Våld mot hästen:(

Sv: Våld mot hästen:(

Oj..Behöver nog skaffa dator hemma..

Denna häst vi diskuterade är inte rädd för att sitta fast i linorna. Den kunde stå och vara hur avslappnad som helst för att sedan balla ur totalt så länge jag inte gjorde som hon ville.
Sen anser jag att en korrekt uppfostrad vuxen häst skall utan protester kunna stå fastbunden i gången. Hästar är stora djur som skall hålla sig på mattan.

Alla de snälla och uppfostrade hästar du stött på har fått lära sig det innan du stötte på dem. Det är därför du, precis som jag, nu kan ha silkeshandskarna på vid hanteringen. It's as simple as that...

pixiegnomen skrev:
Du har aldrig haft med hingstar att göra va?! :angel:

Menar du mig nu?
Isf så jo, haft en och skött två..
Min egen var som en ko, hade förmodligen kunnat låta min gamla farmor leda honom i grimma genom stohagen i brunsttid utan bekymmer, inget temprament alls.. :)
Det är några år sen men jag kan inte minnas att han och jag hade några duster av den art som beskrivs här..

Dom andra två däremot testade mig ganska ofta och det är sant att jag fick ryta till både tre å fyra gånger åt dom men nu pratar vi unghingstar, inte gamla vana, hanterade gentlemän...

Kan inte annat än hålla med.

Och visst, jag har brukat våld, och kommer att göra så igen om behovet uppstår. Har islandshästar och de är *inte* snälla mot varandra i hagen om någon t ex överträder rangen/ sin postition i flocken. Lugna och vänliga gentemot varandra vanligtvis, men inte i alla situationer.

Dock är reaktionen blixtsnabb, och den sker inte i affekt utan är just en reaktion. Visst varnar de först, men sen går det fort. Fascinerande att se deras kommunikation.

En välplacerad smocka när hästen beter sig som en ångvält har utdelats vid ett par tillfällen, ja!
Nu går man inte över människor, drar och nafsar inte i kläder, försöker inte klättra i rang mot andra människor etc. Alla djur kan bli farliga för sin omgivning och det är nödvändigt att dom vet vem som bestämmer, alltid!

Vissa saker är inte acceptabla och ska korrigeras där efter, förstår man inte " lilla gulli gulli inte bita lilla mamma" vilket de flesta trots allt inte gör, så kan jag garantera att en smocka på halsen och " NEJ !!! " respekteras efter ett fåtal gånger.
Min häst har alltid varit en småbordus buffel och man har inte kommit så långt med lent munväder och tuttinutt, handfasta riktlinjer med logik har däremot skapat en försiktig och respekterande buffel numera.
Tilläggas kan att det brukar räcka med en glimt av matte för att individen i fråga ska bli till sig och börja plocka på uppmärksamhet, kommer mer än gärna och blir hämtad när han är ute och vill verkligen vara med sin människa.
En harmonisk häst trots (tack vare ?) tuffa tag ibland!

Om du måste bruka våld mot din häst för att få den att respektera dig som ledare har något gått snett i grundutbildningen av hästen.
I hagen är det bara ranglägre hästar som bråkar med varandra om positionerna, den självklare ledaren står över sådant och har sin givna plats högst upp i hierarkin. Han behöver inte bråka med någon för att få komma först till maten, han bara gör det. Möjligen kan han behöva ge en varning genom ett hotande ögonkast, på sin höjd.
Det är inte den ranghöga som ser till att rangorningen fungerar, utan det är de ranglåga som går undan som gör att ordningen upprätthålls.

Om jag blir sparkad så kan jag ju inte skylla på hästen EFFTERÅT då förstår ju inte hästen vad den har gort,
Iså fall så måste jag vara VÄLDIGT snabb på att säga åt han och det hinner knappast någon menniska.

Om han biter hinnar man kanske då räker det med att man flaksar med armarna och her bort hästen från sin zoon, då förstår hästen felet.

Donald_Duck skrev:
Om jag blir sparkad så kan jag ju inte skylla på hästen EFFTERÅT då förstår ju inte hästen vad den har gort,
Iså fall så måste jag vara VÄLDIGT snabb på att säga åt han och det hinner knappast någon menniska.

Om han biter hinnar man kanske då räker det med att man flaksar med armarna och her bort hästen från sin zoon, då förstår hästen felet.
Om du blir sparkad, kan du ju sparka tillbaka... det begriper hästen

Donald_Duck skrev:
Donald_Duck skrev:
Jag förstår hur du menar. Det funkar inte att komma tillbaka efter en kvart och vara upprörd, då är det redan försent. Men hästar glömmer inte hur lätt som helst, försvarar man sig med en gång så minns de (hästminne du vet ;)

Visst, att köra bort hästen från sitt område eller gå imot den och flytta på den eller dylikt funkar. Men, det finns de ohanterade hästar som "ger igen" och verkligen vill ha bort DIG från SITT område. Det är då det är farlig.

Sen håller jag med dig om att många hästar har dåliga minnen ( hästminnet igen.. ) från otäcka händelser och de botar man inte med stryk. Men sen skall en häst inte sparka och bita, det är en uppfostransfråga likadant som att du håller upp dörren för den som går bakom tex.

Det känns som om vi kan släppa dessa trådar nu, de leder inte till något. Du anser att hästar är små ulliga änglar medan jag vet att de kan vara regelrätta monster om ingen har satt gränser för deras uppträdande..

Du, jag släpper inte kontrollen på djuret när jag är i närheten av det. Skulle det komma en spark i min riktning kan du ge dig på att jag sett den komma och hästen hade garanterat fattat varför den fick en känga tillbaka.

Att komma tillbaka efter en kvart är väl inget jag påstått skulle ha ngn effekt???

Jag kan nog säga att jag aldrig smockat till hästen. Gör den något dumt har jag antingen skakat rejält i grimskaftet vilket brukar fungera som obehag för hästen eller bara vifta med armen eller något utan att träffa av. Också att skrika till med ett skapt "NEJ!". När det behövs. Så jag anser då att man inte behöver slå hästen för att vinna respekt! Människan är väl ändå smartare än hästen så man kan tänka ut andra sätt att skapa obehag än att slåss?

när jag skulle gå ut och gå med min häst så skulle han ju såklart till första bästa gräsplätt å totalt inte bry sej om vad jag vill då tog jag en pinne och slog till på halsen några gånger då slutade han och gjorde inte så nåt mer den turen :bow: får se hur de går imårrn ;)

Nora skrev:
Jag kan nog säga att jag aldrig smockat till hästen. Gör den något dumt har jag antingen skakat rejält i grimskaftet vilket brukar fungera som obehag för hästen eller bara vifta med armen eller något utan att träffa av. Också att skrika till med ett skapt "NEJ!". När det behövs. Så jag anser då att man inte behöver slå hästen för att vinna respekt! Människan är väl ändå smartare än hästen så man kan tänka ut andra sätt att skapa obehag än att slåss?

Pressis så brukar jag göra jag tycker att om man SLÅR hästen förrverar bara situasionen.

Jag brukar i stället andvända en repgrima för att inte behöva andvända så krafftiga rörelser.

Jag tycker att om man slår hästen ex när han ska in i transporten så går det bara sämre nästa gång då har ju hästen inte så roligt minne av transporten. hästen kan gå in själv eller så SKICKAR man in hästen i transporten.

/Donald Duck

Senast ändrad av en moderator:

Nora skrev:
För mig funkar det att bara skaka i grimskaftet...

För när man vifftar med grimskafftet kommer ett obehag då slutar hästen att äta då tar man bort vifftningarna (Obehaget) när den har slutat äta.

Du kan få låna min häst. Hennes tillvägagångssätt för att testa gränserna med nya människor är att SPARKA efter dom. Intressant att se hur du skulle lösa det. Silkesvantarna fungerar inte i alla situationer och den åsikten verkar det vara fler som har!

Senast ändrad av en moderator:

Precis....Hästar är som vi människor i det avseendet- individer. Grimskaftsskakning kanske funkar på en häst men absolut inte på en annan. Då är det ju ingen ide att stå där och skaka. Andra metoder kanske måste till. Inte med det menat, att man direkt ska ta till våld.
Våld tar jag till mig om jag måste, om hästen är direkt farlig och medvetet vill skada mig för att få sin vilja igenom.
Men det är svårt att säga när och hur mycket man ska ta till, utan det måste situationen och jag själv, som är i den, bestämma. Förhoppningsvis har man såpass kontroll, att man vet när, var och hur mycket "våld " som behövs

Man blir ju mörkrädd av allt de här daltandet!!!

Om en häst hade sparkat efter mej eller liknande sparkat tillbaka.

Snälla ni som daltar med era hästar, ta en titt i häst hagen och se hur hästarna beter sig mot varadra när det kommer in en ny häst/ar,
om ni bara kollar på en flok med ordand rang har alla redan sin plats och ledar hästen har redan visat en gång att han bestämar med en spark eller dyrligt och därför behöver han inte göra mer än hota nästa gång, och det är så vi oxå borde jobba, tex när hästen bitts så säj till den så det svir med en gång för då behöver du bara säja ett bästemt NEJ nästa gång prisis som ledar hästen i hagen.
Vist blir hästen strässad och uppskruvad när den käner att den håller på att förlora ledarrolen och den undrar nog oxå om du kan ta hand om den för det har ju varit hästens jobb innan.

tack för mej.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur