Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag läser. Har läst hela tråden, inklusive alla dina inlägg. Du kanske inte förstår vad du skriver?

Då borde du ju ha läst det här
"På det individuella planetär det naturligtvis en fis i rymden att bli utkastad från krogen beroende på ett medlemskap jämfört med en våldtäkt."
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag läste det OCH jag läste vidare:

Dvs att Ekeroth blir utslängd från en krog är ett värre samhällsproblem än sexuellt våld. :cautious:

Det är onekligen en konstig rangordning i synnehet som det begås långt fler våldtäkter än utkastningar av politiker (för att de är politiker) från krogen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag läste det OCH jag läste vidare:

Dvs att Ekeroth blir utslängd från en krog är ett värre samhällsproblem än sexuellt våld. :cautious:

Jag kan inte hjälpa att du tänker tvådimensionellt.

Att utestänga en person från en lokal beroende på medlemskap i ett accepterat riksdagsparti är politiskt trakasseri som på sikt kan bli mycket allvarligt.
På ett helt annat plan än ett övergrepp mot en enskild privatperson.
Det går inte att jämföra.

Att Palme mördades var för Sverige betydligt värre än när två personer mördades här förleden i Ljungsbro av en galning.

På det individuella planet är de överlevandes lidande likvärdigt men påverkan på samhället där står nog mordet på Palme utom diskussion.

Förstår du varför, förstår du även varför du inte kan jämföra en våldtäkt med trakasserier av folkvalda politiker.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Varken jag eller samhället accepterar våldtäkt som händelse.
Jodå, du accepterar det betydligt mer än angrepp på politiker.

Du menar att om vi accepterar politikers utsatthet får vi ett fruktansvärt samhälle, men våldtäktsoffer ska till skillnad från politiker anpassa sig efter angriparna tycker du - ett samhälle där man accepterar våldtäktsoffers utsatthet är inte lika fruktansvärt enligt dig. Därför accepterar du deras utsatthet men inte politikernas, därför tycker du att de ska anpassa sig efter hot, men inte att politikerna ska göra det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det var dessutom inget angrepp på någon politiker. Åklagaren säger själv att det var ett felaktigt beslut att upprätta den där anmälan om diskriminering.

Krogen kastade ut Ekeroth därför att Ekeroth betedde sig illa. Helt enkelt. (Krogpersonalen ansåg inte att den kvinna han betedde sig illa mot, borde ha varit försiktig nog att stanna hemma och på så vis slippa kränkningar.)

http://www.dn.se/sthlm/aklagare-lagger-ner-diskriminerings-arendet-mot-ekeroth/
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja det kan vara värt att poängtera att det inte handlade om diskriminering med tanke på hur SD brukar vara snabba på att dra på sig offerkoftorna.

Vi diskuterar alltså på ett teoretiskt plan i det här läget.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men vänta lite nu... Att råka köra på någon, ja jo det kan ju i värsta fall hända vem som helst i ett oaktsamt ögonblick, det köper jag. Men att "råka" våldta någon?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jodå, du accepterar det betydligt mer än angrepp på politiker.

Du menar att om vi accepterar politikers utsatthet får vi ett fruktansvärt samhälle, men våldtäktsoffer ska till skillnad från politiker anpassa sig efter angriparna tycker du - ett samhälle där man accepterar våldtäktsoffers utsatthet är inte lika fruktansvärt enligt dig. Därför accepterar du deras utsatthet men inte politikernas, därför tycker du att de ska anpassa sig efter hot, men inte att politikerna ska göra det.

För det första, samhället accepterar redan idag inte företeelsen "Våldtäkt"
Straffsatserna för det kan uppgå till rätt många års fängelse.
Detta måste du ända hålla med om.
Vad många efterfrågar är en revidering av förfarandet vid fastställande av skuld och regelverket kring skuld. Men våldtäkt är de-fakto ett grovt brott i vårt samhälle.

Det andra, som i praktiken är en förutsättning för ett fungerande demokratiskt samhälle är att våra folkvalda, alla kategorier åtnjuter skydd o respekt från samhället. Annars kommer vi inte lyckas att behålla vårt demokratiska samhälle.

Att med ett leende se hur en representant blir utkastad från en krog utan annan anledning än att han tillhör ett visst parti, det är som att låta ogräset växa o-uppryckt, ogräset som det gamla proggänget sjöng om.....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men vänta lite nu... Att råka köra på någon, ja jo det kan ju i värsta fall hända vem som helst i ett oaktsamt ögonblick, det köper jag. Men att "råka" våldta någon?

Han sprang på kniven elva gånger...

Naturligtvis går det inte att jämföra rakt av.
Men om någon kör för fort och på fyllan så kan man nog hävda att han råkar köra på.
Om någon är berusad på alkohol och adrenalin så kan man nog råka slå ihjäl och fan vet om man inte kan "råka" våldta någon med.

Men jag tvivlar starkt på att en nykter man råkar våldta någon...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

*kl*

För att styra tillbaka lite till trådstarten: Polisen ska bli bättre på att utreda sexualbrott :up:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/valdtaktsutredningar-ska-bli-battre/

Får hoppas att det ingår att arbeta med attityderna också...det verkar behövas på många ställen.

Det viktiga är väl att man har rätt typ av personal som vet vilka frågor man ska ställa samt personal som är vana att handskas med traumatiserade människor.

Det är nog många som hoppar av en anmälan bara för att det sitter en negativt inställt person på andra sidan skrivbordet.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nu har jag läst i tysthet och vill ge en eloge till er som orkar föra den här diskussionen även om det närmast liknar ett sisyfosarbete...

PS. Tänker dock att det är helt meningslöst och att troll inte bör matas.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du menar exempelvis en sådan person som ifrågasätter om offret inte varit lite väl oaktsam?

Det kan ju vara så att där sitter en karl som ska förhöra en svårt traumatiserad ung kvinna..det kan räcka för att blockera en klar utfrågning.

Sedan kommer ju de följdfrågar varje försvarsadvokat kommer att ställa för att
hitta förmildrande sakskäl till sin mandants förmån.
-Var hände det
-hur kom ni dit
-Följde du med frivilligt
-När sade du nej
etc etc

skulle jag ha skrivit men så kom jag på,det du sade, troll ska inte matas.....men lite..
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. När det gäller våldtäkter är väl dessutom ofta förövaren nykter. Enligt min erfarenhet så har män rätt svårt att få den att stå med för mycket innanför västen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. När det gäller våldtäkter är väl dessutom ofta förövaren nykter. Enligt min erfarenhet så har män rätt svårt att få den att stå med för mycket innanför västen.
Då majoriteten av våldtäkterna sker i den trängre bekanskapskretsen så är det nog högst troligt att både offer o gärningsman är nyktra.

Situationen är dock annorlunda när det gäller övergrepp på yngre kvinnor, då är det oftare tillfälliga bekantskaper och oftare under påverkan av alkohol hos båda..
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

För det första, samhället accepterar redan idag inte företeelsen "Våldtäkt".

Jo, det är just det den här lundadomen visar. Ett nej är inte ett nej. En objektiv våldtäkt är inte en våldtäkt för mannen (som vad jag har förstått är en helt vanligt, normalbegåvad ung man) är så jäkla korkad att han inte förstod att hon inte ville.

Så länge vi har sådana domar (och det finns tyvärr fler exempel) och den allmänna attityden är att kvinnor faktiskt till viss del får skylla sig själva så har vi en accepterande attityd gentemot våldtäkt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jo, det är just det den här lundadomen visar. Ett nej är inte ett nej. En objektiv våldtäkt är inte en våldtäkt för mannen (som vad jag har förstått är en helt vanligt, normalbegåvad ung man) är så jäkla korkad att han inte förstod att hon inte ville.

Så länge vi har sådana domar (och det finns tyvärr fler exempel) och den allmänna attityden är att kvinnor faktiskt till viss del får skylla sig själva så har vi en accepterande attityd gentemot våldtäkt.

Så länge folk ser det som ett värre brott, i någon aspekt över huvudtaget, att avhysa stökiga politiker från en restaurang än att våldföra sig på någon så är det något ruttet. Finns det något värre än att fysiskt och psykiskt kränka någon genom våldtäkt? Ja det skulle vara mord, grov misshandel, tortyr och liknande i så fall.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

För det första, samhället accepterar redan idag inte företeelsen "Våldtäkt"
Straffsatserna för det kan uppgå till rätt många års fängelse.
Detta måste du ända hålla med om.
Man accepterar visst våldtäkt i samhället, vi har sett prov på det i det aktuella fallet där man konstaterat i rätten att en våldtäkt begåtts men ändå struntar i att fälla våldtäktsmannen. Dvs samhället accepterar en bevisad våldtäkt om mannen säger att han inte förstod att han våldtog. Det är ett tydligt exempel på att det inte ses som allvarligt alltid i vårt samhälle.

Vad många efterfrågar är en revidering av förfarandet vid fastställande av skuld och regelverket kring skuld. Men våldtäkt är de-fakto ett grovt brott i vårt samhälle.
Inte enligt dig, du accepterar utan vidare offrens utsatthet och tycker de ska anpassa sig.

Det andra, som i praktiken är en förutsättning för ett fungerande demokratiskt samhälle är att våra folkvalda, alla kategorier åtnjuter skydd o respekt från samhället. Annars kommer vi inte lyckas att behålla vårt demokratiska samhälle.
Absolut, till skillnad från dig är jag inte typen som skuldbelägger brottsoffer.

Det märkliga är ju att du inte tycker att människor har rätt till sin kropp, på det sätt du tycker de har rätt till ett fritt ord och en fri röst. Du tycker inte potentiella våldtäktsoffer ska åtnjuta samma skydd och respekt från samhället som politiker ska göra. Du tycker tvärtom att potentiella våldtäktsoffer ska anpassa sig efter hot.

Att med ett leende se hur en representant blir utkastad från en krog utan annan anledning än att han tillhör ett visst parti, det är som att låta ogräset växa o-uppryckt, ogräset som det gamla proggänget sjöng om.....
Och att med ett leende se hur någon våldtas, att säga att den borde anpassa sitt beteende efter hoten är inte sjukt alls? Det är inte att låta ogräset växa?
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp