Väldigt udda beteende! Snälla hjälp!

Måste bara säga att HS kan komma när som helst och hur som helst. Hade en häst som hux flux en dag började skaka på huvudet vid avskrittning och då bara vid avskrittning. Men det eskalerade tyvärr väldigt fort från det och han kan inte i nuläget motioneras överhuvudtaget utan att skaka på huvudet.
Hans skakningar liknar det din häst gör och det med att dom tog "pauser" och stod stilla gjorde han också.

Men hoppas det inte är HS då det är en så "dum" sjukdom som man bara kan "gissa" sig till vad anledningen kan vara via en massa undersökningar och prover. Och har man otur så är det en nerv hjärnan.

Men konstigt beteende som jag hoppas slutar av sig själv eller att ni får veta vad det är.
 
Läs gärna allt snälla... HS uppkommer alltid och vild olika tillfällen.... Han gör bara detta vid insläpp och höt som är i boxen då....

Jag har en headshakare (trigeminal neuraglia) och det där stämmer inte alls.

Din häst visar symtom som mkt möjligt kan vara någon typ av headshaking.
 
Ni får nöja er med en länk till filmen och hans beteende

Har sett liknande två gånger, dock inte identiskt beteende. Båda fallen fick först HS som diagnos men diagnosen HS vart bara symtomen för det verkliga problemet.
Ena fallet var grundproblmet allergi för vissa typer av gräs den andra hade vattenskalle. Vattenskalle är uppenbarligen inte synligt för blåtta ögat hos hästar utan man ser det först efter grundligare undersökningar. Har för mig att det var MR som gjordes när denna hästan utreddes.
Hästen med vattenskalle höll också på med olika typer av självskadebeteende.

Säger inte att det som jag skrev ovan skulle vara din häst problem, men för mig ser det ut som något är fel och HS symtom är ju väldigt vanligt i fall där det är allergi inblandat. Hoppas ni hittar felet:)
 
Läs gärna allt snälla... HS uppkommer alltid och vild olika tillfällen.... Han gör bara detta vid insläpp och höt som är i boxen då....
Om man ska vara krass: Det vet du inte, såvidare du inte är med hästen dygnet runt. Hade jag varit dig, hade jag offrat en helg och observerat hästen. Tex 06-22. Kanske en dag över natten. Det kräver dock en hel del av dig.
 
Jag läste att tänderna är kollade, men på vilket sätt?

Senaste medryttarhästen jag hade betedde sig precis sådär fast då bara vid ridning. Senare även vid mat. Det visade sig att han hade en lös tand. Vid ridningen skakade han om bettet kom åt den tanden och vid mat skakade han så klart om han råkade tugga just där. Kollade veterinären om alla tänder satt fast? Det kan tydligen lätt missas.

Det var ju ganska enkelt fixat. :)

Jag tror dock inte att din häst har Headshaking Syndrome. Tycker han verkar för alert under just skakningarna för att det ska vara det. De HS-hästar jag träffat har skakat på huvudet som om de var i trans nästan.

Hoppas ni hittar felet och att det åtgärdas lätt. :)
 
Kan du se ngn mer orsak?
Sol, damm eller stress?

Tänkte på att det händer när den kommer in.

Jag har funderat på elöverkänslighet
 
Min häst började med konstiga skakningar vilket syntes vid mat (jag såg de nog mest ute) jag funderade på HS men andra i stallet trodde att han hade tråkigt. Det kom och gick så väntade tills han släpptes på bete för att se om det var för att han hade tråkigt men de fortsätter även där.
Då funderade jag på vad nytt som blivit tillsätt i hans liv/mat. Och kom på att problemen började strax efter jag köpt multivitaminer.
Tog bort dessa och skakningar försvann. Så han tålde nog inte något som var i dessa vitaminer

Så orsaken kan ju vara precis vad som helst. Det gäller bara att hitta den.
 
Har man tagit prov så att det inte är fästingsjuka?
Epilepsi?
Något slags nytt foder?
Något nytt rengöringsmedel i stallet/boxen?
 
Alla tips är bra, pratat med vet och duktig massör. Dem tror inte på hs. Ska få mer besked på måndag och tisdag hoppas jag på.

Ska försöka svara på lite frågor.
Rent krasst så vet jag absolut inte vad han gör 24/7 men vi är några i stallet som hela tiden är där och ingen har sett det ute. Man står inte å glor på han men börjar han så går det inte att missa.

Vi har inte kollat epilepsi, inget nytt foder och inget nytt rengöringsmedel. Inget är nytt helt enkelt :/

Han får bara hö just nu då han är under igångsättning och inte behöver kraftfoder. Så blir svårt att ta bort ngn mat där :)

Elöverkänslighet har vi med testat och det faller bort. Han är coollugn som han alltid varit, kan få lite bråttom ut på morgonen men det är för att maten är ute (visar INtE symptomen ute). Vi har väldigt bra ventilation men det är klart vem har inte dam i stall? :)
 
Alla tips är bra, pratat med vet och duktig massör. Dem tror inte på hs. Ska få mer besked på måndag och tisdag hoppas jag på.
Oavsett vad så är ju HS bara ett samlingsnamn egentligen på ett beteende som är utlöst av någonting. Det är ju inte samma sak som utlöser det för alla hästar så att säga. Jag tycker fortfarande det liknar det beteendet som hästar som fått diagnosen har.

Men oavsett så hoppas ni får ordning och kommer fram till vad det är som bevärar hästen och framkallar det här beteendet.
 
Behöver hjälp! Veterinär är i städning kontakt. Men vi står handfallna.

Symptom:

Varje gång han får hö (strån eller stora tuggor) slänger han med huvudet och sedan fryser han fast, nästan som om han hörde något. Han försvinner i blicken och klipper lite med öronen men hör inte när jag ropar, lite apatiskt typ. OM jag däremot tar ut höt ur munnen så kommer han tbx snabbare. I början kan han även stampa med frambena som om han hade en fluga på dem.

Detta händer bara när han kommer in vad vi sett och det kan ta en stund in i maten. Jag upplever som om det eskalerar för varje dag.

På morgonen är allt hö uppätet.


Vad vi vet:

Hela munnen och svalget är kontrollerat utan något som helst anmärkningsvärt! Använde oss av endoskop. Någon tand va lite vass men absolut inget anmärkningsvärt. Tempen är normal, normala hjärtljud och tarm. Tungan är fin, ingen sand i bajset.


Ska försöka lägga upp film!

Det skulle inte kunna vara någon form av epilepsi..? Ingen aning, men tycker att det påminner lite om en typ av anfall som människor kan få.
 
Hur ser hans ögon ut? Går inte att se på filmen eftersom han vänder huvudet bort. Men jag får en känsla av att han stirrar på något, något stör honom.

Vore definitivt intressant att byta box!
 
Ännu ett helt galet långsökt exempel, men min häst gjorde så där en period. Första gången det hände så fattade jag ingenting. Han var då 20 år, egen uppfödning, och hade bott hemma hos mig hela livet. Han stod precis som din häst. Försökte äta, sedan kom skakningar och sedan stod han som paralyserad.
När jag gick in i boxen så visade det sig att en snok klättrat uppför väggen och låg ovanför krubban. Varje gång min häst skulle äta, så väste snoken till och då kom reaktionerna. Jag tog bort snoken, men han gjorde sådär i alla fall varje gång han fick foder, tills jag lade maten i andra hörnet av boxen och bröt hela beteendet. Det kom aldrig tillbaka. Så vem vet, kanske har din häst också blivit skrämd och kopplar ihop något.
Var det mycket raketer på nyår, mycket möss i stallet mm?
Långsökt, jag vet. :)
 
Vi har inte kollat epilepsi, inget nytt foder och inget nytt rengöringsmedel. Inget är nytt helt enkelt :/

Han får bara hö just nu då han är under igångsättning och inte behöver kraftfoder. Så blir svårt att ta bort ngn mat där :)

Vi har väldigt bra ventilation men det är klart vem har inte dam i stall? :)


Jag skulle ändå inte utesluta allergi för något han äter.
Det kan skilja mycket från ett område till ett annat på ett fält man tar hö ifrån. Allergihästen jag känner har aldrig visat något under sina 10 år, men sen en dag plötsligt så kom det. Hästen ifråga gick på lösdrift, så luften var det inget fel på.
Efter lite allergiprover visade sig att det var ett speciellt slags damm, en speciellt slags gräsart och svidknott den var allergisk emot.

Det mest troliga är att den där speciella gräsarten var orsaken till denna hästens plötsliga allergi som visade sig som huvudryckningar och att den lixom försvann bort i sin egna bubbla.

Hoppas ni får ett svar snart! Om det skulle vara allergi så finns det ju massor man kan göra för att underlätta för hästen:) finns ju till och med astmamedicin till häst numera:)
 
Ännu ett helt galet långsökt exempel, men min häst gjorde så där en period. Första gången det hände så fattade jag ingenting. Han var då 20 år, egen uppfödning, och hade bott hemma hos mig hela livet. Han stod precis som din häst. Försökte äta, sedan kom skakningar och sedan stod han som paralyserad.
När jag gick in i boxen så visade det sig att en snok klättrat uppför väggen och låg ovanför krubban. Varje gång min häst skulle äta, så väste snoken till och då kom reaktionerna. Jag tog bort snoken, men han gjorde sådär i alla fall varje gång han fick foder, tills jag lade maten i andra hörnet av boxen och bröt hela beteendet. Det kom aldrig tillbaka. Så vem vet, kanske har din häst också blivit skrämd och kopplar ihop något.
Var det mycket raketer på nyår, mycket möss i stallet mm?
Långsökt, jag vet. :)

Har hört mycket mer långsökta saker i mina dar, så till TS, jag skulle absolut göra ett försök! det är ju det absolut billigaste av alla råd:)
 
Hade en häst som gjorde exakt likadant. i box vid intag, när den åt hö. stampade med benen, ryckte/skakade huvudet och frös. ser identiskt ut som på filmen och höll på en hel vinter. på den hästen var det magen som krånglade. fick "medicin för magen" i flera månader. beteendet upphöred till våren, hästen gick på bete hela sommaren. jag blev orolig att det skulle återkomma när den stallades in. Det gjorde det inte, varken då eller senare. be veterinär kolla magen är mitt tips.
 

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 281
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp