Välja hund

Sv: Välja hund

Shetland sheepdog, trevliga om du hittar en som inte är rädd


har de lätt för å bli försiktiga ?? å rädda ??

kelpie, Underbart temperament, lagom pigg och jätte lättlärda
tror du att en kelpie skulle kunna passa ?? de ser så himla goa ut tycker jag..det enda som jag tror kan va jobbigt är om dom blir under stimulerande..men vad jag har förstått så är de sin ägare mkt till lags... HÄRLIG HUND !!! skulle jag tro...
vadtrorni om en kelpie??

_____ ____
Ang. cocker spaniel så hade min farmor en sådan när jag var liten å hon var väldigt sur och bitsk...så jag har ett dåligt minne av dom..hehe.. men de kan säkert vara väldigt trevliga...

Tollare verkar det vara delade uppfattningar om.

____ _____ ______
En annan grej är att jag inte vill ha för mesig hund eftersom jag är ille..inte så kul å komma med en papillion då...de är ju fina å så...men ändå..vad får andra för intryck av det ??
Vad skulle ni få för intryck av det...?
En schäfer kanske kunde passa..nej.. föresten de är kanke svåra å ha med när man rider...
oj va ja snackar skit nu ...men skriva hjälper i fnderingarna..
 
Sv: Välja hund

Jag skulle stryka Kelpie, Australian Shepherd och Bordercollie direkt, de kräver för mycket jobb vad jag kan se efter dig. Har kelpie själv så jag vet nog vad jag pratar om tror jag...

Jag skulle rikta in mig på en spaniel eller retriever i lämplig storlek - Welsh springer spaniel, Engelsk springer spaniel, golden, labbe, ev flat...
 
Sv: Välja hund

sysh skrev:
Shetland sheepdog, trevliga om du hittar en som inte är rädd


har de lätt för å bli försiktiga ?? å rädda ??

kelpie, Underbart temperament, lagom pigg och jätte lättlärda
tror du att en kelpie skulle kunna passa ?? de ser så himla goa ut tycker jag..det enda som jag tror kan va jobbigt är om dom blir under stimulerande..men vad jag har förstått så är de sin ägare mkt till lags... HÄRLIG HUND !!! skulle jag tro...
vadtrorni om en kelpie??


_____ ____
Ang. cocker spaniel så hade min farmor en sådan när jag var liten å hon var väldigt sur och bitsk...så jag har ett dåligt minne av dom..hehe.. men de kan säkert vara väldigt trevliga...

Tollare verkar det vara delade uppfattningar om.

____ _____ ______
En annan grej är att jag inte vill ha för mesig hund eftersom jag är ille..inte så kul å komma med en papillion då...de är ju fina å så...men ändå..vad får andra för intryck av det ??
Vad skulle ni få för intryck av det...?
En schäfer kanske kunde passa..nej.. föresten de är kanke svåra å ha med när man rider...
oj va ja snackar skit nu ...men skriva hjälper i fnderingarna..

Tollare är ju trevliga med ett vaket utttryck! som en piggare Golden bara..

Schäfer är också ett bra alternativ men välj då inte räkschäfer som bara är till för utställning o inget annat!

kelpie, är sköna också något mer stressiga o uppe i varv o rätt så krävande av sin förare
vilket jag inte upplevt Tollaren att vara ens i närheten av.
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hund

Jag har ännu inte träffat en genomtrevlig Tollare. Jag har blivit biten av tre hundar, svensk lapphund, storpudel och tollare.

Enligt rasklubbens sida kan man läsa detta:
Envis, intelligent, arbetsglad, lättlärd, rolig, krävande, pigg, glad, viljestark, slug, intensiv, lurig och reserverad. Ja, detta är bara några av de beskrivningar som man hör om "tollaren", den minsta av våra retrieverraser.

----------------------

Tollaren är, som sagt, en mycket självständig, intelligent och ofta envis hund som kräver mycket av sin förare. Den som inte känner till tollarens karaktär och temperament kan bli förbryllad och till och med avskräckt i sina försök att träna en av dessa hundar. "Behandla en Tollare som en Labrador eller Chesapeake och du står där med en åsna" lär James B Spencer, en internationellt känd expert på retrievers, en gång ha sagt.

Tollaren är alltså ingen "latmanshund". Den som inte är beredd att ägna mycket tid åt sin hund, inte bara genom promenader, utan även i form av mental stimulans, bör se sig om efter en annan ras. Om du däremot är intresserad av att arbeta med din tollare och lägga ned stora delar av din tid åt hunden, kommer du att få en utomordentligt trevlig familjemedlem och kompis som länge kommer att förgylla din och din familjs tillvaro.

Jag tror att de har större anlag än ett par tävlande hundar.
 
