välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 932
M

MissCrazy

Ytterligare en välja hingst tråd.

Har ett sto jag funderar på att betäcka. Ev i år, men troligast nästa år, då jag vill vara i god tid.

Hon är ca 155cm, 12 år, haft ett föl som tävlar hoppning (ponny)
e. Primör 696 ue. Trainers Seat xx 808 , uu. varmblod
Var meningen att hon skulle tävlas i hoppning, men passar tyvärr inte som tävlingshäst..

Rör sig trevligt, hoppar ganska bra. Trevligt temprament, något bestämd dam dock, och det märks att hon är ett sto.

Är rätt så kort och grov, behöver nog en hingst som förädlar..
så där rök väl mina chanser på både Quite Easy och Robin :smirk:

Hingsten ska helst stå i Skåne. Avkomman får gärna bli stor, och ändamålet är hoppning.

Har tyvärr inga ordentliga hoppbilder.

http://i100.photobucket.com/albums/m21/intrusive1/Pralin93.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m21/intrusive1/pallen.jpg

http://i100.photobucket.com/albums/m21/intrusive1/Pralin34-1.jpg

Pralin125.jpg

Sv: välja hingst

Hihi, som jag skrev i en annan tråd, så hejjar jag ju för Careful :love: Våra ston verkar ganska lika, förutom att mitt sto är högrest men långlinjerad och redan är ganska ädel, men liten till växten. Ganska skarp dam som behövde förbättra tekniken, gångarter (rubbet :angel: ) Careful har ju det mesta man kan önska sig; bra temprament, mkt bra teknik, bra gångarter, ganska korrekt exteriört (lindrigt parallell förskuten fram).

Har ett föl e honom som är helt underbar. Mkt vacker att titta på, bra temprament, mkt bra byggd med långa ben och väldigt musklad. Blir troligen runt 167-169 kan jag tänka mig.

Har betäckt med Careful iår igen (kommer dock inte behålla det fölet som kommer, fast beror på vilken som blir finast ;) :D )

men han står inte i Skåne va? Vill gärna se hingsten live.

Men Feliciano, hade han kunnat vara något?
Nån som vet hur stora avkommorna brukar bli? Själv är han ju inte så jättestor.
Var ligger stationen han står på?

Feliciano ger ofta lågställda avkommor, och mindre än genomsnittet. Dock bra ridbarhet och typ.

Mja, jag vet inte riktigtvar han står nu. Vanligtvis tror jag att han står i stockholms-området, men det är ju Tullstorp som har hand om seminen. Nu har han nämligen "ställts av" från tävlingsverksamheten tills i vinter når avels säsongen är slut, o vet därför inte var han står för tillfället (borde ju vara smidigast att ha honom på tullstorp förståss :angel: ) Går ju att ta reda på :)

Har tyvärr inte sett honom LIVE själv, bara på film..

Jag har sett och träffat Careful och han är verkligen en gentleman ! Mycket trevlig häst !

Men har de verkligen ställt av honom iår igen ? Jag vet att de eventuellt skulle göra det.

Han bor i Stockholm i vanliga fall, men jag vet inte hur det är under avelsäsongen.

okej.. vad sägs om Robin Z's son då? har hört att han inte ska ge sånna rejäla avkommor som Robin gör.

Eller nåt annat förslag? nån?

Nje, om du är rädd för det lite grövre så skall du nog inte titta på Robin och hans söner.

Men jag har inga bra idér, fast det borde vara enkelt....

Robin Z:s son godkändes förra året så det går ju inte att veta ännu vad han lämnar.

Jag skulle varmt kunna rekomendera dig CORLENSKY G, han har väl egentligen allt man kan önska sig av en hingst, typ , gångarter och enorm hoppförmåga. Dessutom har jag sett ett par mycket bra avkommor efter honom i år och han verkar förärva sig väldigt fint. Sedan kanske jag skulle kunna råda dig att titta lite närmre på Lucky Point, ädel och bra modell. Båda hingstarna är stationerade i skåne. Lycka till !

Men har de verkligen ställt av honom iår igen ? Jag vet att de eventuellt skulle göra det.

Jo, vi ringde dom och frågade, eftersom det var lite strul med att få fram sperma när han tävlade, och ville då vara säkra på att det kom sperma när vi behövde den. Då berättade dom att han hade tävlat färdigt för iår. Tycker iofs det är lite synd, för jag skulle gärna sett honom i Strömsholm eller Falsterbo i sommar :(

Uskudar kanske? Han är iofs inte heller så stor, men han finns nära, och har bra meriter.. har dock aldrig stött på nån avkomma till honom.

vill ha fler förslag som kan passa mitt sto

Elmshorn finns i Skåne.
En mycket fin hingst som ger avkommer med bra gångarter och bra hoppkapacitet. Har ett kanon sto e.Elmshorn och har sett många fina avkommer e honom.

vad är det för en hingst? hur stor är han och var står han?

Han står hos Helena Hugosson på Helitrop utanför Helsingborg, kan gå in på deras hemsida och läsa mer. Finns många trådar om honom här också.
Han Har gått svårhoppning och har 5 avkommor i världscupen är 1.69 m. Han har används mycket i avel utomlands där han är mycket uppskattad.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 916
Senast: Kisseninan
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 546
Senast: Stina12
·
Gnägg Hej hopp! Lisa heter jag och jag bor i Spanien sedan 6 år. Detta är jag och min häst Africano. Han är en PRE-hingst på snart 5 år och...
Svar
2
· Visningar
1 224
Senast: Speedway
·
Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka