Välja hund

Vad ser du för för- och nackdelar med pinscher som förstahund?

Fördelar: Man får ingen mjukstart som hundägare, det är raka vägen ut i verkligheten och träna på ALLT vilket ger en rivstart i det nya livet med hund :angel: :up:

Nackdelar: Ganska många, ärligt talat. Särskilt om ni inte har tidigare erfarenhet och mest är ute efter en sällskapshund. Det är lätt att falla för den snygga förpackningen, tyvärr. Tror att de andra råttjägarna är mildare/enklare.

Min lilla skulle nog vara en perfekt sällskapshund så som han är nu, men han har en historik som mer eller mindre hysterisk och antalet timmar vi har lagt ner på att träna med honom för att han ska fungera i vardagen, inte göra utfall, inte bita, inte skälla, inte stressa... Det är många timmar. Hade hellre lagt dem på att träna sport, då hade jag haft en grymt bra sporthund.

Haha, det är ingen regel, du får gärna tipsa om din egna ras. Vill bara undvika fanatismen där man inte ser några baksidor alls med den egna rasen.
Men självklart är det okej att tipsa om sin egna ras.
Det är ju tips jag vill ha
:D
Nu är denna hund min första egna och bara 6 månader. Den baksida som jag kan tänka mig andra kan tycka finns med rasen är:
1. Pälsen - vill man ha den rastypisk ska den lejonklippas o resten vara långt= pälsvård samt mycket pinnar, smuts osv som dras in. Vår är lejonklippt nu men kommer sannolikt vara nerklippt i framtiden då jag inte är intresserad av att ställa ut. Sen kan nog en del tycka det ser lite ut som en "tanthund", min man tycker nog klippningen ger lite fjantigt intryck.;)
2. Storleken- många människor tycker att mindre hundar inte riktigt är annat än bjäbbiga, bortskämda fjantar. Men det tycker jag säger mer om dem än om hundarna. En hund är en hund trots allt.

Råttjägare fick mig att associera- har du funderat på terrier? Mina föräldrar har förut haft cairn terrier och det är en enormt trevlig ras! Men terrier är ju terrier, mer påhittiga o själständiga än de flesta sällskapsraser=kräver lite mer jobb med lydnaden. Min mammas äldsta var en UNDERBAR cairn, men en tuff individ och trodde definitivt han själv var i storlek rottweiler.
Tror west highland white terriern är något mildare/lugnare än cairn, men annars rätt lika.

Råttjägare fick mig att associera- har du funderat på terrier? Mina föräldrar har förut haft cairn terrier och det är en enormt trevlig ras! Men terrier är ju terrier, mer påhittiga o själständiga än de flesta sällskapsraser=kräver lite mer jobb med lydnaden. Min mammas äldsta var en UNDERBAR cairn, men en tuff individ och trodde definitivt han själv var i storlek rottweiler.
Tror west highland white terriern är något mildare/lugnare än cairn, men annars rätt lika.
Undrar om inte dessa generellt är för sävliga/svårmotiverade till träning för att vara så roliga att träna agility med.

Undrar om inte dessa generellt är för sävliga/svårmotiverade till träning för att vara så roliga att träna agility med.
Menar du cairn eller westie eller terrier överlag?
Cairn terrier är ju definitivt INTE sävliga! Däremot krävs en del lydnadsarbete/motivation. Vi gick på agility med morsans, bara som rolig grej dock. Hade jag varit mer intresserad o lagt mer tid på den äldsta (jag var vuxen o bodde inte med mina föräldrar längre) tror jag det hade kunnat gå rätt hyfsat, men.. ja, nåja, terrier är ju terrier som sagt o även den mest lydiga kan säkert stänga av öronen oftare o mer än en pudel, vallhund eller dylikt. Rent generellt.

Jag har som sagt inga förkunskaper men har fått för mig terrier kanske är lite svårare som förstahund, men jag vet inte om det är så.

Menar du cairn eller westie eller terrier överlag?
Cairn terrier är ju definitivt INTE sävliga! Däremot krävs en del lydnadsarbete/motivation. Vi gick på agility med morsans, bara som rolig grej dock. Hade jag varit mer intresserad o lagt mer tid på den äldsta (jag var vuxen o bodde inte med mina föräldrar längre) tror jag det hade kunnat gå rätt hyfsat, men.. ja, nåja, terrier är ju terrier som sagt o även den mest lydiga kan säkert stänga av öronen oftare o mer än en pudel, vallhund eller dylikt. Rent generellt.
Beror på vad man jämför med kanske. De cairnterriers jag sett på agilitytävlingar har gått väldigt långsamt. Westie tror jag inte jag har sett alls, men min bild av rasen är att de gillar att gå lugna promenader och mysa med familjen, inte träna?
Sedan kan det så klart finnas undantag!

Whippet? Eller är de för stora?

Noll pälsvård i princip, fäller sparsamt och är ganska lätta att ha att göra med över lag.

Beror på vad man jämför med kanske. De cairnterriers jag sett på agilitytävlingar har gått väldigt långsamt. Westie tror jag inte jag har sett alls, men min bild av rasen är att de gillar att gå lugna promenader och mysa med familjen, inte träna?
Sedan kan det så klart finnas undantag!
Ah, långsamt menar du. För mig är sävlig= loj, ointresserad, kanske lite "lat" och det tycker jag väl inte kategoriserar en cairn.
Westie känner jag inga, men fått intrycket och läst att de är betydligt lugnare i temperamentet än en cairn.

Jag har som sagt inga förkunskaper men har fått för mig terrier kanske är lite svårare som förstahund, men jag vet inte om det är så.
Det är nog vettigt tänkt. Men jag tror du får tänka lika om pinscher! Men det har ju framgått i tråden innan.

Jag tror ni gör rätt som söker sällskapshundsras!

Ah, långsamt menar du. För mig är sävlig= loj, ointresserad, kanske lite "lat" och det tycker jag väl inte kategoriserar en cairn.
Westie känner jag inga, men fått intrycket och läst att de är betydligt lugnare i temperamentet än en cairn.
Ah! Nej, långsam menade jag, inte ointresserad. Tycker det verkar vara mysiga familjehundar och kanske är de mer lagom för barn att träna!

Det är nog vettigt tänkt. Men jag tror du får tänka lika om pinscher! Men det har ju framgått i tråden innan.

Jag tror ni gör rätt som söker sällskapshundsras!
Ja, den ska i första hand vara en sällskapshund. Det är nummer 1, 2 och 3.
Agilityn är mest för att det ska vara roligt, det är inte superviktigt eller avgörande i valet...men vi vill kunna leka, jogga, köra agility på kul-nivå iaf...så en fransk bulldogg är kanske inte på tapeten

Ja, den ska i första hand vara en sällskapshund. Det är nummer 1, 2 och 3.
Agilityn är mest för att det ska vara roligt, det är inte superviktigt eller avgörande i valet...men vi vill kunna leka, jogga, köra agility på kul-nivå iaf...så en fransk bulldogg är kanske inte på tapeten

Fransk bulldogg, mops eller boston terrier (som går som terrier, men faktiskt är en utpräglad sällskapshund, mina föräldara har en sån numer) har jag intrycket av är mycket roliga, trevliga raser. MEN för mig går de bort pga att de är trubbnosiga. Jag vill inte stödja avel av såna raser där så mycket problem finns pga utseendet.

Medel - Mittelspitz? =)
Visserligen fällperioder, men åtminstone Jag upplever att en fällande spets är betydligt lättare att hantera än konstanta små stickelhår.
Annars kanske en papillon eller phalene så länge ni verkligen vill prova på lite aktiviteter tillsamans, för de är pigga krabater!
Chinese crested?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 441
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Hej! Helt ny här på forumet och skulle vilja få lite tips på olika raser som kan passa mig! Jag har en blandrastik på 18 månader och...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: Lisojo
·
Hundavel & Ras Nu är det dags att införa en hund i min och sambons liv. Men velar mycket bland raser. Vill helst ha en renrasig då man mer vet vad man...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Ja, ni som varit här ett tag vet att jag har en dvärgpinscher, numera tre år, och kastrerad. Är jättenöjd med mitt rasval, men om det...
2
Svar
38
· Visningar
3 238
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet