Välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Moch
  • Startdatum Startdatum
M

Moch

Skulle gärna vilja veta hur ni tänker när ni väljer hingst till era ston. Hur vet ni att fölet troligtvis kommer att se ut/vara på ett speciellt sätt? Vilka gener är det som oftast styr, stoets eller hingsten? Har själv ett sto med dressyrstam och skulle vilja fortsätta den vägen. Men tyvärr är hon ganska liten och jag skulle gärna vilja ha ett föl som blir lite större. Hur ska jag välja då?

Sv: Välja hingst

Det man funderar över är väl:
+ Vad vill jag att fölet ska användas till som vuxen.
+ Har mitt sto något att tillföra aveln.
+ Vilka styrkor respektive svagheter har mitt sto, såväl exteriört, fysiskt och psykiskt. Var kritisk.
+ Ska avkomman säljas eller behållas.
+ Har hon haft föl tidigare och vad har det isf blivit?
+ Hennes härstamning.
+ Ev. egna meriter.

När jag väljer hingst:
+ Vad har den lämnat tidigare.
+ Vad har den för egna meriter.
+ Hur är den exteriört, fysiskt och psykiskt, kompenserar den mitt stos svagheter eller förstärker den i värsta fall.
+ Härstamning.
+ Storlek, både egen och om den lämnar stort och vad den har bakom sig storleksmässigt.

Sv: Välja hingst

tycker det var en bra sammanfattning... :)
Det enda jag har att tillägga är att jag utöver detta även läger till hjärtats röst när det gäller hingstvalet. Men hjärtats röst kan inte överrösta förnuftet, bara komplettera och fatta det slutgiltiga beslutet.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare