Valack som betäcker

Lycanthrope

Trådstartare
Min arabvalack, 5 år, och min nordis, 11 har gått tillsammans länge och är bästaste vänner.

Nu helt plötsligt har han börjat betäcka.. Suck..

Hon står lungt och accepterar det hela, men man vet väl aldrig vad som kan hända?

Vad kan man göra åt detta?
Måste jag sära på dem?
Vill ju så gärna kunna ha dem ihop eftersom det är mina 2.
Eller är det bara en period nu på våren?

Nordis brunstar inte, men ett par andra ston i stallet gör det och de flörtar hej vilt med araben, som hittils inte förstått så mycket av det hela.

Sv: Valack som betäcker

Prova örter från Dodson o Horrel, hjälpte när mina skulle hålla på :smirk: I början fick båda örter för att dämpa, nu får endast stoet, hon har inte varit brunstig på ca 1, 25 år!

Tycker du det är ok att din nordis får livmoderinfektion och blir steril + riskerar att få andra skador så visst, låt dem hålla på och betala sedan veterinärräkningarna istället... :crazy: :eek: :mad:

Suck, har man inga pengar kanske man ska lämna bort hästarna istället för att med öppna ögon vänta på problem? :angel:

Tycker du det är ok att din nordis får livmoderinfektion och blir steril + riskerar att få andra skador så visst, låt dem hålla på och betala sedan veterinärräkningarna istället... :crazy: :eek: :mad:

Suck, har man inga pengar kanske man ska lämna bort hästarna istället för att med öppna ögon vänta på problem? :angel:

Men för helvete, vad är ditt problem?
Jag har pengar att lägga på mina hästar, inte för att du har med min ekonomi att göra! Jag lägger mer pengar på mina hästars välmående än många andra jag känner!!:mad:

Skäms på dig för att hoppa på min sådär! :mad:

Jag menade KANSKE att jag inte vill köpa något snordyrt, för det finns ju billigare alternativ, alt SÄRA PÅ DEM!
Så jag vill ha tips från folk med liknande erfarenheter, inte idiotiska påhopp från...idioter.

Jag har särat på betäckande valacker foch villiga ston, har man möjlighet så är det ju absolut det bästa. Vissa hästar blir ju bara så de första riktiga brunsterna på året men jag vill inte ha dem tillsammans pga infektionsrisken om det är för mycket intresse på G. Just nu har jag inga betäckande valacker som tur är men vi har haft några stycken genom åren.

Jag använder örter själv för att dämpa brunsterna på en donna med hormonproblem men hennes brunster försvinner ju inte för det. Och dyrt ÄR det.

Vad menar du för andra billigare alternativ?

Tack!

Jo de ska säras på, så får han gå kvar med sina 2 ponnyvalack kompisar som han leker hej vilt med.

Han har dock inte försökt trycka in...:angel: ... i henne utan "bara" klättrat. Men det kanske de inte alltid gör?

Nej hon skrev munkåpa däruppe och jag vet inte vad det är.
Men det första som ploppade upp i huvudet, som jag inte minns namnet på, va något som en kompis köpte som kostade multum.
Dyrt är ok, men multum nej tack.

Hur funkar sån där munkpeppar? Heter det så?
Fast går han med valackerna behövs det väl inget alls?

Men om han "bara klättrar" så är ju frågan om han försöker betäcka eller bara leker? Min 2-åring "klättrar" ibland på sin syster (och även på valacker han gått ihop med tidigare) men det är inget sexuellt i hans beteende, bara... barnslighet. :angel: Han är alltså inte upphetsad och snoppen är inne och obrukad sas :D , han bara stökar och bråkar, helt enkelt (och kan lika gärna klättra på ngn annan kroppsdel som på rumpan på henne)

Det preparat jag använde förra året kostade dygt 500 spänn och ska räcka i 67 dagar enligt flaskan, i år har jag köpt ett annat. Billigare men man ska ge dubbelt så mycket så det jämnar ut sig.

Men jag har ingen erfarenhet av det på valacker och tror knappast att det tar bort brunsterna på stona. :smirk: Inte vad jag sett åtminstone, jag vill ha bort att mitt sto står och gungar mot väggar och träd och bara skriker. :crazy:

Men som nordsvensken skrev, hoppar han när hon inte är brunstig och inte har snoppen beredd så är det kanske bara lek?

Har du tur är det bara ett tillfälligt infall, men vill du känna dig säker så sära på dem.

Våra ston klättrar också hej vilt på varandra, och det ser då inte sexuellt ut. Men jag har ingen aning om det du beskriver är lek eller något annat, TS.

Ja snoppen är inte inblandad så jag vet inte vad han sysslar med.
Men det blir nog till att sära på dem.

Det jobbiga är att de andra stona går på rejält bete, där kan INTE nordis gå :(

Om snoppen inte är iblandad :D och han inte verkar sexueellt upphetsad så tror jag bara att han leker... Vilket väl inte borde göra ngn skada!?

Jag har haft en betäckande valack.Iofs var han B-ponny och stoet 153 så han 'nådde inte upp'. Men jag separerade dem under brunsten helt enkelt (jag hade också bara två). Helt enkelt för rätt var det är kommer stoet på att lägga sig t ex, och då är det som redan nämnts risk för livmoderinflammationer och skador. Och även om han inte kom upp så det var ett jäkla skrikande och klättrande (han var dyngsur av svett - himla bra bantningskur iofs.. )

Det var absolut inga problem under icke-brunst.

Nuvarande arabvalack är helt sexuellt ointresserad och har alltid varit. Åringsvalacken klättrade (på icke brunstigt sto) när han kom, med 'full fjong', men gav sig på några dagar (nådde inte upp han heller btw), och det var inte sexuellt egentligen. Han kan fortfarande klättra lite kors och tvärs på stoet (äver halsen, över manken, på bakdelen etc) men helt osexuellt. Och när hon högbrunstade här nu (TOKbrunstig dessutom) så var han komplett ointresserad.

Sen kan första vårbrunsten vara extra intressant, och han inte kommer klättra sen. Men jag skulle sära på dem den här brunsten, och hålla ögonen på nästa. Men såvida han inte klättrar annars låta dem gå ihop under icke-brunst.

Och om man vill då prova örter etc. Munkåpa ska nog vara munkpeppar btw =)

Tack!

De ska säras på i ett par veckor iaf.
Så släpps de ihop sen igen så är det förhoppningsvis lungt :D

Kan han gott gå där och leka med ponnypojkarna istället.

Vania är dock högbrunstig och tackar och tar emot. :o

Jaha, och varför är det här så roligt?

Suck.. Är HELA forumet överöst med småglin? :smirk:

haha nej asså men de lät så kul när du skällde ut människan på de viset^^
föresten var jag trött så jag tyckte de var extra kul

ber om ursäkt om de störde dig att man va på bra humör:angel: ;)

Nej men jag visste inte om du skrattade ÅT mig lr henne liksom.
Jag uppskattar inte att bli hånad.
;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 226
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: Ace
·
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 081
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar