som flyktigast träffat en sådan. Hon verkar lugn och trevlig, men hon har också en mycket lugn och erfaren matte också. Så man vet ju inte hur "smittad" hon är :) Om jag träffar henne på årsmötet om TVÅ månader så kan jag göra efter lite mer om rasen! Alltid kul att höra mer personliga reflektioner...
 
Sv: Välja hund

Jag har ingen erfarenhet av dessa hundar, men jag har läst mycket om hundar och hundraser och kan lite om det.:smirk:

Du verkar gilla sällskapshundar, och långhåriga hundar. Egentligen finns det ingen som kan säga hur hunden är eftersom alla indevider är olika, men de du har räknat upp är ju vallhundar, och jag har en familj som jag känner som har haft flera vallhundar, och de har varit ganska tjuriga, nu är det inte alla som är det. Det beror på hur man uppfostra dem också.
De hundar du har valt är väldigt smidiga och snabba, så de lämpar sig väl till agillity. Och även när du är ute och rider tror jag att de är bra, hästar är ju ganska snabba de me.
Men jag har en annan hundras som jag tänkte tippsa om, kanske ingen som du tänkt på men ändå, Jack Russell. De är också ganska snabba och smidiga, men inte så stora som du tänkt dig.
Och själv har jag foxterrier, och min egna hund Fixa, hon är extremt smidig och hur snabb som helst. Mycket liv i henne. Men hon är ganska olydig och gör som hon själv vill, ändå är jag väldigt sträng mot henne,eftersom hon bara är unghund ännu. Men om man kan få dem att lyssna kan de bli den perfekta agillity-hunden. Och måste tilllägga att hon är den gosigaset hunden som finns!

Detta är vad jag tycker, tror.:o
 
Sv: Välja hund

gör så!:)
har även en del bra artiklar om lvh så det är bara att höra av dig om du vill ha dem!
Eftersom lvh finns i så liten skala i Sverige är det nog bra att vara ute i god tid och ta kontakt med uppfödare,de har ju inte kullar så ofta. På http://www.slk.nu/ kan du se planerade kullar under våren iaf.
http://www.tjelvar.nu finns en del bilder och info om rasen.
/malin
 
Sv: Välja hund

Den jag tycker skulle passa dig bäst är väll pudel då dom är pigga, lättlärda och och om du väljer mellan pudel så är den i en bra stolek för att följa med på uteritter men inte för stor för agility.
Och om du inte skall ställa ut så behöver du inte ha nån avnserad klippnig.

Men Dalmatirnen har ju alltid varit hund man förknipar med hästar och även dom är lätt att lära grunderna i lydnad och dom är lite lugnare en pudeln.

Kram
 
Sv: Välja hund

Mitt intryck av Jack russels(har inte träffat jättemånga) är att de gör lite som de själva vill... och inte är så intressserade av vart sin husse/matte håller hus och därför kanske svår att ha med när man rider och så...men man ser ju att de är duktiga på agility så...
Pudlar har jag tyvär lite svårt för (varför vet jag inte) men jag tycker inte att de är så himla fina ...de ser så himla tillgjorda ut... nej jag vet ärligt talat inte varför men tror inte att jag vill ha en sådan.
Dalmatiner vet jag inte så mycket om men jag har inget emot dom...
 
Sv: Välja hund

sysh skrev:
Mitt intryck av Jack russels(har inte träffat jättemånga) är att de gör lite som de själva vill... och inte är så intressserade av vart sin husse/matte håller hus och därför kanske svår att ha med när man rider och så...men man ser ju att de är duktiga på agility så...
Pudlar har jag tyvär lite svårt för (varför vet jag inte) men jag tycker inte att de är så himla fina ...de ser så himla tillgjorda ut... nej jag vet ärligt talat inte varför men tror inte att jag vill ha en sådan.
Dalmatiner vet jag inte så mycket om men jag har inget emot dom...

Där har jag ett helt annat intryck. jag vet knappt någon ras som har så familjetokiga individer. De JR jag har träffat har haft stenkoll på sin ägare och gärna också försvarat dem mot allt ont i världen.

Men det finns andra här på forumet som har egen erfarenhet av JR, så det är nog bättre att fråga dem. Geezer kan till exempel rasen.

Jag tror att en shetland sheepdog från en bra kennel skulle kunna passa dina önskemål ganska bra, bortsett riktigt långa ridturer.
 
Sv: Välja hund

okej:) jag har ingen jättestor erfarenhet av dom men det tål att kolla vidare på jack russels.
Men orkar en så liten hund följa med på en ridtur (ca 5-6 km )
Jack russels är väldigt fina å det kanske är ett alternativ :banana:
Är ju bara lättare i vardagen med en liten hund...
finns det någon som kan förklara skillnaden på Parson Jack Russel och bara Jack russel ? är det samma ras ??

Sedan finns ju den dansk-svenska gårdshunden. Hur e den jämfört med en Jack russel???
 
Sv: Välja hund

sysh skrev:
okej:) jag har ingen jättestor erfarenhet av dom men det tål att kolla vidare på jack russels.
Men orkar en så liten hund följa med på en ridtur (ca 5-6 km )
Jack russels är väldigt fina å det kanske är ett alternativ :banana:
Är ju bara lättare i vardagen med en liten hund...
finns det någon som kan förklara skillnaden på Parson Jack Russel och bara Jack russel ? är det samma ras ??

Sedan finns ju den dansk-svenska gårdshunden. Hur e den jämfört med en Jack russel???

Jag tror att en JR klarar i princip hur mycket som helst. De är avlade för jakt och du kan inte ha en jakthund som lägger av efter en halv dags jobb.

Parson Jack russell är den mer högställda, kvadratiska. Den som bara heter Jack Russell är mer rektangulär. Det är två skilda raser. Jack russells finns också i tre olika hårlag. Strävhårig, släthårig och något "mitt-emellan" som kallas för broken. En strävhårig hund fäller inte, så den får du trimma.

Den dansksvenska gårdshunden skall ha liknande karaktär som en JR, men om jag inte är felinformerad så är de mjukare i sinnet. martha här på forumet har en dansksvensk gårdshund. Jag vet att hon är otroligt förtjust i sin hund.
 
Sv: Välja hund

Pudel behöver inte se tillgjorda ut, jag skulle chansa på att du sett enbart pudlar i så kallad utställningsklippning = lejonklippning?

Pudlar som klipps över hela kroppen så att säga är vackra och de Pudlar som jag träffat på har alla haft en sak gemensamt, de har varit otroligt följsamma...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp