Våld mot hästen:(

Sv: Våld mot hästen:(

kicki71 skrev:
Precis....Hästar är som vi människor i det avseendet- individer. Grimskaftsskakning kanske funkar på en häst men absolut inte på en annan. Då är det ju ingen ide att stå där och skaka. Andra metoder kanske måste till. Inte med det menat, att man direkt ska ta till våld.
Våld tar jag till mig om jag måste, om hästen är direkt farlig och medvetet vill skada mig för att få sin vilja igenom.
Men det är svårt att säga när och hur mycket man ska ta till, utan det måste situationen och jag själv, som är i den, bestämma. Förhoppningsvis har man såpass kontroll, att man vet när, var och hur mycket "våld " som behövs

När man skakar med grimskafftet ska inte göra ont det ska bara skapa obehag det ska fungera på nästan alla hästar fast man måste göra på rätt vis, tips till er som SLÅR era häsat gå en Nh kurs så får ni veta.

Fager skrev:
Man blir ju mörkrädd av allt de här daltandet!!!

Om en häst hade sparkat efter mej eller liknande sparkat tillbaka.

Snälla ni som daltar med era hästar, ta en titt i häst hagen och se hur hästarna beter sig mot varadra när det kommer in en ny häst/ar,
om ni bara kollar på en flok med ordand rang har alla redan sin plats och ledar hästen har redan visat en gång att han bestämar med en spark eller dyrligt och därför behöver han inte göra mer än hota nästa gång, och det är så vi oxå borde jobba, tex när hästen bitts så säj till den så det svir med en gång för då behöver du bara säja ett bästemt NEJ nästa gång prisis som ledar hästen i hagen.
Vist blir hästen strässad och uppskruvad när den käner att den håller på att förlora ledarrolen och den undrar nog oxå om du kan ta hand om den för det har ju varit hästens jobb innan.

tack för mej.

Hästarna sparkas inte mot varandra för att dom BESTRAFFAS utan dom skasar i väg ena hästen bort från deras zon om de inte vill gå bort från deras zon får de visa de på våldsamare sätt,det är så två ledare i vilt tilstånd börjar bråka för att de ska bestämma ledare.

Jag vill fortfarande få ett förslag/svar på mitt inlägg. Är "nyfiken" på hur du skulle gå tillväga för att markera gränsen på en sparkande häst :smirk:

Vill inte höra "gå en NH-kurs" utan jag vill ha din lösning på "problemet"

Senast ändrad av en moderator:

lenizen skrev:
Jag vill fortfarande få ett förslag/svar på mitt inlägg. Är "nyfiken" på hur du skulle gå tillväga för att markera gränsen på en sparkande häst :smirk:

Vill inte höra "gå en NH-kurs" utan jag vill ha din lösning på "problemet"

Okey kanske lite svårt att förklara med text men ska försöka galla fall :smirk:

Jag skulle börja med att scasa ut honom/Henne ur min zon sedan skulle jag göra lite ledarövningar flytta lite delar okså vidare.
Sedan effter ett tag när man har hållit på så, så respekterar nog hästen mig bättre än förrut det tar galla fall längre än en dag att få FULLT förtroende av hästen.

....................
Donald duck

Donald_Duck skrev:
Hästarna sparkas inte mot varandra för att dom BESTRAFFAS utan dom skasar i väg ena hästen bort från deras zon om de inte vill gå bort från deras zon får de visa de på våldsamare sätt,det är så två ledare i vilt tilstånd börjar bråka för att de ska bestämma ledare.

Hade tänkt att släppa denna tråd nu men måste komma med ett inlägg...

Vi kan återgå till min häst som sparkade mig i gången ( se börjar av tråd om ni inte minns)
Min häst sparkade mig, dvs hon schasade bort mig från sin zon. Jag visade att hon skulle hålla sig utanför min zon genom att ryta till med ett NEJ! Det var då som, jag citerar, två ledare i vilt tilstånd börjar bråka för att de ska bestämma ledare.[/QUOTE] :smirk:
Det som hände var att jag var av ett tuffare virke än henne och vann och vi har inte haft den typen av dispyt mer.

Donald_duck: Jag håller med dig om det du säger. Man skall inte behöva använda överdrivet våld och NH kurser verkar vara jättebra. Men hästar är som människor, de är individer, en del är mjuka och "snälla" medans en del är av tuffare virke helt enkelt och tror att de kan bossa runt hur som. Min Morrhoppa var en sådan, hon satte nivån. Nu när jag är "ledaren" så är nivån mellan oss låg. Det räcker med en tillsägelse i normal samtalston för henne. Likväl behöver hon inte flyga i taket om det är något hon är negativ till. Hon visar det genom att backa eller genom annan liten gest istället som förut ge sig på den som stod närmast med både näbbar och klor. Hoppas du nu förstår att de Bukisarna som är här inne inte är djurplågare och helt enkelt hästfolk som stött på hästar som inte kan föra sig och fått ta tag i problemet.

Ok?

Donald_Duck skrev:
När man skakar med grimskafftet ska inte göra ont det ska bara skapa obehag det ska fungera på nästan alla hästar fast man måste göra på rätt vis, tips till er som SLÅR era häsat gå en Nh kurs så får ni veta.

Jag är oxå nyfiken, hur skulle du göra med en häst som sparkar mot dej i ren protest? Och med det menar jag inte ett lyft på ett bakben, nej, när hästen bockar, försöker dra järnet med dej hängande i grimskaftet, vänder blixtsnabbt och SLÅR mot dej, stegrar, ja du fattar. Ruska i grimskaftet? Jag vet vad du menar med att skaka i grimskaftet, men att tro att det funkar i en sådan situation.. Nädu.

Och hur gör du med en lös häst i hagen som försöker springa över dej, där har du inget grimskaft att skramla med i grimman? Och samma där, vi talar inte om nån gullegris till kuse..

Jag håller med en annan talare, man blir mörkrädd av detta daltande! Har sett alltför många ouppfostrade hästar med daltande ägare där det är så nära att det händer olyckor bara för att hästen är ouppfostrad!

Okej först till flyttfogel: För det första så springer inte hästen på en om man står upp och flaxsar för vilda livet då blir hästen osäker och stannar.

Sedan till Åska: Jag håller med dig åska en liten del men sedan tror jag att vi har missupfattat varandra lite :confused:

Tror vi ska börja avsluta denna tråd nu!

/Donald Duck

Oj glömde skriva en sak :crazy:

Jag har väl aldrig sakt att ni är djurplågare?? :confused:

/Donald duck

Det är möjligt att vi har. Men som det sagts tidigare, var och en är lycklig med sin tro.

Din(a) häst(ar) funkar säkert jättebra och jag vet att min gör det, so maybe there's nothing more to say?

Det ska verkligen gå långt innan jag SLÅR min häst. Det är som jag tidigare skrivit, om hästen blir farlig, så tar jag till det våld som behövs. Jag ska inte behöva vara rädd för min häst.
Har för övrigt varit på NH-kurser, där jag till och med sett hästar få sår av repgrimman och det ändå inte fungerat. Men jag har oxå sett hästar som det har funkat utmärkt på.
Som sagt var hästar är individer, liksom alla levande arter. Som att en del människor har sprutskräck och andra inte, så bryr sig en del hästar om repgrimma och andra inte.
Det gäller bara att hitta det som passar just en själv, i ens umgänge med hästen. Sen kan vem som helst få säga vad dom vill.
Man måste lära sig att sortera ut "godbitarna" av det man lär sig och inte kanske tro blint på vad alla "experter" säger...
Har själv hemma en häst som jag köpte i januari som ansågs oridbar(finns till och med papper på att hästen inte gick att rida). Om 2 veckor ska vi debutera LA och hon är en kanonfin ridhäst idag!!
Detta på grund av mitt sunda förnuft, och förmågan att sortera ut godbitarna. Inte på grund av att slå henne, för det hade hon redan fått känna på, och bevisligen så funkade det inte.
Jag är jättestolt över mitt jobb med hästen, och får ofta höra att jag har lyckats bra med henne, då många trott att jag skulle gå bet...

Har aldrig trott och kommer aldrig att tro att man får förtroendet på en dag. Sen har jag och min pålla en bra harmoni med varandra sen jag markerade att "nej du, man sparkar inte åt mig". I dag räcker det med att jag säger ett bestämt nej.
Hon testade hovslagaren på precis samma sätt, sist vi skodde var hon en ängel :)

Kicki71: Vad skoj att det har gått bra för dig med pållen. Lycka till med debuteringen :)

hej man kan umgås med hästar utan våld och vara konsekvent ändå genom att göra bestämda tag och säga nej ,man kan vara sträng och konsekvent i sitt uppträdande och lugn och samlad,man behöver inte klå djur i tid och otid ,dom blir förrvirade precis som folk,och rädda ,visst kan man daska till ilagomt sätt, det får man ,men att
regel rätt spöa djur är så ini helvete dumt,då får du ta mejf an skylla dig själv om du åker på stryk ,med bett och sparkar och blir trängd i väggen,och omkull sprungen ,rätt åt dig!
man gör inte så bara!
man ska kunna hantera sig själv, utan våld och situationen,.
så jävla mycket häst vett borde man ha hur man ska uppträda,.
det beror på okunskap, hur man hanterar djur och hästar .
jag rekomenderar att läsa häst böcker eller juridik boken.
och prata med vuxna inom häst sporten ,själv slår jag inte alls,
det har fungerat utan våld för min del,jag pratar med djuren och dom förstår allt jag säger tro mig eller inte! då möts man av vanligt hyffs
av djuren med,utom om det "rinner över sas",man måste tillgrippa för att få ordning på det hela.
hästarna har stått och vaktat mig ihagen och vilat och hjälpt mig när jag inte mådde bra ,genom att finnas där och stötta mig,och jag bodde brevid hagen om du ligger eller sitter på marken hos en häst så gör dom ingenting utom kommer fram och nosar och hälsar på mig.av vilken orsak då jo jag har respekt för hästen både fram och bak ,är man ödmjuk och snäll så går det oxå bra!
jag har tjänat på det iallafall,jag skulle kunna sova hos en häst i en box eller i en hagen så skulle dom inte göra mig något alls,jag lovar!
men visst finns det hästar som flyger på och bits det har hänt,
men då glömde jag att sätta på grimma och ta ute hästen förresten var det ingen som sade något om det heller hur jag skulle göra!när jag mockade boxen.så går det om man får hålla på för lite med hästar!
men nu vet jag bättre, att man ska vidtaga alla åtgärder för att vara säker man kan bli trampad på och biten och sparkade.men då har man ofta gjort fel själv.eller inte fått till räckligt med instruktioner,
jag har även blivit hund biten,två gånger på 46 år,och häst biten
kanske en till två gånger på 46 år, ,om du kan läsa djurens språk
då borde du kunna hästen med.
olyckor händer visste men då orsakade jag det hela,man är inte till räckligt psykisk balans,utan mådde taskigt ,gör man rätt ,men ändå händer saker och ting av sådant man inte kan förut se.
kunde jag det vore det ingen mach,ju mera stressar man har är ju värre blir det...plus våld klart att olyckor sker av sig själv.
vem fan blir inte arg och frusterad om du gör fel,
och är du tuff och nonchalant och tror att du är hövdingen ,klart som fan du åker på stryk av den attityden!jag blir ös förbannad
om någon kommer med den attityden till stallet,då ber jag dom fara åt helvete!
och likadant en dam sade att ridsport var en snobb sport åt mig ,och nästa gång jag träffade henne istallet frågade jag vad hon hade där att göra ,jag bad henne dra där ifrån eller har du råd med det du?
då for hon därifrån.bra tänkte jag lite lugn och ro tack.
ps ,hon har tre barn så jag tycket att hon gjorde sig inte besväret istallet.när hon inte var häst intresserad för ut!
tyckte jag själv,när hon förolämpade mig!
sedan om det var taskigt det skiter jag i! :bump: :banana: :devil:

Hästar är som de flesta skriver här individer och man får ju prova vad som passar för varje häst. För mig har det då funkat med grimskaftskakning och armviftning mm i tio år. En häst som många anser bara går på en kan ofta behöva lite lugnande ord och kan bara bli värre om man stressar upp den enligt min erfarenhet. Jag har kanske inte mött på dessa "mardrömshästar" som ni talar om. Och även om jag är en sån som "daltar" med mina hästar så har jag inget problem att ha kontroll över dom! Ändå möter jag många som tycker att jag är tuff mot hästarna men att slå dom har jag ändå inte behövt! Som jag skrivit tidigare är ju människan trots allt ett smartare djur än hästen och kan komma på andra sätt att skapa obehag än att använda våld. Vad tycker vi till exempel om att få hästen söndersparkad? Man kan ju till exempel NH-träna för att vinna respekt på ett lite mjukare sätt. Det är sant att vissa hästar som har noll respekt för människan kan behöva det men det är ju i så fall en engångsföreteelse. Men alla gör ju som sagt som dom vill och olika saker fungerar olika bra på olika hästar. Det gäller att hitta det som fungerar bäst för sig och sin häst!

Självklart är dom individer och det känns som att det bör tilläggas att varken jag eller hovis "slår hästen gul och blå". (Vi har gjort det en gång var för att markera).
Hon är ingen mardrömshäst (har aldrig ägt någon sådan) däremot är hon väldigt ranghög och jag förmodar att det är därför hon vill kolla av sina gränser mot alla!
*inte vaknat än och har inte några bra formuleringar i huvudet*

piamar skrev:
hej man kan umgås med hästar utan våld och vara konsekvent ändå genom att göra bestämda tag och säga nej ,man kan vara sträng och konsekvent i sitt uppträdande och lugn och samlad,man behöver inte klå djur i tid och otid ,dom blir förrvirade precis som folk,och rädda ,visst kan man daska till ilagomt sätt, det får man ,men att
regel rätt spöa djur är så ini helvete dumt,då får du ta mejf an skylla dig själv om du åker på stryk ,med bett och sparkar och blir trängd i väggen,och omkull sprungen ,rätt åt dig!
man gör inte så bara!

Men snälla, det är väl ingen här som förespråkar att man ska slå hästen "i tid och otid". Tycker du det har du nog missförstått tråden. Att spöa en häst utan anledning ger väl inga positiva resultat men det är det väl ingen här som tror heller. Tror inte de flesta här slår sina hästar speciellt ofta. Om hästen är lite hård räcker det antagligen med att bli osams en gång, direkt, i rätt situation. Du säger själv att man "får" daska till "i lagomt sätt". Vad tror du att alla andra menar då, binda fast hästen, hämta en spade och slå hästen i huvet med så hårt man kan tio minuter efter incidenten eller? Det optimala är väl att aldrig behöva hamna i en rangtvist med sin häst, men tyvärr händer det någon enstaka gång.

Det talas så mycket om att man ska flytta hästen ur sin zon, men när hästen sparkar efter mig (försöker flytta mig ur sin zon), ska man då direkt slå tillbaka (eller ryta eller vad som nu är lagom på den hästen), vilket en ranghög häst gjort direkt för att visa att den inte går att flytta på, eller ska man springa fram och knäppa på ett grimskaft och börja skaka i?

Upptäckte att min ena mening lätt kan misstolkas.
Originalmening: det känns som att det bör tilläggas att varken jag eller hovis "slår hästen gul och blå". (Vi har gjort det en gång var för att markera).

Rätt mening: det känns som att det bör tilläggas att varken jag eller hovis "slår hästen gul och blå". (Vi har slagit till henne en gång för att markera).

kicki71 skrev:
Det ska verkligen gå långt innan jag SLÅR min häst. Det är som jag tidigare skrivit, om hästen blir farlig, så tar jag till det våld som behövs. Jag ska inte behöva vara rädd för min häst.
Har för övrigt varit på NH-kurser, där jag till och med sett hästar få sår av repgrimman och det ändå inte fungerat. Men jag har oxå sett hästar som det har funkat utmärkt på.
Som sagt var hästar är individer, liksom alla levande arter. Som att en del människor har sprutskräck och andra inte, så bryr sig en del hästar om repgrimma och andra inte.
Det gäller bara att hitta det som passar just en själv, i ens umgänge med hästen. Sen kan vem som helst få säga vad dom vill.
Man måste lära sig att sortera ut "godbitarna" av det man lär sig och inte kanske tro blint på vad alla "experter" säger...
Har själv hemma en häst som jag köpte i januari som ansågs oridbar(finns till och med papper på att hästen inte gick att rida). Om 2 veckor ska vi debutera LA och hon är en kanonfin ridhäst idag!!
Detta på grund av mitt sunda förnuft, och förmågan att sortera ut godbitarna. Inte på grund av att slå henne, för det hade hon redan fått känna på, och bevisligen så funkade det inte.
Jag är jättestolt över mitt jobb med hästen, och får ofta höra att jag har lyckats bra med henne, då många trott att jag skulle gå bet...

Jag har svårt att tro att repgrimman inte fungerar på alla hästar, det beror ju naturligtvis på hur man andvänder den.
Om repgrimman inte passar hästens huvud får den sår och om man är för VÅLDSAM får dom sår, man får dock tänka på att repgriman är känslig så att man inte gör lika krafftiga rörelser som med en vanlig grima.
Vissa hästar förstår inte alltid vad man menar och behöver lite träning innan det fungerar med repgrimma , man får dock ta en paus om hästen börjar tugga.blinka,gäspa då tänker hästen.

/Donald duck

Hej!
Jag tänkte också komma med ett inlägg i debatten, om det inte gör nåt! :)
Jag har precis köpt en arabhingst på 3 år, som jag nu har haft i 3 veckor ungefär, jag har häst sedan tidigare, men pga utlandsflytt och arbete har jag inte hållt på regelbundet med hästar de senaste 5 åren. Det jag ville berätta var när jag kom till den punkten i vår gemensamma tillvaro, att herrn, som själv tycker att han är elvis eller nåt :D började visa framfötterna så att säga...

Jag tänkte en dag att nu ska jag testa lite ledarskapsövningar, det måste till för han började bli allmänt jobbig i hanteringen, givetvis testar han gränserna på sitt vis, men att alltid behöva klappa till honom för att bara 'måste' bita o dra i mina kläder osv.det vill jag bara inte!

Jag sätter för 15mx20m av ridbanan och har honom lös i grimma, han strosar runt och nosar av stället som de flesta hingstar gör, jag går in och har bara det vanliga grimskaftet med mig, jag strosar också runt lite låtsat ointresserat sådär, men så går jag rakt mot honom bakifrån med grimskaftet snurrandes i handen, det är då meningen att han ska gå undan, vilket han gjorde! jag gjorde det ytterligare tre ggr och han flyttade sig varje gång, men det ska tilläggas att han med att flytta sig, tog några makliga steg iväg och sneglade på mig och fortsatte sen att nosa och spela helt ointresserad av mig.

Då kom överraskningen, för mig alltså :eek:
han snor runt mycket snabbt och kommer rakt emot mig i trav, viker undan och vänder upp rumpan, han slår inte men budskapet jag fick gick INTE att missförstå! här är det jag som vill vara chefen, så det så...

jahaja, nå, man tar vad man har sa kajsa varg.... :smirk:
Jag ekiperade mig sålunda med longerlinan, satte fast ett litet shettisbett i ändan, annars skulle det bli lite svårt att kasta linan mot honom, och gick tillbaks till ridbanan och med bestämd min rakt på honom och utan krusiduller slängde jag linan på honom, hehe, första gången tittade han mycket överraskat på mig och undrade säkert..va f*n håller du på med... men gång nummer två var det en annan reaktion, sen håll jag på tills jag fick reaktionerna jag ville ha, sänkt hals, tugg osv.. kan upplysa om att det tog ca 15-20 min inte längre!

Sen när jag ville sätta fast grimskaftet, försökte han än en gång att nafsa och tramsa, schasade genast iväg honom, som bestraffning, försökte ytterligare tre ggr, efter tredje gången stod han som ett tänt ljus!!!
Myyycket beröm, direkt ut i lilla gräshagen och vila!!

Men detta måste jag hålla på att upprepa inte varje dag, men iaf varannan var tredje... så jag vet inte om herrn får förbli hingst eller inte...
Tack för ordet, ursäkta att inlägget blev en smula långt!!
Mvh eulalia :)

Alltså Piamar!
Jag förstår inte varför du hoppar på mig på detta viset????
Ditt inlägg stämmer inte alls överens med det som jag har skrivit. Har det möjligtvis blivit en miss här????
Du skriver bl a att det är rätt åt mig att bli sparkad, biten och trängd i väggen. Det har inte hänt mig(än)iaf. Om det är menat som svar åt mig så får du nog förklara dig bättre!!!

Inget illa menat, jag bara skriver utifrån mina egna upplevelser. Själv använder jag mig inte utav NH på det viset och jobbar inte heller med repgrimma. Men som sagt var har jag sett det både fungera och inte fungera. Helt klart tycker jag att man ska jobba så, om det passar mig och hästen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025