Sv: Välja hund

Vilken skillnad från Kelipe till Kelipe då:)
Vi känner en som har 3 st + att hon fött upp så jag träffar 2 av valparna också. Och visst nog vill dom springa och träna m.m. men inte verkar dom behöva jätte mycket aktivering (tycker jag)
Och dom är ju så lugna inomhus! Dom ligger alltid och sover när man är och hälsar på:D

Men det är ju alla individer. Själv har jag ju en Briard & jag tycker väl inte att det är en passande första hund, för dom är ganska hårda i sättet och gillar att jobba. MEN min tjej är världens mjukaste och lättsammaste, så hon skulle lätt passa som första hund:D
 
Sv: Välja hund

Efterden därr beskrivningen av Tollare så vet jag inte om jag vill ha en sådan.. envis å så har jag nog svårt för...vill ha en väldigt tillags hund...
Kelpie verkar många ha lika uppfattningar om... så vet inte riktigt vad jag kan tro..
Schäfer är ju som sagt också ett alternativ men den är ju dock ngt större... man har uppfattningen av att den är ganska hård men har de senaste månaderna lärt känna en riktigt trevlig schäfer..

De hundar som fortfarande är kvar är väl:
Kelpie
schäfer
retrivers av olika dess slag
sheltie'
Australian sheepheard

Ang. Briarder så har min moster Briard -kennel och jag tror att de flesta av dom behöver en ganska fast hand och hård dressyr... tycker också att de är lite stora..
 
Sv: Välja hund

Det är väl vilka linjer man köper efter:) ?
Som sagt, hon som föder upp som vi känner vallar inte med sina. Hon har vallat med en hon hade förut men den var då inte spec. intresserad.. Dom var tvungen att bygga upp ett intresse, det fanns inte spec. mycket från början...

Men jag vet ändå inte helt säkert:D
 
Sv: Välja hund

kanske finsk lapphund eller lapsk vallhund kunde va nåt?
den finska lapphunden
a_aitik2.jpg
Är mer kort och kompakt
medan den lapska vallhunden
n_tajo2.jpg
är mer en långdistansare,som ju då säkert pasar utmärkt för ridturer!

Du kan läsa mer om raserna här: http://www.slk.nu/
 
Sv: Välja hund

De var väldigt fina !! Men tycker fortfarande om Kelpie men det verkar finnas väldigt olika åsikter om hur dom egentligen är...:confused:
jag vill ju inte att hunden ska bli understimulerad, kommer innte göra så mkt mer än agility (1-32 ggr/vecka) ,dagliga promenader,ha med den överallt, va me i stallet och på ridturen, å va kompis liksom.. det kanske blir för lite aktivitet för en kelpie...
annars ligger ju sheltin mig varmt om hjärtat men de kanske är lite för små.. :confused: men vad man kan läsa om dom så är de väldigt härliga hundar...
lapsk vaallhund och svensk lapphund var ju ett alternativ men dom fr jag intefram så mkt information om...
schäfer får man intrycket av att nästan endast vara "polishundar" lite hårda och aggresiva... :crazy: så jag vet inte riktigt... är väl inte i stress efter att få fram rätt ras ..menmen....
jaja får fundera...:banana:
 
Sv: Välja hund

Visst finns det Kelpies som skulle klara sig på det du har att ge. Men hur ska du veta det innan? I så fall så ska det ju vara en äldre hund som man redan vet är lugn. Men att köpa och chansa att just den hunden klarar sig på det känns lite bakvänt. Hellre då att direkt satsa på en ras som har mycket större förutsättningar för att bli så som du vill ha den. Sen ska man tänka på att hundar som inte har kvar sitt vallintresse kanske också har mist andra fina egenskaper. De egenskaper man uppskattar går ofta hand i hand och det är inte säkert att det trogna "flockintresset" finns kvar om man inte prioriterar samarbetsvilja och vilja att arbeta för och med sin förare.

Ett annat alternativ som jag glömt bort som jag personligen är väldigt förtjust i är ju Korthårig collie! Det krävs kanske lite tur och lite arbete att hitta en bra hund, men du kan ju iaf läsa om de på rasklubbens hemsida :D Det kostar inget ;) Nä det där få rjag ta tillbaka... Det var den bedrövligaste rasklubbsidan jag har sett... Man får nog leta på annat ställe...
 
Sv: Välja hund

Men inte direkt enkla egentligen. De som finns på ÖBK stresspiper och många tollare har enormt stort aktiveringsbehov. Att de är apportörer märks tydligt. De nöjer sig sällan med bara ridturer och att vara sällskapshund.
 
Sv: Välja hund

Någon som minns vad Fraggel_tess har för ras. Elektra köptes ju med kraven att hunden skulle vara följsam och lättlärd och kunna hänga med på allt. Undrar om det inte var någon Lapsk vallhund eller något liknande.

Om jag kommer på vad det var för ras ska du definitivt kolla närmare på den.
 
Sv: Välja hund

Mmm jag brukar också tänka på henne när de pratar rasval... Men jag minns aldrig vad hon är för ras och om hon är som jag föreställer mig!!
 
Sv: Välja hund

Har för mej att det var en finsk lappe iaf... va själv inne på den rasen innan jag köpte tuffsan.
 
Sv: Välja hund

Fann den här sidan om isländsk får hund och detta verkar vara en väldigt trevlig ras förutom att de varnar för att de är mycket skälliga och det är väl ett minus med alla spetsar har an ju hört..
http://www.skall.se/svensk/omrasen.php

annars måste jag ju säga att finsk lapphund är väldigt fin. Är det inget jakt i dom så dom sticker till skogen å så?

jag tycker att många spetsar verkar mkt tuffa är dom det ??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp