Väldigt udda beteende! Snälla hjälp!

Behöver hjälp! Veterinär är i städning kontakt. Men vi står handfallna.

Symptom:

Varje gång han får hö (strån eller stora tuggor) slänger han med huvudet och sedan fryser han fast, nästan som om han hörde något. Han försvinner i blicken och klipper lite med öronen men hör inte när jag ropar, lite apatiskt typ. OM jag däremot tar ut höt ur munnen så kommer han tbx snabbare. I början kan han även stampa med frambena som om han hade en fluga på dem.

Detta händer bara när han kommer in vad vi sett och det kan ta en stund in i maten. Jag upplever som om det eskalerar för varje dag.

På morgonen är allt hö uppätet.


Vad vi vet:

Hela munnen och svalget är kontrollerat utan något som helst anmärkningsvärt! Använde oss av endoskop. Någon tand va lite vass men absolut inget anmärkningsvärt. Tempen är normal, normala hjärtljud och tarm. Tungan är fin, ingen sand i bajset.


Ska försöka lägga upp film!
 
hann visst inte få med texten, ibland är fingrarna snabbare än hjärnan...

Våran ponny började med liknande symptom i våras, när insekterna kom, trodde först han hade kolik när han tog en tugga hö, slängde huvudet mot magen och kunde inte äta, men när han inte visade några andra symptom på magont, så ringde vi veterinären och fick tid dagen efter, då kollades tänder och hals (ytligt) , men inget hittades.
Han visade bara symptom när han skulle äta inne men om vi blötte upp höet så vart han bättre (och om vi satt med honom när han åt så gjorde han det inte), så veterinären hade någon teori om att han kanske fått någon rispa i halsen och det gjorde ont när han åt hö (eftersom det blev bättre när höt var uppblött), och att vi skulle återkomma om han blev värre, så skulle de gå ner längre i halsen och titta.
Dagen efter vi varit hos veterinären upptäckte jag att hans box var full med insekter, när jag skulle mocka så bara svärmade det upp från hans högar (hans box låg närmast gödselstacken) och eftersom vi ändå bestämt oss för att byta stall, så fick han möjlighet att flytta dit lite tidigare och de fick gå ut på bete (lite för att bryta beteendet) och nu har han helt slutat. Så ifall det inte är Headshaking (vilket vi också misstänkte ett tag), försök bryta beteendet så det inte blir befäst.

Våran ponny är superkänslig mot insekter, och det kanske räckte med att det var insekter i boxen när han skulle äta för att han skulle börja. Ingen aning, men nu när det borta i alla fall. Tog lite tid, men det gick. Återstår att se om det kommer tillbaka i vår när insekterna återvänder
 
Vår ponny såg ungefär likadan ut enda skillnaden var att han ibland kastade huvudet mer på sne och mot magen därför kopplade vi beteendet till magont.
Vi fick testa oss fram lite och ger honom mash vilket har fått problemet att upphöra på honom. Testade linfrö och någon form av magpreparat som inte funkade pratade med vet såklart men hittade inte rätt direkt. Kollade mask också men inget sånt heller. Hö, halm och mash verkar vara vår eller hans melodi och ta i trä inga huvudkastningar ännu.
 

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 281
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp