Väldigt hård i munnen,och stark!

A

annapanna91

Hej alla.
min häst är väldigt stark och hård i munnen. eller hon är väldigt hård i vänster varv att få på tygeln,men höger är inget problem. jag får ner henne på tygeln ett tag men sen vägrar hon oftast att hålla sig där pga att hon känner att jag inte orkar hålla emot. så nu undrar jag om ni tycker att jag kan ha nån slags hjälp tygel på henne? eller blir de värre då? Hon är rätt stel i vänster pga att jag är för svag på de varvet. tacksam för många tips!

Sv: Väldigt hård i munnen,och stark!

Att hon är hård i munnen beror förmodligen på att du är hård i handen. Du ska rida med mjuk kontakt med munnen, du ska aldrig ta i! Dessutom går hon garanterat inte på tygeln, hon böjer bara på nacken vilket inte är samma sak. Det är alldeles för mycket att skriva här för att kunna hjälpa dig, så jag råder dig till att ta hjälp av en instruktör. Lycka till!

Sv: Väldigt hård i munnen,och stark!

Om du inte orkar hålla emot när hästen "går på tygeln" så gör du definitivt inte rätt.
Ta hjälp av en tränare.

Hästen ska inte böja på nacken genom att du drar ner den med handen, utan eftergiften (och därmed böjningen på nacken) kommer av att du rider med sätet i första hand.
Hjälptygel ska aldrig användas om man inte vet hur man ska få hästen att gå i form.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 634
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama