e
Det är så vitt jag vet olagligt att våldta.
Nu är inte poängen med straffvärde, vi kan jämföra med mordförsök eller grov misshandel om du föredrar det.
Hur tänker du här? Är det inte lite mer komplicerat att räkna ut samhällsvinst/förlust än att gå efter om det fanns bevis nog för ett grövre brott?
Vad jag förstod var både tings och hovrätt eniga om att det var våldtäkt. De ansåg bara det inte bevisat att avsikten var att våldta, jag antar att man uttryckligen måste komma överens om att man inte önskar bli misshandlad i samband med sex för att vara på den säkra sidan. Om man jämför med andra brott typ mord, stöld och misshandel så skulle det vara okej att utföra även om den utsatta protesterar bara man hävar att man trodde att de egentligen inte menade nej utan att de egentligen ville bli mördade, bestulan eller misshandlade.
Jag vet inte hur du tänker, men det primära för polis o domstolar, är att lyfta bort brottslingar från samhället, att de ska hindras från att fortsätta sin brottsliga gärning.
Naturligtvis är det önskvärt att de lagförs för de grövsta brotten de utfört.
Men om det inte låter sig göras så är i alla fall jag glad om de lagförs förandra, lägre stående (i straffskalan)brott.
Och då är ju USA;s hantering av Capone ett lysande exempel.
Har du något emot den tanken?
Alla är vi medvetna om att våldtäkt klassas som ett grovt brott, lagförs som ett grovt brott, med hårda straffpåföljder.
Samhället i stort ser med förakt på dem som fälls för våldtäkt.
Och tack o lov, så har vi fortfarande sunda rättsprinciper som omfattar beviskrav...har du något emot det?
Så om hovrätten ansåg att det verkligen var våldtäkt, varför syntes inte det i domslutet.
Hovrätten ansåg tydligen att det fanns oklarheter, att ord stod mot ord.
Hade det då inte varit bättre att fälla honom för vållande till kroppsskada istället för att fria, så som jag föreslår?