Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Sv: Ännu en såndär välja-hund-tråd ;)

Ja, ni som varit här ett tag vet att jag har en dvärgpinscher, numera tre år, och kastrerad. Är jättenöjd med mitt rasval, men om det blir en hund till, får det bli en annan ras. Framförallt eftersom två pinnar lätt stirrar upp varandra lite väl mkt :-)

Ärsh, vaddå att de stimmar upp varandra?
Jag har haft fyra pinnar under ett och sama tak, och det var inte mer stim då än nu då jag bara har två. (och några andra hundar till ;))
En Dp tycker jag. :D

Annars kan en DSG eller kanske en russel vara passande?
Är ju inte jätte mycke större och alerta smarta hundar.

hunden är ju vad du gör den till (visst har du vissa rasrelaterade grejor) så kör på och bli en ledare i flocken:idea:

Ja, dp i alla ära, men just min hund är ganska rädd (framförallt för främlingar), och inte alls lugn när vi har paus i hundträningen. Han har koll på exakt allt, och slappnar inte av, skakar o har sig. Kanske är det inte sån rasen är, men han är från A-kullen, och är väl ett experiment på så vis ;)

Visst är hunden vad jag gör den till, men det kan ju va lättare eller svårare :) Jag är ledare i flocken ;)

Oj, tack för alla förslag! Frågade tränaren idag, o han tyckte typ lagotto eller mellan/stor pudel skulle passa mig :S Lagotto har jag alltid gillat, men inte ens tänkt på när det i detta tillfälle! Pudlar vrkar sk*thärliga, men de är ju stora, eller i alla fall större än jag tänkt mig :-)

Cairnterriers har för mig alltid varit så...ruffiga, på ngt vis... Ser lite ut som en hemlös gaturkorsning. Men jag har å andra sidan aldrig träffat ngn direkt mer ingående. Ska kolla upp detta!

Ingen som har blandras-förslag?

Lagotto skulle jag INTE ha tagit om jag inte ville ha en hund som "stissade upp" den andra. DÄR kan man snacka om energiknippe!
Sällan jag har träffat hundar med så mycket energi..och då är ja bekant med både en uppfödare och tre andra familjer som har rasen (från helt andra uppfödare). Jag tror att du hade gillat cairn, det är hundar med mycket personlighet och schysst av o på knapp! Finns i många färgvarianter dessutom!

liz400.jpg

Det måhända...men å andra sidan är du ju öppen för just en sådan?

:angel:

Javisst :rofl: Jag menade mest att man är så utseendefixerad att jag inte ens övervägt cairn, just pga detta! Det är ju egentligen sak samma hur de ser ut, så länge de ÄR som man önskar.;)
Får nog lära mig trimma, det har jag inte lust att lägga pengar på:smirk:

En DSG tål väl at tänka på?
Här är en sammanfattning om rasen från www.gardshund.se

En gårdshund behöver pga sin påhittighet och sitt livliga temperament att ha en uppgift. Med lagom dos av kärlek, mat, motion och aktivering får du en kamrat som gör allt för sin matte/husse. Liten, pigg, frisk och sund - dansk/svensk gårdshund.

*En gårdshund är en trevlig familjehund som kräver delaktighet och aktivering.
*En gårdshund är en hund att ta med sig på alla former av spännande äventyr.
*En gårdshund blir med vänlig och konsekvent behandlig den trognaste kompis man kan önska sig.
*En gårdshund älskar närhet och blir den bästa sängvärmare du kan få.
*En gårdshund är väldigt mångsidig och kan användas till agility, freestyle, lydnad, spår etc.

Min tjej
CIMG0134.jpg

CIMG7097_nila_redigerad.jpg

En DSG tål väl at tänka på?
Här är en sammanfattning om rasen från www.gardshund.se

En gårdshund behöver pga sin påhittighet och sitt livliga temperament att ha en uppgift. Med lagom dos av kärlek, mat, motion och aktivering får du en kamrat som gör allt för sin matte/husse. Liten, pigg, frisk och sund - dansk/svensk gårdshund.

*En gårdshund är en trevlig familjehund som kräver delaktighet och aktivering.
*En gårdshund är en hund att ta med sig på alla former av spännande äventyr.
*En gårdshund blir med vänlig och konsekvent behandlig den trognaste kompis man kan önska sig.
*En gårdshund älskar närhet och blir den bästa sängvärmare du kan få.
*En gårdshund är väldigt mångsidig och kan användas till agility, freestyle, lydnad, spår etc.

Min tjej
CIMG0134.jpg

CIMG7097_nila_redigerad.jpg

Men kan dem verkligen ligga o ta det lugnt bland folk o rörelse?? Det kan inte min hund, och jag tror DP och DSG är ganska lika på det viset, Kanske har jag fel?

Oj, tack för alla förslag! Frågade tränaren idag, o han tyckte typ lagotto eller mellan/stor pudel skulle passa mig :S Lagotto har jag alltid gillat, men inte ens tänkt på när det i detta tillfälle! Pudlar vrkar sk*thärliga, men de är ju stora, eller i alla fall större än jag tänkt mig :-)

?

¨Varför inte en dvärgpudel då. Är i samma storlek som en dvärg pincher. En helt underbar ras. Jag har en dvärgpudel och han är en helt underbar hund. De har verkligen en av och på knapp.

Senast ändrad av en moderator:

ALLA hundar kan läras att ligga stilla bland folk i rörelse. t o m min loke som jämt ska lägga näsan i blöt. jag upplever DSG'n som ganska balanserad, alltså med nerverna under kontroll. DP'n har väl aningen mer nerver utanpå kroppen, men också dem kan man lära att varva ner.

men vill du ha en lugn sällskapshund till enbart promenader och lättare träning kanske du ska titta på andra raser.

cairns har jag enbart positiva erfarenheter av, fast de är för slöa för min smak. vill man inte ställa ut går det att trimma ner dem så de ser ut som borderterriers, men så "ska" de inte se ut egentligen.

dvärgschnauzern är en härlig ras och min favorit bland de mindre, men de är/ska vara relativt energiska.

Kolla upp Whippet mer!! Helt underbar ras, kan inte tänka mig någon annan ras längre! En gång Whippet alltid Whippet! Lycka till med ditt hundval!

Kan inte annat än hålla med. EN GÅNG WHIPP, ALLTID WHIPP:D Finns ingen härligare och mer underbar hundras än dessa. Alltid med och aktiva och lugna inne. Ingen jobbig päls, skadefri hundras och så superhärlig i temperamentet...och dessutom en oerhört SNYGG hundras:angel:

Har btw inga som helst problem att motivera min whipp till träning, men krävs lite andra metoder än till "brukshundar". Lite mera clown och lite mera godsaker,hihi! Men funkar till det mesta, vardagslydnad/agility/lure coursing/utställning/race/spår!

Senast ändrad:

engelsk staffe :love:
Bra höjd, tålig ras, äckligt kärvänliga, jätte sociala, älskar barn, väldigt positiva till arbete och påhitt, soffpotatis och en underbar sängkompis :love:

Men kan dem verkligen ligga o ta det lugnt bland folk o rörelse?? Det kan inte min hund, och jag tror DP och DSG är ganska lika på det viset, Kanske har jag fel?

Ja visst kan de det. Om du lär dem.. Min tjej har haft lite jobbigt med det men nu börjar hon på att lära sig.. även om hon inte sover så ligger hon still om jag säger till henne. Nu är hon nyss fyllda 1 år så jag är helt övertygad om att när hon är klar sover hon i alla lägen.

Så länge hon får sin motion o lite hjärngympa så är hon nöjd o skulle lätt sova bort resten av dagen. Vi är ute ca 2 timmar om dagen, varav 1 timme effektiv promenad. Ibland blir det naturligtvis mer, men 2 timmar är minimum för oss. Efter fm-prommisen på 1 timme sover hon oftast flera timmar sen. Gärna i soffan, sängen eller i mitt knä :D:love:

De dsg jag träffat är väldigt 'på' när det händer något o däremellan vilar de. Om du kollar på en utställning så är det ganska lugnt kring deras ring. Sällan några skall o bus där.. de flesta ligger ner eller sitter i mattes knä o kollar in vad som händer.

De är precis som pinchern när det händer något o hoppiga som dem, men lugnare i temperamentet. En dsg är dessutom naturligt förarveka o man behöver aldrig ta i med dem. Räcker att ändra tonläget på rösten så viks öronen bakåt o de lyssnar.

Men samtidigt är de självständiga o egensinniga, så man måste hålla en viss balans. Många har även jakt i sig o det måste man vara medveten om annars sticker de. (det är naturligtvis olika individer, alla har inte jakt i sig) Dock är de kortdrivande o kort i söket så om de lyckas försvinna är de aldrig borta länge.

Läs gärna på www.gardshund.com eller titta in på www.dsgnemo.se så ser du hur vardagen med en gårdis kan vara.

Lycka till oavsett vilken ras du väljer!

//Helena som är partisk o verkligen älskar denna ras

Senast ändrad:

Ja, då är det pudel, cairn eller dsg...
Pudel hade nog passat mig iofs. Kan till o med tänka mig ha en stor, men vill ju kunna tävla agility, det är lättare med små raser. Så dvärgpudel kanske??

Kan tillägga att det är först runt år 2013 detta rasvalet träder i kraft ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 864
Senast: Riru
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Nä, men ärligt talat behöver jag lite tips och nya ideer angående rasval. Vi bor på en liten gård, har 2 hästar, höns, och katter...
Svar
15
· Visningar
1 815
Senast: Ace
·
Hundavel & Ras Hej alla! Det va längesen jag var här nu, men ni "äldre" kanske minns mig :-) Jag hade dvärgpinschern Arne, som tyvärr fick somna in...
Svar
4
· Visningar
1 165
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama