Väldigt udda beteende! Snälla hjälp!

Gooing

Trådstartare
Behöver hjälp! Veterinär är i städning kontakt. Men vi står handfallna.

Symptom:

Varje gång han får hö (strån eller stora tuggor) slänger han med huvudet och sedan fryser han fast, nästan som om han hörde något. Han försvinner i blicken och klipper lite med öronen men hör inte när jag ropar, lite apatiskt typ. OM jag däremot tar ut höt ur munnen så kommer han tbx snabbare. I början kan han även stampa med frambena som om han hade en fluga på dem.

Detta händer bara när han kommer in vad vi sett och det kan ta en stund in i maten. Jag upplever som om det eskalerar för varje dag.

På morgonen är allt hö uppätet.


Vad vi vet:

Hela munnen och svalget är kontrollerat utan något som helst anmärkningsvärt! Använde oss av endoskop. Någon tand va lite vass men absolut inget anmärkningsvärt. Tempen är normal, normala hjärtljud och tarm. Tungan är fin, ingen sand i bajset.


Ska försöka lägga upp film!
 
Tycker det liknar väldigt mycket headshaking syndrom, tyvärr. Dock vad man gör åt det vet inte jag mycket om, det finns väl en del olika saker som lindrar har jag fått för mig.
 
Är känselhåren/noshåren (kallas?) klippta? Har sett liknande på en häst som dom klippte av dom på.
 
Nej dem är inte klippta. Detta händer bara vid insläpp och matning inne, dock ej vid kvällsmat. Han får ingen kraft. Just i klippet så får han en näve kraft och några höstrån. Det är dem han reagerar på.
 
Vad märkligt.

Han beter sig alltså inte så utomhus? Beter han sig likadant när han äter från golvet? Gör han likadant om ni ställer honom i en annan box?

Nej dem är inte klippta. Detta händer bara vid insläpp och matning inne, dock ej vid kvällsmat. Han får ingen kraft. Just i klippet så får han en näve kraft och några höstrån. Det är dem han reagerar på.
 
Hos, kommer la hela tiden då och då, han har bara visat beteendet vid i släpp och hö inne. Inte vid kvällsmat utan insläpp.

Är lite inne på stress med men har svårt att veta vad för stress och från vad.

Nej han beter sig inte så ute vad vi sett. Han beter sig lika dant bara det är hö inne vid insläpp. Har inte testat annan Box ska göra detta i morgon....
 
Läs gärna allt snälla... HS uppkommer alltid och vild olika tillfällen.... Han gör bara detta vid insläpp och höt som är i boxen då....
 
Läs gärna allt snälla... HS uppkommer alltid och vild olika tillfällen.... Han gör bara detta vid insläpp och höt som är i boxen då....
Kan jag inte riktigt hålla med om faktiskt. Det uppträder ofta väldigt diffust för att eskalera. Jag står nog fast vid att det mycket väl kan vara HS, ingenting man ska utesluta. Man bör inte utesluta någonting faktiskt. Kan vara så enkelt som att ljuset faller på ett visst sätt som utlöser det osv.
 
Läs gärna allt snälla... HS uppkommer alltid och vild olika tillfällen.... Han gör bara detta vid insläpp och höt som är i boxen då....
Nej HS är jättekomplext och inte alltid regelbundet/logiskt . Men bortsett från det så otroligt komplext i fråga om din film och beskrivning och hur noga hästen är kollad osv . Jag tror inte på HS alls bortsett från min kommentar . Väldigt udda hela beteendet .... Hoppas på att du fortsätter uppdatera tråden .
 
Ja precis det uppträder diffust, medan min häst visar det nästan hela tiden rätt på tiden dem senaste dagarna. Absolut ngt att ta i åtanke menjust skapandet på huvudet är så litet i denna frågan, filmen kanske är lite missvisande men det allvarligaste och obehagligaste är just när han står still och blir apatisk.

Han kan stå apatiskt i flera minuter ibland skakar han huvudet innan och ibland inte.
 
Han kan stå apatiskt i flera minuter ibland skakar han huvudet innan och ibland inte.
Det är lite det som jag tycker är det som gör att det liknar HS väldigt mycket. Det är ju inte skakningarna i sig utan hela beteendet, uttrycket osv. Som sagt så tycker jag det är dumt att utestänga det, det kan som sagt uppträda på alla möjliga sätt och ställen och på alla möjliga sätt, det verkar vara väldigt individuellt det där.

Det är ju en väldigt tråkig diagnos och något man verkligen inte hoppas på att det är, men det kan vara det. Tycker absolut det finns anledning att gå vidare med det och prata med veterinären om det. Det är trots allt inte jättevanligt så chansen är stor att det inte är det.
 
Oj vilket annorlunda beteende.
Han verkligen försvinner bort ser det ut som.
Såg att du fått tips om att prova annan box.
Gör det skillade om han får hö i krubban på golvet eller i hönät?
Vad gör han om det inte finns något att äta i boxen när han kommer in?
 
Ingen skillnad på golv eller krubba, han ska få i nät i morgon så får vi se. Är det tomt så gör han inget. Det är just när han får det och har tuggat lite som det kommer.
 
Ställ honom i stallgången memed en tuss. Vad händer då?

Tänkte lite på smärta i käkleder eller liknande. Men då skulle det uppkommit vid mer än bara intag

Även om du själv kanske inte tror på HSS så kanske det är en idé att konsultera med strömsholm som ska ha en veterinär som är väldigt kunnig i HSS.
 
Kan jag inte riktigt hålla med om faktiskt. Det uppträder ofta väldigt diffust för att eskalera. Jag står nog fast vid att det mycket väl kan vara HS, ingenting man ska utesluta. Man bör inte utesluta någonting faktiskt. Kan vara så enkelt som att ljuset faller på ett visst sätt som utlöser det osv.
Fast HS uppträder knappast på klockslaget varje dag i en viss situation därav kommentarer .
 
Ja absolut kan jag ha hiss i åtanke, jag försöker mest bara sålla på logistik, mindre logiskt och kanske troligt. Kommer kontakta flera olika veterinärer för att få olika synpunkter och uppfattningar
 

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 281
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp