Valack som har kladdiga bakben.

huggabugga

Trådstartare
Jag har en valack på 4 år som har som något svart kladd vid och i skapet. Det luktar apa och det blir som att det rinner ner på hela benen och är kladdigt. Har provat att tvätt med tvål och vatten och då får jag bort mycket kladd inuti skapet och runt om men det kommer ändå tillbaka. Bör jag bara orolig eller har ni några tips på hur jag ska få bukt med detta?

Jag har en valack på 4 år som har som något svart kladd vid och i skapet. Det luktar apa och det blir som att det rinner ner på hela benen och är kladdigt. Har provat att tvätt med tvål och vatten och då får jag bort mycket kladd inuti skapet och runt om men det kommer ändå tillbaka. Bör jag bara orolig eller har ni några tips på hur jag ska få bukt med detta?
Vissa valacker har mer produktion än andra. Jag får rengöra ganska ofta på min gosse. Jag är dock noggrann med att inte använda tvål och vatten då eventuella tvålrester bör vara väldigt irriterande. Min rengörs antingen genom att jag sprutar in lite paraffinolja och sedan torkar ur med tvättlappar (skumgummi så inte så miljövänligt men lämnar inget bös efter sig) eller torkar bara rent med tvättlapp lite beroende på konsistens.
(Och ja jag borde kunna använda tvättlappar i frotté men det går åt närmare 10 st i skumgummi för att rengöra så det blir ofantliga mängder)

Vissa valacker har mer produktion än andra. Jag får rengöra ganska ofta på min gosse. Jag är dock noggrann med att inte använda tvål och vatten då eventuella tvålrester bör vara väldigt irriterande. Min rengörs antingen genom att jag sprutar in lite paraffinolja och sedan torkar ur med tvättlappar (skumgummi så inte så miljövänligt men lämnar inget bös efter sig) eller torkar bara rent med tvättlapp lite beroende på konsistens.
(Och ja jag borde kunna använda tvättlappar i frotté men det går åt närmare 10 st i skumgummi för att rengöra så det blir ofantliga mängder)
Tack för tipset. Läste någonstans att många tvättar med lactacyd och sköljer nogrannt. Man får helt enkelt prova sig fram.

Tips är ju att använda torra tvättlappar i papper istället.

Tack för tipset. Läste någonstans att många tvättar med lactacyd och sköljer nogrannt. Man får helt enkelt prova sig fram.
Jo jag vet att många gör det men jag är väldigt negativ till all typ av tvål för intimhygien då det torkar ut för mycket och riskerar att skapa grogrund för andra problem. Det här är inget jag vet om det är ett generellt problem utan bara egna erfarenheter av vad som händer om jag kladdar någon typ av tvål i mitt eget underliv.

Kanske kolla noga så det inte finns något sår eller liknande som gör att det blir så mycket illaluktande kladd?
Kan ju vara att han normalt producerar mer men jag skulle ändå vilja utesluta sår eller infektion.

Om det är ett nytt fenomen hade jag tagit ut veterinär snarast. Är det något som alltid har funnits hade jag tagit upp det med veterinär vid nästa tillfälle hästen träffar veterinär ändå. Är du orolig för att det skulle kunna vara något som inte är riktigt bra så prata med en veterinär och rådgör med hen.
Att hålla på och tvätta kan ge mer problem men självklart ska hästen inte behöva gå omkring med problemet. Dock kan det behövas annat än tvål och vatten för att få bukt med det. Olja är oftast bättre att tvätta med än tvål och vatten.

Vad för tvättlappar använder du? alltså märke.
Är så rädd att ta fel märke och att det ska innehålla kemikalier/medel som kan orsaka problem :/

Jag tänker på saker som förhudskatarr och inflammerad i förhuden.
Det borde bli bättre om man tvättar regelbundet, om hästen inte blir bättre så skulle jag kontakta veterinär så man kan kolla ordentligt. I ovanliga fall kan man behöva ge hästen medicin för att får ordning på det.

Vad för tvättlappar använder du? alltså märke.
Är så rädd att ta fel märke och att det ska innehålla kemikalier/medel som kan orsaka problem :/
Jag använder Icas
Är inte alla tvättlappar väldigt rena utan en massa skit tillsatt? De ska ju trots allt användas i barnrumpor.

Jag använder Icas
Är inte alla tvättlappar väldigt rena utan en massa skit tillsatt? De ska ju trots allt användas i barnrumpor.
Iallafall våta tvättlappar kan svida och bränna utav jävulen, torra är logiskt sett mindre risk att ha tillsatser men att det är tänkt till barnrumpor är ingen garanti för att det inte är skit.

Jag använder Icas
De torra tvättlapparna borde det väl vara lugnt med. Det är väl i våt tvättlappar det kan finnas saker som kan irritera barnrumpor och som då säkert kan irritera på häst också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 157
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte