Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Självklart kan attityder förändras. I Sverige är det förvisso oacceptabelt att våldta i dagligt tal, men hade det varit starkt inrotat att det i alla läger var avskyvärt hade det exempelvis varit mycket färre gruppvåldtäkter. Nu tror jag att det i vissa grupperingar känns som spännande och lite coolt och så intalar man sig själv att tjejen säkert vill och bara behöver lite uppmuntran.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Självklart kan attityder förändras. I Sverige är det förvisso oacceptabelt att våldta i dagligt tal, men hade det varit starkt inrotat att det i alla läger var avskyvärt hade det exempelvis varit mycket färre gruppvåldtäkter. Nu tror jag att det i vissa grupperingar känns som spännande och lite coolt och så intalar man sig själv att tjejen säkert vill och bara behöver lite uppmuntran.

Jag tror att det även till viss del saknas insikt och förståelse för var gränsen för vad som är våldtäkt går. Och så lever det förstås kvar gamla föråldrade föreställningar om att tjejer inte har någon sexdrift och inte kan förväntas vara annat än passiva. För lite kunskap om bra, ömsesidigt sex kan jag tänka mig ligger bakom en del övergrepp i den yngre åldersgruppen. Läser man lundadomen tyder ju saker som att han(fritt citerat) "ville prova lite analt" och inte ens när han återger det tycks se att han gjort något fel som kört kuken i röven på en tjej utan förvarning på en väldigt märklig syn på sex.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Självklart kan attityder förändras. I Sverige är det förvisso oacceptabelt att våldta i dagligt tal, men hade det varit starkt inrotat att det i alla läger var avskyvärt hade det exempelvis varit mycket färre gruppvåldtäkter. Nu tror jag att det i vissa grupperingar känns som spännande och lite coolt och så intalar man sig själv att tjejen säkert vill och bara behöver lite uppmuntran.
Ja, det är de stereotypa könsrollerna som spökar.

Sedan tror jag också att bland de som ser våldtäkt som oacceptabelt i dagligt tal så finns det de som i praktiken våldtar, gör precis det de fördömer, de vill bara inte inse att det är våldtäkt de sysslar med. På många håll saknas en äkta förståelse för vad våldtäkt faktiskt är.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och jag tänkte precis skriva "Jaha, Koltrast hann visst först..."

Great minds think alike. :D
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sedan tror jag också att bland de som ser våldtäkt som oacceptabelt i dagligt tal så finns det de som i praktiken våldtar, gör precis det de fördömer, de vill bara inte inse att det är våldtäkt de sysslar med. På många håll saknas en äkta förståelse för vad våldtäkt faktiskt är.

Det framgår ju också av att det så ofta är överfallsvåldtäkter utomhus, som dras fram som något slags typiskt exempel på våldtäkt. Det är ett väldigt tydligt sätt att dölja problemet, som jag ser det.

Och problemet är kulturens förståelse av vad män är och kulturens förståelse av vad sex är. Ingen verkar vilja prata om det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det framgår ju också av att det så ofta är överfallsvåldtäkter utomhus, som dras fram som något slags typiskt exempel på våldtäkt. Det är ett väldigt tydligt sätt att dölja problemet, som jag ser det.

Och problemet är kulturens förståelse av vad män är och kulturens förståelse av vad sex är. Ingen verkar vilja prata om det.
Ja de stereotypa föreställningarna om våldtäkt hindrar människor från att se var de stora förändringarna måste ske.

Man viftar bort det med att det handlar om några galningar som attackerar kvinnor, reflekterar inte över var mansrollen övergår i ett sjukt beteende.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och du pratar om?

De 11 personer av 20.000 som du hävdar är potensiella våldtäktsman.

Om de inte räcker upp handen och säger att de är våltäktsmän lär du ha svårt att nå dem. Insatser för alla 20.000 för att nå de 11 är inte särkilt realistiskt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så du menar att för att det är svårt att veta vem som kommer att våldta så ska vi strunta i att försöka förebygga våldtäkt eller?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Håller med båda, precis vad jag menade.
Ja vi skrev i princip samma sak allihopa, och den uppenbara följdfrågan blir förstås:

Hur ska man sprida den här kunskapen om vad våldtäkt är så att den når fram? Man behöver ju bara ta en titt på den här tråden så ser man att hela spektrumet av idioti är representerat, här kan man hitta i princip varenda skeva uppfattning om våldtäkt som florerar i samhället. Vad gör man åt det?

En väg är förstås skolan; se till att man inte stärker de stereotypa könsrollerna där utan istället ifrågasätter dem, verklig nolltolerans mot sexuella trakasserier, sexualundervisning som tar upp vad som är våldtäkt respektive bra sex osv.

Och i övrigt gäller det väl att outtröttligt försöka öka förståelsen, på alla sätt man kan. Försöka styra in samhällsdebatten i rätt riktning. Fast det ibland känns hopplöst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är som med all annan verksamhet.
En viss bestämd insats är lönsam inklusive ev. biverkningar till en viss nivå.

Sedan överstiger kostnaderna och biverkningarna vinsten av insatsen.

Naturligtvis kommer ingen politiker att tala var gränserna går, men den finns där.
Du(tror det var du) har själv haft (på skämt) på förslag att flytta ut alla män från landet.
Helt klart skulle då antalet övergrepp sjunka till ett absolut minimum. Men kostnaderna o biverkningarna för samhället är då inte överkomliga.

Personligen tror jag inte det stora problemet är okända män som angriper unga fulla tjejer utan väl kända män som ger sig på kvinnor de har nära relationer till.

Och där tror jag inte en samtyckeslag kommer att göra så stor nytta, tyvärr.

Bättre utbildning och instruktioner till den svenska sjukvården att riktad detektera signaler som kan avslöja den "familjära" formen av övergrepp.
Rutiner hur man lotsar tjejerna ur "den familjäres grepp" är nog vägar att gå.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

sexualundervisning som tar upp vad som är våldtäkt respektive bra sex osv.

En sak som ofta stör mig, och som jag tycker har betydelse i sammanhanget, är hur (heterosexuell) kärlek skildras, tex på film. Även i "seriösa" filmer som får välvilliga recensioner (jag tänker inte alls på porr, alltså) där kärlek är en del av handlingen, tycker jag att kroppskontakten mellan parterna ofta ser ut som att den manliga rollfiguren markerar ägande och makt över den kvinnliga. Alltså, även på sättet hur de kysser varandra (hur han kysser henne) och sådant.

Och då menar jag filmer där allt tyder på att manusförfattare och regissör är helt inne på att det handlar om kärleksfull, romantisk kärlek, inte alls om övergrepp. Och där publik och recensenter också tar emot filmen som en sådan film, inte som en film som handlar om övergrepp.

Jag tycker mig också rätt ofta se liknande mönster i hur heteropar tar i varandra när man ser dem, hur han lägger armen om henne på sätt som markerar ägande, och liknande.

Jag associerar det till sådant som du tar upp, till en skev syn på män, kärlek och sex. En skevhet som präglar hela kulturen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

där öppnar du något intressant.

Kroppsspråk, omedvetna signaler, signaler om revir,kontroll etc etc.

Det är ju bara att se hur ett mixat sällskap utan tidigare kontakter (vid en kurs eller ngt liknande) placerar sig.

Hur individer interagerar med ett ordlöst språk.

Och hur man genom att bryta mot de regler som oskrivna reglerar detta spel kan få de flesta att reagera och agera .
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

En sak som ofta stör mig, och som jag tycker har betydelse i sammanhanget, är hur (heterosexuell) kärlek skildras, tex på film. Även i "seriösa" filmer som får välvilliga recensioner (jag tänker inte alls på porr, alltså) där kärlek är en del av handlingen, tycker jag att kroppskontakten mellan parterna ofta ser ut som att den manliga rollfiguren markerar ägande och makt över den kvinnliga. Alltså, även på sättet hur de kysser varandra (hur han kysser henne) och sådant.

Och då menar jag filmer där allt tyder på att manusförfattare och regissör är helt inne på att det handlar om kärleksfull, romantisk kärlek, inte alls om övergrepp. Och där publik och recensenter också tar emot filmen som en sådan film, inte som en film som handlar om övergrepp.

Jag tycker mig också rätt ofta se liknande mönster i hur heteropar tar i varandra när man ser dem, hur han lägger armen om henne på sätt som markerar ägande, och liknande.

Jag associerar det till sådant som du tar upp, till en skev syn på män, kärlek och sex. En skevhet som präglar hela kulturen.

Jag kan bli direkt illa berörd(jag är en mes) av just det du beskriver; kärleksscener på film där mannen fullständigt har makten och kontrollen över situationen och tar vad han vill ha av kvinnan. När det alltså ska vara en ömsesidig scen som skildras. Och det är ju inte enstaka undantag som ser ut så, utan som du skriver något större och djupare.

Beträffande att markera ägande genom att hålla om "sin kvinna" finns det en variant av det som jag alltid reagerar(inombords) på: Nackgreppet! Det är väl ändå höjden av att signalera äganderätt och makt?

Sen får vi inte glömma att våldtäkt inom äktenskapet blev straffbart först i mitten på sextiotalet(?). Innan dess var det just äganderätt som gällde. Därmed inte sagt att vi ska se tiden an och passivt vänta på att den nyheten ska nå ut i stugorna.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det känns mest som man behöver bryts igenom den "manliga kulturen" det är så uppenbart på mitt jobb med övervägande yngre män. Just nu kallar de varandra bror hela högen, plannerar biobesök, afterwork mm bara för killar. Det är inte som tjejer som håller enstaka träffar med sin tjejklubb väl medvetna om att man utesluter killar utan det är mest som det är, de har inte en tanke på att de har en "mansklubb" det är deras samhälle, deras värld. Samma beteende finns lite varstans, killarna håller varandra om ryggen, nya tas lätt upp i gänget och så går man vidare. Det är ett manligt samhälle med manliga värderingar kvinnor räknas inte.

Klubben kan lika gärna vara en MC-klubb, frimurarna, produktionsteamet bakom en film, ett ungdomsgäng som drar på stan, ett gäng "fjortisar" som snackar sex eller en styrelse. Hamnar någon tjej av misstag där så är alla schysta men hon räkans inte liksom.

Så länge det är naturligt med diverse killklubbar så kommer det vara naturligt att räkna tjejer som jämnlikar men ändå inte riktigt. Sin bror i frimurarna, mc-klubben eller vad det nu kan vara kan man inte göra illa, sammanhållningen är helig, men en del sådana här klubbar är mer "jämlika" än andra med tjejer (dvs inte alls) och lägre stående "varelser" har inte samma rätt till sin integritet. Den nya tjejerövringen beundras, övergrepp förskönas och normaliseras och på vissa hålla är våldtäkter nästan okej, inte för att många skulle erkänna det.

Nu är det långt ifrån alla som skulle gå så långt som till minsta lilla övergrepp, men jag tror lösningen kan vara att bryta ner manskulturen och att tjejer blir välkomna överallt ( om man nu inte ordnar enstaka mansträffar) som en fullvärdig medlem och inte som ett smycke. Den dag det betraktas som konstigt att båda könen inte behandlas lika i alla sammanhang ( som inte rör ren styrka) och med samma respekt då har förmodligen våldtäktsproblematiken minskat.

Givetvis finns det även gott om normala klubbar där alla är välkomna och många män är inte ett dyft intresserade av det exkluderande samhället och behandlar alla lika.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så du menar att för att det är svårt att veta vem som kommer att våldta så ska vi strunta i att försöka förebygga våldtäkt eller?

På individnivå om det handlar om 11 på 20.000, ja.

Fram för allt är det kontraproduktivt att utpeka hela gruppen som våldtäktsmän.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

På individnivå om det handlar om 11 på 20.000, ja.

Fram för allt är det kontraproduktivt att utpeka hela gruppen som våldtäktsmän.

Nu har inte någon utpekat en hel grupp som våldtäktamän även om vissa enligt mig går övergränsen och pekar ut invandrare som mer våldtäktsbenägna och det helt utan att reflektera på vad siffrona egentligen visar. Alla frågor i den riktningen ignoreras.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag har i stort sett slutat se filmer där det finns risk att heterosexuell "kärlek" kommer att utspela sig. Just därför att jag inte står ut med hur denna kärlek ständigt kopplas till makt och ägande, utan att detta problematiseras.

Och jag blir glad - på nåt sätt - att du ser samma sak som jag, för jag är van att känna mig väldigt ensam i detta.

Nackgreppet, kan jag just nu inte påminna mig vad det är för något, men det finns också ett sätt där han tar tag i hennes ansikte/kinder på något vis för att till synes hålla fast henne när de pussas. Det ser vidrigt ut, tycker jag.

Våldtäkt inom äktenskapet i Sverige - förbjöds inte det 1973? Bara en sådan sak, att en gift kvinna per definition inte kunde bli våldtagen av sin man. Jag menar, många är ju fortfarande i livet, som gifte sig innan dess (sant även om vi talar om 60-talet). Och sen tillkommer ju ändå dagens problem med att avgöra vad som är en våldtäkt osv... jag menar, att en gift kvinna kan bli våldtagen av sin man, i lagens mening, betyder ju inte att det går att få mannen dömd.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Självklart kan attityder förändras. I Sverige är det förvisso oacceptabelt att våldta i dagligt tal, men hade det varit starkt inrotat att det i alla läger var avskyvärt hade det exempelvis varit mycket färre gruppvåldtäkter. Nu tror jag att det i vissa grupperingar känns som spännande och lite coolt och så intalar man sig själv att tjejen säkert vill och bara behöver lite uppmuntran.

Du glömmer att alla grupperingar har ett eget liv.
Som individ bidrar var och till en grupps dynamik och handling.

I en grupp om 5, 6 berusade unga människor är det i stort sett omöjligt att säkert veta hur gruppen som helhet hanterar var uppkommen situation.

Det kan gälla ett stolleprov som att åka utanför en tunnelbanevagn, sno en bil lattja lite med en tjej(medvetet provokativt) som går överstyr.

Det är inget försvar,eftersom jag hela tiden hävdat att varje individ är ansvarig för sina egna handlingar o val.Men det är en förklaring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp