Våld mot hästen:(

Sv: Våld mot hästen:(

Tjo!

Tror att man kanske kan dela upp den här tråden i 3 delar...?

Del1.
Mäniskor som slår sin häst ofta och använder hårda bestraffningar som inte ger resultat, eller som inte ger ett "långvarigt" resultat. (Dvs hästen "beter sig illa" vid senare och upprepade tillfällen och får slag-bestraffning igen). Bestraffningen löser alltså inte problemet.
Här tycker jag det är fel att slå, och vid ett sånt tillfälle kanske man behöver tänka över den psykiska delen istället. (Dvs varför beter hästen sig som den gör.)

Del2.
Bestraffning ges för att bestämma ledare. Jag tycker det är okej att säga ifrån/bestraffa (inom rimliga gränser) för att visa att man inte accepterar ett visst beteende. Detta tycker jag är okej så länge man ser att det ger resultat - hästen fattar vinken vilket gör att man inte behöver slå igen. (hellre säga ifrån ordentligt en gång istället för att ha små-gnäll hela tiden)

Del3.
Ridskolehästar. Japps, dom små kämparna får en alldeles egen del :love: Det här är hästar som har en så stor skillnad på omgivningen än våra egna hästar, och här har jag överdrivet många gånger märkt att den argaste hästen i hela stallet blir snäll som ett lamm när man kliar honom bakom öronen när h*n försöker sparka ner en :crazy: (eh, sen är det klart att man inte ska acceptera ett sånt beteende, men saken är att det ger samma resultat som att slå: hästen slutar bete sig illa till nästa gång. Och det är väl det vi vill uppnå?)

Kramz
/Mi :cool:

cavat_best skrev:
när jag skulle gå ut och gå med min häst så skulle han ju såklart till första bästa gräsplätt å totalt inte bry sej om vad jag vill då tog jag en pinne och slog till på halsen några gånger då slutade han och gjorde inte så nåt mer den turen :bow: får se hur de går imårrn ;)

Man slår inte hästar med pinnar :mad:

Det är vell ingen som har skrivit att dom går runt och slår sina hästar i tid och otid?

Och jag tror och hoppas inte att nån står och piskar upp sin häst med ett spö, för en sådan meniska hade jag oxå kastat ut från mitt stall.

men att slå till en häst som sparkas eller går över en som en ångvält eller bits kan man mycket väll slå till med handen eller tyggrimmskaft och mina hästar har fullt förtroende för mej och jag har även fått det för dom villket jag innte hade i början.

Detta kan jag märka på att dom kommer i hagen, går på transporten utan problem och är lungna vid nya sitvatjoner mm.

hej det är själv klart man ska visa vem som är boss istallet,men på
rätt sätt och visa ledarskapet över hästarna,ja absolut och vara den som bestämmer och fostrar djuren helt klart,precis som du går
på kurs med hundarna på brukshundklubben,det är samma sak anser jag.eller natural horseman ship,man helt enkelt visar vad skåpet
ska stå det är okey som inlägget ovan
,inte ska djur få ta över handen...
men oxå vanligt bondhyffs är inte fel heller att det finns regler för vad som gäller,eller hur?
jag rekomenderar att läsa häst böcker för att den vägen få kunskaper
om hur man hanterar stora djur,eller gå kurser i horseman ship,
att rida på ridskola är inte fel och att träna för någon som kan hästar
helst någon som är erkännt bra. man kan kolla på videos om träning.
och ha häst teori istallet,att alltid vara aktuell inom häst och rid sporten och vara ansluten till stora föreningar att man inte blir
ensam eller kommer på sidan om för att man inte uppnår det man vill.
köp tidningar om sporten och läs.
:banana: :bump: :bump: :love: :confused:

Donald_Duck skrev:
När man skakar med grimskafftet ska inte göra ont det ska bara skapa obehag det ska fungera på nästan alla hästar fast man måste göra på rätt vis, tips till er som SLÅR era häsat gå en Nh kurs så får ni veta.
Jag blir förbluffad när jag läser dina inlägg! :crazy:
Om du på allvar tror att ett viftande grimskaft hjälper på alla hästar som "obehag" nog när de gör fel så har du inte träffat många kusar. Min häst har ett psyke som en björn. Vilket är positivt i många lägen eftersom hon är totalt orädd att gå fram överallt mm. Men hon är också ganska okänslig och bryr sig inte nämnvärt om "småsignaler" om att något hon gör är fel. Ett viftande grimskaft bryr hon sig inte alls om kan jag lova! Tackolov är hon snäll nog att inte sparkas; bits kan dock hända att hon försöker göra ibland. Och då får hon sig ett rejält NEJ eller om hon suger tag i mig rejält; en smocka.
Den kommer lika omedelbart som en annan hästs signal skulle vara på samma behandling. När hon reagerar på åthutningen så fortsätter jag bara med det vi skulle göra som om inget hänt. Och ger henne såklart beröm när hon gör rätt saker.

Donald_Duck skrev:
Hästarna sparkas inte mot varandra för att dom BESTRAFFAS utan dom skasar i väg ena hästen bort från deras zon om de inte vill gå bort från deras zon får de visa de på våldsamare sätt,det är så två ledare i vilt tilstånd börjar bråka för att de ska bestämma ledare.
Vari ligger skillnaden att JAG visar min häst att den ska bort ur MIN zon mot om en häst gör det? Om min häst markerar en spark eller ett bett mot mig så markerar jag tillbaka. Om den SPARKAR mig eller BITER mig så "biter" eller "sparkar" jag tillbaka. Dvs precis som hästar själva gör mot varandra.

En häst som sparkar mot en människa HAR inte respekt för den människan just då och där.

Donald_Duck skrev:
Okej först till flyttfogel: För det första så springer inte hästen på en om man står upp och flaxsar för vilda livet då blir hästen osäker och stannar.
Vännen - man hinner inte alltid MÄRKA att hästen är på gång över en själv förrän den redan är 1 meter ifrån. Den kan stå intill och sedan rusa fram (ja, nu talar vi aggressiva hästar som ser dig som en liten fjutt som inte de behöver respektera). Menar du på allvar att du då HINNER börja "vifta och flaxa" istället för att helt enkelt dånga till kusen med tex grimman du har i handen?
Om en häst är aggressiv mot en själv så måste man ju svara den på samma sätt. Om den däremot är rädd så gör man annorlunda. Är man kunnig så ser man skillnad.

jag slår ALDRIG min häst oansett vad han har gjort.
jag sänker bara rösten till ett tonläge då han förstår han har gjort fel,
om jag rider straffar jag han med ett hårdt tonläge och skritt samlat tills han har förstått han gjorde fel.
biter han i boxen ( nått han brukar göra vid bus eller tråkighet)
vender jag ryggen till han och även då sänker tonläget.
dette förstår min häst perfekt,har även gjort så på andra hästar jag har haft,alla förstår det bra.

varför slå en häst?när man kan göra så eller ge tilbax med häst språket istället?

Icebabe_1 skrev:
om jag rider straffar jag han med ett hårdt tonläge och skritt samlat tills han har förstått han gjorde fel.
dette förstår min häst perfekt,har även gjort så på andra hästar jag har haft,alla förstår det bra.

varför slå en häst?när man kan göra så eller ge tilbax med häst språket istället?

Jag hade tänkt hålla mig ifrån det här men nu kan jag inte låta bli...
Hästar pratar inte!!! Hästen använder ljud ja visst, men de använder inte ljud särskilt mycket när de är förbannade...
Straffa hästen med samlad skritt? Ursäkta men är det någon som har sett flockledaren i en vild häst flock kräva samlad skritt av sina flock medlemar?
Vänder ryggen till? Ja då har du en snäll häst för de som jag har råkat på som biter, biter ännu värre om man vänder ryggen till...

Det finns ingen som helst andledning att spöa upp sin häst i tid och otid men i vissa lägen måste man säga ifrån så hästen förstår, och det ska ske ögonblickligen, helst i samma ögonblick som hästen är på väg, tex lyckades jag en gång träffa en unghings med knytnäven på mulen i samma ögonblick att tänkte hugga mig. Han gjorde aldrig om försöket... Hade jag slagit honom efteråt hade det inte gjort så särskilt stor nytta...

Själv tror jag att detta är ett mycket bättre sätt än att smocka till hästen så fort den visar tänderna.

Sedan när har hästar rättat varann med samlad skritt???

Skulle förr tro att du tar tag i hästmunnen och drar ihop kraken så den trippar fram i vad du kallar för samlad skritt, vi övriga kallar det för "förstörd" skritt...

Att vända ryggen åt en dum häst är ingen vidare bra idé..
Jag har gjort det.. och har ont än..
Men det kommer aldrig att hända mer igen.
AM

Snälla nån det är vell ingen häst som bestrafar en annan häst med en annan gångart, tycker det låter lika dumt med att starff rygga som en del hoppryttare gör.
Varför bestrafa med en röresle som du senare i utbildningen behöver eller måste rida.

Och vänd inte ryggen mot en häst som hotar dej, Känner en tjej som gjorde det en gån, då tog hästen tag i hennes arm och kasta henne på stall gången och började sparka med frambenen och det blev ingen rolig resa till sjukhset (Jag var där och sog halva händelsen så den är inte överdriven). Har även hört om två travtränare som varit med om detta känner dom ej.

Hej

Icebabe_1 skrev:

Jag är lika frågande som de andra hur du rimligtvis kan tycka samlad skritt är en metod som liknar hästspråket?
Om hästen sparkar eller biter dig så är ju faktiskt ett omedelbart "bett" eller en spark tillbaka MYCKET mer likt hästspråk än samlad skritt!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025