Välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linn_westy
  • Startdatum Startdatum
L

linn_westy

Vill ha lite tips på vad man skulle kunna lägga på mitt sto som ska betäckas i vår.
det är ett nätt sto på knappt 160cm med bra hoppteknik snabb i fötter och ett bra temprament på marken. Häst med mycket motor och lite fransk trav och lite kortare galopp lite ponnylik. Med fullblod bak i leden. Tävlad 1,20/Lb dressyr. Fux
Stam: e. Aram kwpn2402 ue. Iroko (e. Iroko) uue. Jasper
Hon skulle behöva en hingst: Något större gångarter med bra galopp, över 165cm i manke. Bra hoppning, bra temprament och modig i hoppningen och stabil.
Kom gärna med förslag lägg gärna ut bilder om ni har några hästar efter någon av hingstarna

Sv: Välja hingst

Corlensky eller Heartbeat kanske?

Två fina hingstar som passar in på din beskrivning.

Har fastnat för Hip Hop och VDL Radisson någon som har avkommor eller känner till dessa. Vad säger ni om tempramentet typ m.m lägg gärna till bilder om ni ha någon avkomma

även kollar lite på santa cruz men med radisson och santa cruz så finns nimmerdor i stammen precis som på mitt sto

Fast det är nog inte så farligt med linjeaveln om du använder Santa Cruz, däremot så vet inte jag om han kommer att vara tillgänglig i Sverige och inte heller hur han nedärver vad det gäller storlek.

Radisson är en fin hingst ! Jag vet dock inte så mycket om storleksnedärvningen på honom.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är fantastiskt snabbt att flera hingstar gjort det redan nu. Tidigare brukade de första lösas i mars.

En efter en försvinner hingstarna från listan verkar inte som att Radisson ska vara i sverige i år och har sett några avkommor till Santa Cruz men de ser väldigt tunga ut i kroppen så för tillfället så är det Hip Hop. Kom gärna med fler förslag på hingstar men helst hingstar som är tillgängliga i sverige. Lägg gärna ut bilder på avkommor till hingstar och gärna länk till video för att se gångarter och hoppning

Ger Santa Cruz tunga hästar?
Så olika man kan se det!
Jag har sett en driva riktigt unga hästar (3-4år, utan att veta ngt om mödernet) och de har alla varit av det lättare slaget.
Däremot har jag sett EN äldre avkomma och den är faktiskt den enda jag sett som haft mkt massa.

Nu lutar det väl mest åt Hip Hop. Risken för fux är stor med tanke på mamman och hennes stam så vet väl nästan vad som väntar alltid lika spännande att se vad som kommer. Vi har haft 3 avkommor efter pappas travhäst där första hästen blev en stickelhårigfux trots att varken mamma eller pappa är det utan är väldigt mörka. Det visade sig att pappans mamma va fux. Hon är i dag 7 år och ca 155cm hennes yngre syster som är mörkbrun och 5 år och är BARA ca 175cm och en hingst som är 3 år. Till så olika men ändå så lika de kan vara....

En fux har inte mer eller mindre benägenhet att nedärva fuxanlag till sina barn - ALLA får ett fuxanlag från en fuxförälder, sen gäller det att den andra föräldern skall bidra med ett fuxanlag för att ungen skall bli fux.

Fuxanlaget recessivt, det kan ligga dolt

Heartbeat DVH 871 är ljuvlig! :love: Han är 172cm, kanske behövs i och med att ditt sto är lite liten.
Själv har jag en Tornesch avkomma på 9 månader som också är helt underbar.:love::love::laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix